Gå til innhold

Gaver til fadderbarn....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er (fille)tante til ett tvillingpar, og gudmor til den ene.

I min familie har det alltid vært vanlig at man gjør litt ekstra stas på den man er fadder til - gir litt ekstra i dåpsgave, bursdagsgave, julegave, til konfirmasjonen osv, og skriver feks. ett litt mer personlig bursdagskort der det kommer frem at man faktisk er fadder. Ikke noe stor forskjell - men likevell litt.

Sånn ellers er det ingen forskjell - vi tar og bryr oss like mye om alle uansett om vi er faddere eller ikke for å gjøre det klart.

Dette har også min mann gjort til de han er fadder og onkel til.

Nå er det familien "på den andre siden" som er faddere til den andre tvillingen - og de synest det er helt uhørt at man skal gjøre forskjell på barna. Ja den andre tanten sa rett ut at det kunne vi ikke gjøre, det ville være helt tragisk.

Nå har vi gjort det sånn med andre søsken uten at noen har reagert noen gang - men jeg synest det blir vanskligere når det er snakk om tvillinger. Og iallfall når tvillingene vil få akkurat det samme fra de andre fadderene, mens det barnet som jeg er fadder til vil få litt mer.

Nå handler ikke det å være fadder om å gi eller få gaver, og det er jeg fullstendig klar over, men jeg synest likevel det er litt vanskelig å vite hva vi skal gjøre her. Egentlig har jeg mest lyst å gjøre som vi alltid har gjort og ikke bry meg så mye om hva de andre synest.....

Hva synest dere???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår hva du mener og intensjonen er god. Allikevel ville jeg ha gitt likt til tvillingene. Det hadde vært annerledes om det bare var ett barn.

Du kan jo skrive litt ekstra i kortet til fadderbarnet, f.eks når du blir eldre lover jeg å ta deg med på ... div opplevelser el du skal hjelpe barnet med noe..

Skrevet

hør med foreldrene! de har nesten garangtert en sterk mening om akurat tvillingene! :) enten så mener de at de skal skilles, å være to forskjellige, ikke bli sett på som "tvillinger" eller så er det motsatt! hoss tvillinger er det ofte en kamp om å få til det samme, ha det samme, ja typiske søsken ting, bare sterkere:) jeg vet,jeg er tvilling! vi fikk altid likt av familie å godt var det! skulle ikke mere til enn feil farge på den ene leken så var kampen igang:p

tror ikke dette er noe et dåpsbarn vil reagere på, men senere i livet er det greit å vile at mann betyr like messe som søskene, fadderbarn eller ikke:)

Skrevet

Jeg er fadder til en tvilling som idag er 12 år. Han har/hadde 6 faddere og hans søster hadde/har 6 faddere. Noen av fadderene på begge sider har gått bort pga ulike årsaker.

Men det har alltid vært gitt eksra bursdag / julegaver til den man er faddere til. Alle praktiserer vel ikke dette, men det har vært naturlig hele veien. Er dette en nord norsk tradisjon tro? Alrid hørt om noe tilsvarende her sør, men som "inngiftet" med en nordlending fikk jeg klar beskjed om at de man var faddere til fikk ekstra gave. (Det var ikke nok at den ene gaven var mer verd/større enn den som ikke fadder barnet fikk, det måtte være en gave ekstra)

Først i år bestemte jeg meg for at nå får det være nok. Tvillingene fikk 1 gave hver.

Har ikke fått noen reaksjoner på dette. Gjorde det kanskje litt også fordi foreldrene deres ikke er så flinke til å følge opp mitt barn (selvom de ikke er faddere til han).Mine nieser/nevøer har ofte fått en gave/oppmerksomhet når det har vært påske eller sommerferie start. Og da har de selvsagt fått like mye. Men nå er jeg rett og slett lei av aldri å få noe i retur.

Vil du fortsette "pakke styret" så gjør det. Ikke bry deg om hva andre mener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...