Gå til innhold

Hvordan få til å lage supergode ovnstekte båtpoteter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får de ikke så gode som jeg ønsker...:(

Har en plastpose med olje, salt, pepper,bassilikum og hvitløkskrydder som jeg hiver potetbåtene oppi.

Står vel 30-40 min i ovnen på 225 grader.

Men de blir ikke crispy og yummy.

Blir altfor bløte inni og tror jeg blander litt feil krydder sammen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, jeg blander olja, krydderet og potetene sammen i posen( rister den knytede posen) før jeg legger de på folie på stekebrett i ovnen.

HI

Skrevet

hørtes vanvittig godt ut.

Jeg pleier å gjøre det samme tror jeg, men bruker chiliolje eller chilipulver og olje på mine båter.

Sikkert ikke du som gjør noe feil, vi skylder heller på stekeovnen ;)

Skrevet

Kan det være du har for mye olje? Mine blir ihvertfall litt slappe da..

Tviler på at krydderblandingen har noe å si for konsistensen.

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Jeg legger potetene på bakepapir, og så heller jeg over olje og tar på krydder... da blir det ikke så mye olje, og de blir ikke så "slappe".

Skrevet

Jeg deler potetne i 4 eller 6 avhengiv av størrelsen, så legger jeg de rett i langpanna, heller over litt olje og krydrer med vegetta (fås i en blå boks på utnelanske butikker) eller salt, pepper og litt paprika. Blander alt med hendene, passer på at båtene ligger nede. Steker de i 50 min til en time på 230 grader. Når de er ferdige setter jeg opp temp til maks å på med grill funksjon i 2-3 minutter. Når jeg tar dem ut av ovenen legger jeg ett kjøkken håndkle over i 5 min, da løsner båtene fra panna, å du beholder den spøre undersiden av båtene : )

mmm

Skrevet

Å en ting til, det er stor forskjell på poetet typene, Beate og Astrix er best til båt poteter

Skrevet

Som annesmil her sier, så er det jo veldig forskjell etter hvilke potetsort du bruker. Bruker du f.eks pink, som er en melen type, så blir de sånn bløte inne.

En annen ting er hvor mye poteter du har i lanpanna. Jeg har ikke mer enn at de ikke ligger oppå hverandre. Har jeg for myeblir får de ikke der sprøe overflaten.

Skrevet

Det var da veldig med skriveleif, men du mente sikkert hva jeg forsto ;-)

Skrevet

De siste 5 minuttene skrur jeg over på vifte for å få de litt crispy/crunchy, skrur også gradene ned till 200.

Skrevet

Du har alt for mye fuktighet! De første 20 min steker jeg dem tørre uten olje, slik at de blir mer crispy. så slenger jeg på olje, store flak med salt og lar dette stå 15 min til. perfekt, hver gang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...