Gå til innhold

Hund som ikke er stueren!! Trenger tips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hund på 2 år som jeg har litt problemer med!!

Hun er stueren når hun er med oss, og da er hun flink til å gå til døra osv.

Problemet er at hun gjør fra seg inne så fort vi er ute av huset selv om vi akurat har luftet henne før vi selv går ut. Det kan da gjerne være snakk om at vi bare er borte i en times tid.

Vi har også en dør opp til 2 etg som vi som regel lukker. De gangene vi ikke lukker denne bruker hun gangen i 2 etg som do....

Hun VET at det hun gjør er galt, det er ikke her problemet ligger og vi rettsetter henne hver gang hun har gjort noe galt uten å bruke vold selvfølgelig.

Er det noen som har noen tips til hva vi kan gjøre for å få henne til å slutte?? Hun er verdens snilleste på alle andre områder og er lydig og veloppdragen. Vi har en hund til også som det er vi som har oppdratt, hun gjør aldri noe galt inne så vet ikke hvor vi har feilet med den yngste av dem!

Vennligst ingen stygge kommentarer alla "skyt bikkja" eller noe slikt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere sjekket henne hos veterinær? Kan hun ha blærekatar etc som gjør at hun ikke kan holde seg så lenge av gangen?

Har hun sterk kjønnsdrift? Kanskje det hjelper å sterilisere?

For jeg antar dere lufter henne rett før dere går fra henne etc slik at det ikke er der problemet ligger :)

Skrevet

Ta en titt innom canis sitt forum. Masse tråder der om dette der;)

Skrevet

Hei hei!

Det absolutt første jeg tenker er at hunden din er engstelig for å være alene. Dette er et av tegnene på blant annet separasjonsangst. Kanskje bare en mildt for for angst.

Jeg leit lenge med hunden min, hun bæsjet, tisset og gikk helt fullstendig bananas da hun var alene hjemme (selv med den andre hunden min). Jeg trente mye på å få henne trygg alene, og nå kan hun være alene en hel arbeidsdag og vel så det.

Min "taktikk" er at det er kjempe gøy da jeg reiser bort, og ikke fullt så gøy når jeg kommer hjem. Da jeg drar får hun noe godt å tygge på, enten kong med leverpostei, tyggebein, griseøre slik at hun glemmer litt at jeg drar. Og jeg overfaller henne ikke av glede når jeg kommer hjem, slik at det ikke blir fullt så høye forventninger til at jeg kommer hjem.

Når jeg nå drar på jobb så er de mest opptatt med å få meg ut av huset, slik at de kan få godisen sin..

Dette er et område som Gry Løberg er meget dyktig på. Kanskje du finner noe informasjon på hennes side www.manimal.no.

Skrevet

Ser det har sneket seg inn en hel del skrivefeil, men du skjønner nok...

Skrevet

SKYT BIKJE VESENET I GARASJEN!

Skrevet

Jeg hadde samme problemet med min hund, men etter at hun begynte å være i bur når hun var alene sluttet problemet. Mange hunder blir mere engstelige og får behov for å markere seg om de er på et stort område. Er de kun på et lite område, som bur, får de slappet av skikkelig og de er renslige av natur så de vil ikke gjøre fra seg på et slikt sted. Prøv det. Bur anbefales virkelig fordi det er det beste for hunden. Er den løs, føler den at den er på jobb/vakt.

Skrevet

Tja... personlig så mener jeg at hund ikke har noe som helst å gjøre i et bur mange timer daglig, annet enn for sikkerhet i bil eller fly.

Et bur er passifiserende for hvilket som helst dyr (og menneske).

Det er ingen innlæring av noe som helst - annet enn at man like gjerne bare kan "gi opp" og sove i et bur.

Et bur hjemme som brukes på natten, når hunden er alene hjemme, når man har gjester, etc, etc er og forblir kun et praktisk hjelpemiddel for oss eiere. Det er ikke på noen måte en fordel, glede eller hygge for hunden.

Å synes at en hund skal være Ok med 1/3 av sitt liv inne i et bur er og forblir en ganske grym tankegang mot hunden som faktisk ikke engang har bedt om å komme til oss. Mange hunder lever slik i dag - og folk anbefaler et bur som største selvfølge til nye og ferske hundeeier. Og det er en meget skremmende utvikling nettopp fordi hunden roer seg i buret ("gir opp") - og uerfarne hundeeiere tror at hunden har det sååå fint der inne..

Derimot kan man godt begrense hundens området i hjemmet slik at den ikke behøver å være i alle rom. Det er vanskelig å få beveget seg skikkelig, og strekke seg godt i et bur.

Skrevet

kommer selvfølgelig ann på hvilken type hund. Jeg har en manchester terrier og et bur av den størte typen=) Så hun koser seg faktisk, merker stor forskjell på henne nå og når hun var løs. Da flasset hun i pelsen og var veldig veldig oppspillt og stresset. Så jeg er uenig med deg der. Avhengig av hvilken rase man har og hvor stort vakt instinktet er.

Jeg er ikke uerfaren, så vil si den påstanden din er litt drøy, man må se ann rase og personligheten til hunden.

Skrevet

Det med uerfarne hundeeiere mente jeg generelt.. Det er alt for mange som tror at de er nødt til å kjøpe seg bur til hjemmet slik at hunden skal være der hele døgnet. Det er ikke slikt hundeholdt jeg ønsker at vi skal ha her i landet.

En ting er jo om man har prøvd å ha den løs, men at det ikke går, annen ting er å stappe den inn i buret som største selvfølge fra man får den.

Hunder er ulike individer de også, og må behandles deretter. F.eks har har den ene hunden min ikke særlig lyst til å stå opp om morgenen, mens den andre MÅ ha 30 - 45 min tur før jobb, da må jeg selvsagt prøve å ta hensyn til begge så lenge det lar seg gjøre.

Jeg håper i alle fall at HI først og fremst prøver å avgrense plassen til hunden sin. Er ganske sikker på at tissinga kommer av engstelse..

Skrevet

Enig med begge innlegg av LunaP.

Posetive forsterkninger er som regel det som løser di fleste problemer om hunden ikke er fysisk syk.

Bur er bare en "lat" løsning for å slippe å trene bort evt uvaner.

Her trenes det med klikke trening for å forsterke all god oppførsel.

Har en alaska husky som er kjent for å ha noe trøbbel med separasjons angst. Ingen lett sak å bli kvitt, men det er mulig :)

Om det er en stund siden forrige helsesjekk ville jeg tatt en tur til dyrlegen bare for å være helt sikker på at det ikke er noe fysisk "feil".

Om du har ett bur med god madrass eller dyne kan du la det stå åpent f.eks på en lukket del av huset om det lar seg gjøre.

Vi har bur ca dobbelt så stort som hunden stående på soverommet som aldri blir låst, om hunden ønsker legge seg der kan hun lukke det opp selv om døren ikke står åpen, og hun velger ofte å sove der om nettene, noe hun får belønning for (har pleid å sove i senga, men med liten på vei har vi funnet frem andre alternativer hun selv kunne velge mellom) kanskje litt bortskjemt frøken jeg har, men seprasjons angsten er så godt som borte :)

Lykke til :)

Skrevet

Tusen takk for gode svar :-)

Enste jeg fremdeles lurer på er hvorfor hun da gjør fra seg i gangen oppe i 2 etg når døra opp dit er åpen? Dette er også når vi er hjemme... Hun maser pent på døra dersom denne døra ikke er oppe. Gjør hun dette enkelt og greit fordi det er en enkel løsning?

HI

Skrevet

Når hun var valp hadde dere avispapir el l liggende i gangen som hun kunne gjøre seg fra på i 2 etg.?? Kan det være en grunn til at hun tror det er ok å tisse der?? Anbefaler dere å vaske over med luktfjerner for dette så dere får bort alle spor av tidligere uhell der...

Og dere må irettesette hunden i det hun gjør fra seg for at hun skal forstå, hjelper ikke å gjøre det i etterkant for hunder forstår ikke hva de da har gjort galt da,. Kan dette også være med på å bidra til at hun holder på sånn?? har dere tatt henne på fersken der??

Snakk med dyrlege/ oppdretter eller en hundetrener for å få konkrete hjelp, for øvrig enig med flere her som tror hun har seperasjonsangst og vil også anefale og avgrense plassen hun har å disponere, tilgang på bur/egen seng, en trygg plass er også viktig, men er uenig med de som velger å lukke hunder inne i bur!!!

Skrevet

Vask 2.etg med grønnsåpe og eddik, så fjerner du tidligere tisselukter.

Skrevet

jaja, neffi... Jeg ville valgt å bruke den kula på deg jeg da :)

Skrevet

Hvordan kan du si at bur ikke er til fordel eller glede for hunden?

Jeg hadde en hund som elsket buret sitt. Han gikk inn i det med den største glede for å få være litt i fred. Om natten måtte han ha det lukket ellers klarte han ikke å slappe av og var som en trøtt, nevrotisk katt dagen etterpå. Han følte seg trygg i buret.

Skrevet

Nå var dette med bur strengt tatt en oppfordring til di som så det som en veldig lett løsning å stappe hunden i buret, låse og dra på jobb.

Og ha så begrenset plass som ett bur en hel arbeidsdag er igrunn aldri særlig ideelt. Om hunden liker ha buret igjen er jo det noe den velger selv, men det er igjen mulig å lukke ett bur uten å låse det slik at hvis hunden føler behov for å dytte opp døra, gå utenfor å strekke kroppen å løpe etter halen sin så er det mulig.:)

Her lukker å åpner hunden buret selv, og selv om hun omtrent kan slå salto inni der syntes hun det er godt å ta seg en traske tur rundt i rommet, ta seg litt og drikke, og erte katten litt før hun legger seg igjen :)

om hunden din piper for å gå inn i 2etg kan det rett å slett være at hun tror at dette er en slags "tisseplass", vask 2etg kjempe godt med noe litt sterkere enn vanlig (kan evt få slike såper på dyrebutikkene og vetrinæren som fjerner urinlukten helt), selv om våre neser ikke lukter noe kan jo hundens nese lukte det :)

Jeg personlig ville tatt hunden med ut hver gang den begynte å pipe for å forbinde det med utgangs døren og ingen andre steder, og gitt godt med ros og evt en belønning så fort hun går til utgangs døren og gir tegn.

prøv deg litt frem for å finne ut hvilken trenings metoder og oppmuntringer til det du ønsker som fungerer, men husk at det tar ofte lang tid å trene bort slike uvaner så vær tålmodig :) kanskje det går fortere enn forventet også :)

Skrevet

Bare for å fortelle min egen erfaring: vi brukte bur til hun var ca 5 måneder, det var da vi var trygge på at hun skjønte at tissing skjer ute, at ledninger ikke er til å tygge påosv. Hun fikk en overgang til å være uten bur, og elsker nå sengen sin.

Men når hun var liten peip hun dersom vi glemte å lukke døra til buret, tror nok hun ble utrygg av det.

Når det gjelder at hun ikke er stuerein, vil jeg bare fortelle om naboen vår her. De passet en venns hund, som var ett par år, og ikke stueren. Selv sa de det var pga en ryggskade og det var umulig å få henne stueren. Naboen her oppdaget istedet at dersom hunden fikk lengre turer så hjalp det. De passet hunden i to uker, og da fikk hun en lengre tur (30 min) om morgenen, og tilsvarende (pluss litt til) på kvelden. Hun tisset ikke inne en eneste gang.

Så kanskje det er litt for lite mosjon og utetid?

Denne hunden om naboen passet ble dessuten bare sluppet ut i hagen, og det er ikke alle hunder som liker å gjøre fra seg der, det blir liksom området deres.

Skrevet

Ano 19-.20 her igjen, glemte en liten ting..

Leste akkurat i en bok om oppdragelse her at all form for oppmerksomhet blir ros (eller bedre enn ingenting), og at i stedet for å irettesette feil oppførsel, skal man bare rose korrekt oppførsel. Hva med å rose henne godt når hun gjør fra seg ute, og så ikke kommentere innetissinga i det hele tatt? Bare en tanke..

Skrevet

Hundene er ute hele dagen i hundegård i tillegg til at de blir gått tur med hver dag, så tror ikke det er der problemet ligger.

Jeg kan ikke ha henne i bur. Jeg forsøkte når hun var litt mindre å stenge henne inne på et slags kott vi har for at hun skulle få litt mindre plass, men det endte med at hun hadde spist/klort istykker døra i et desperat forsøk på å komme seg ut!

Jeg tror nok dere har rett i at hun nå ser på 2 etg som "lovlig" tisseplass selv om hun innerst inne vet det er galt.

Skal handle inn sterke vaskemidler i morgen og gjøre grundig rent der oppe så håper jeg det blir bra etter hvert!

Jeg elsker jo hundene mine, men fryktelig slitsomt å til stadighet måtte tørke opp etter den ene!

Tusen takk for alle tips og råd damer :-)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...