Gå til innhold

Studere jus når man vil bli tolk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lyst til å studere jus for å kunne bli tolk i rettsalen for eks.

Jeg er araber og er født og gått på skole i hjemmelandet. Kan lese og skrive og kan alt med gramatikk. Er ikke så veldig flink i norsk egentlig, men dette kommer jeg til å lære mens jeg er student.

Var litt flink på videregående skole og har fått 4,7 i snitt, får i tillegg alderspoeng siden jeg er 23 år.

- Synes dere at dette kommer til å bli vanskelig for meg?

- Hvilket skole anbefaler dere? (bor i Oslo)

- Hvor mange år vil dette ta?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Du kan bli tolk i rettssalen uten å studere juss, bare slik at du er klar over det:) Du blir jo overkvalifisert som jurist hvis du har tenkt å jobbe som tolk. Vet om flere som har tolket i rettssaker, og de har vært studenter med noen få år i ulike fag på universitet eller høyskole (tilfeldig hvilke fag).

Jeg synes det virker som du er flink i norsk:)

Hvis du bor i Oslo, så er det kanskje mest naturlig å søke på Universitetet i Oslo. Det er et høyt poengsnitt for å komme inn, men jeg vet ikke nøyaktig hvor grensen ligger. Du kan ta kontakt med Samordna opptak, så får du nok mer informasjon der.

Etter ny ordning, tar studiet nå 5 år + at du tar ex.phil/fac. (etter gammel ordning tok det 6 år).

Hvis du kontakter Infosenteret ved Det juridiske fakultet, får du all den informasjonen du trenger.

Det er mange studenter med fremmedspråklig bakgrunn ved Juridisk fakultet. Ser ikke noen grunn til at det skal hindre deg.

Hvis du ikke kommer inn på Univsersitetet, så tror jeg man kan ta studiet ved Folkeuniverstietet og på Treider. Begge deler koster penger, relativt dyrt tror jeg. Særlig Treider.

Masse lykke til!

Skrevet

Tusen takk for info, skal søke nå med en gang :))

Skrevet

Hallo

jeg er Spansk oppvokst i Norge.Jeg er tolk for kommunen her,trengte ikke noen utdanning.Jeg var tolk i en rettsak i en narkosak.

Men du kan sende en søknad til advokat kontorer ,kan hende de trenger tolk og ringer deg.

Ring kommunen din tolketjenesten der,eller møt opp er nok det beste.

Skrevet

Heisann, jeg har jobbet som tolk i nettopp arabisk :)

Hvis jeg var deg ville jeg sjekket med UiO når det er tolkeutdanning i arabisk neste gang og så ville jeg tatt det som før het grunnfag i jus. Som tolk må du uansett regne med å bruke en del timer hver uke på å holde deg oppdatert og forberede deg til oppdragene dine.

I tillegg bør du skaffe deg bøker om jus fra forskjellige arabiske land da de juridiske systemene varierer veldig og det derfor er viktig å vite hvilket referansegrunnlag den arabiske parten har.

Og ikke minst, bruk noen timer hver uke på å studere forskjellige dialekter. Selv om du er araber kan jeg love deg at du kommer til å møte på dialekter du sliter med å forstå hvis du ikke har satt deg inn i det.

Lykke til!

Skrevet

Også kan det være lurt å ta enkle tolkeoppdrag mens du studerer, type hos NAV og fastleger. Det er en grei start innen yrke og den beste måten å lære å bli en god tolk på er ved å tolke :)

10:07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...