Gå til innhold

Trenger avfaringer fra dere med barn og hund? :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker oss nemlig en liten tibetansk spaniel, men er usikker på om vi skal vente. Har 3 barn i alderen 6, 4 og 16 mnd.

Har vokst opp med hund hele oppveksten og jeg ønsker en hund helst med en gang... men fornuften stopper meg... jeg vet at en liten hundevalp er som en ny baby, den trenger mye oppmerksomhet og mye stell... den skal bli renslig, den skal koses med, den skal luftes osv osv...

Så derfor lurer jeg på om noen her inne har erfaringer dere vil dele med meg?.... For og imot det å få hund... Bør jeg/ vi vente til minstemann er større?.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge dere ikke lar barna behandle hunden som en bamse, og setter klare grenser for hva som er tillatt og ikke, så er det ingen grunn til ikke å ha hund og barn sammen. Det største problemet er at foreldre av og til lar barna herje for mye ukontrollert med hunden. Da blir det mye biting i hender og klær, og da blir det tårer og dårlige vaner hos hunden. Det er greit å la barn leke med hunden, men det er også viktig å lære barna at det ikke er en evig trekkoppmus. Antakelig er minstemann det minste problemet i så måte :-)

Valper er ikke så krevende som mange skal ha det til, synes jeg. De krever sosialisering og miljøtrening, og det er ikke noe problem når man er mye ute og farter med barna. Det er jo bare å ta med hunden!

Skrevet

Vi hadde en hund på 1 år når vi blei foreldre. Og eg er jammen glad for at vi var ferdig med kvalpetida før vi fikk barn. For det er ikkje få ganger i løpet av en dag at en må ut med kvalpen. Og det er jo ikkje bare,bare å springe ut med hunden når en kanskje er åleine med barn. Det tar jo og en del tid og innsats (og tålmodighet!) å lære hunden kvardagsdressur, og det er ekstra viktig når en har så mange små barn i samme hus som hunden. Har du tid til å gå ut på tur med hunden mange ganger daglig? Før jobb, rett etter jobb? Vi er to voksne, en treåring og en hund og det er jammen ikkje sjelden at det er hunden som må vike om vi får dårlig tid. Har ganske ofte dårlig samvittighet.

Så med mindre du veit heilt sikkert at du har tid til å gje kvalpen det den treng så ville eg ha venta. Det er ikkje riktig å kjøpe hund bare fordi en vil ha hund no. En må vere i stand til å gje hunden nok tid og oppmerksomhet også.

Skrevet

Vi kjøpte oss en nydelig liten valp når jentungen var 2,5 år og det har gått strålende:) Men vi fikk valpenen på våren og jeg kunne springe ut på plenen med valpen mens jentungen sto i døråpningen og så på, så det var ikke noe problem.

Er jo slitsomt med valp i noen uker, men ut om natta og ut å tisse hele tiden, men synes ikke det var noe _mer_ slitsomt selv om vi hadde et lite barn.

Har heller aldri vært noe problem mellom datteren vår og hunden heller. Vi kjøpte en dansk-svensk gårdshund som er en liten glad-sak av en hund med adhd, så hun eeeeeeeelsker jo all oppmerksomheten hun får av vesla.

Men vi har et bur til hunden i stua da, som er frisonen hennes. Og det har vi vært veldig strenge på, så når hunden legger seg i buret og vil sove, så skal hun være i fred!

Uansett, så ligger de nå stort sett sammen oppi saccosekken og deler en mariekjeks eller to;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...