Gå til innhold

Må spørre igjen, husker ikke hva slags svar jeg fikk. Ang. oppdragelse - 15 åring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange timer per dag er det "normalt" at en 15 åring får sitte? Sliter litt her med en 15 åring som vil sitte på datan fra hun kommer hjem fra skolen til sent på kveld.

Og

Hvor mange penger er det ok å gi en 15 åring per uke? Så lenge hun ikke skal jobbe for dem.

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Når det gjelder penger synes jeg ikke femtenåringer trenger få penger bare fordi de lever og puster, forsåvidt ikke noen andre heller. Penger til nødvendige ting, ja, men utover det ikke ett øre om de ikke jobber for det.

Skrevet

Ok, så bare gi penger til bussen da, feks? Også kan vi kjøpe det hun trenger utenom..

(Ikke mitt barn)

Gjest sug lut
Skrevet

Hun kan godt få pengene og handle sjøl det som trengs, men hun er gammel nok til å måtte se sammenheng mellom innsats og økonomisk handlefrihet.

Og selvsagt kan man stikke til henne noe av og til, men regulære ukepenger synes jeg ikke man trenger få uten å gjøre noe.

Gjest Morn du
Skrevet

Vil si at rundt 2 timer på nett bør holde. Det finnes faktisk et liv utenom nett/data og,

Skrevet

Problemet er at denne jenta ikke snakker norsk. Ikke har hun familie her som bryr seg heller. (De har kastet henne ut. Lang historie).

Hun går på internasjonal skole, hvor de bare lærer engelsk. Hun holder på å søke asyl som enslig mindreårig og bor hos oss, enn så lenge. Ingen vet hva som skjer videre.

Poenget er at hun ikke har et altfor stort nettverk. Hun er med på noe, i regi av kirken 1 gang i uka. Ellers er hun kun hjemme. De har sjeldent skolearbeid.

Om hun skal sitte på data 2 timer per dag, så ser dagen slik ut for henne: Går på skolen kl 8. Hjemme igjen 14.30. Sitter på data til kl 16.30 - så blir resten av kvelden brukt til å glo i veggen.

Hun liker ikke å se på film/tv og hun har heller ingen andre hobbyer. Tenker det er vanskelig for henne uten å snakke norsk og uten noen særlig venner.

Til nå har hun fått sitte 3-4 timer per dag, men synes det egentlig er litt mye.

Skrevet

Jeg tror at data-sittingen vil begrense seg selv naturlig hvis hun får venner og hobbyer. Kanskje det er mulig å finne noe hun kan sysle med på kveldstid så hun blir kjent med andre på hennes alder i nabolaget og får lært litt norsk?

Skrevet

Vel, denne jenta er skikkelig datanerd. Hun sitter heller inne enn å gå ut å finne på noe. De få gangene vennene hennes vil ha henne med på noe, så vil hun heller sitte på datan.

Hun har bodd her ett år, men har ikke fått lært seg norsk, siden skolen hun går på er engelskspråklig og det samme er vennene hennes. Har spurt henne om hun ikke vil begynne på svømming, ridning, turn e.l., men det er hun ikke interessert i. Hun har bodd hos oss i 2 mnd.

Gjest Morn du
Skrevet

Ehh, om du mener at 2 timer er for lite og at 3-4 timer er for mye, og at dagen hennes fra 1630 blir å stirre i veggen, hvilket råd vil du ha da? 2,5 timer? Vet jeg sikkert er litt vanskelig nå, men men..

Hva om dere hjelper hene til å få et nettverk da? Få henne til å være med på ting dere gjør. Bor hun hos dere er det sikkert ok for henne og å bli kjent med dere. Leke med ungene deres, spille spill. Være med på å lage middag, støvsuge i blant.

Gjest Morn du
Skrevet

Send henne på norskkurs, ikke spør, bare si at dere har meldt henne på.

Skrevet

Ehm.. Har ikke sagt at 2 timer er for lite. Jeg synes 2 timer er helt perfekt, men problemet er da at hun blir stirrende i veggen. Jeg ønsket tips om hva man gjør. Sier at hun får sitte 2 timer også bare stirre i veggen, om hun ikke vil finne på noe - eller la henne sitte 3-4 timer.

Jeg er 27 år og har 2 små barn. Jeg har rett og slett ikke kapasitet til å være mamma til en 15 åring i tillegg. Jeg har sagt til henne at hun godt kan henge litt rundt meg, men på kveldene MÅ jeg ha ett par timer hvor jeg er for meg selv.

Jeg sa ja til at hun kunne bo her, rett og slett fordi jeg følte jeg ikke hadde noe valg. Det var enten her eller på gata - og det er ikke overdrivelse engang.

Gjest Morn du
Skrevet

Sorry, det bare virket som at det var det du mente.

Men, har hun en kontaktperson utenom? Som kan påvirke henne litt?

Eller kan det være en ide at hun bruker de 2 timene fra 2000-2200? Før det er hun med på aktiviteter som feks norskkurs eller matlaging. Eventuelt kan det være litt flesibelt mtp hvilke dager det er datatid og ikke. Noen dager kan det være 3-4 timer, andre dager 2 timer.

Beundringsverdig og tøft at du åpnet dørene for jenta, men et umennesklig valg du sto ovenfor.

Skrevet

Nei.. Hun har på en måte ingen voksne rundt seg som bryr seg nevnverdig.. Jeg har prøvd å snakke med lærerne hennes, men de sier at det ikke er noe de kan gjøre.. Jeg har sagt at jeg gjerne vil melde henne på norskkurs, men det vil hun absolutt ikke. Samt at det koster en del å sende henne på kurs, for hun har ikke rettigheter på det, siden hun nå bare er her på studentvisum.. Så jeg hadde egentlig håpet på å vente med det til hun eventuelt fikk asyl og dermed norskkurs.. Men jeg har som sagt tilbydt det, men jeg kan jo ikke ta henne i ørene å dra henne dit.. Koster ganske mye ekstra for oss å ha henne her fra før..

Vi hadde ikke noe annet valg enn å si ja. Prøvde å kontakte barnevernet, men de ville heller ikke gjøre noe.. Så vi var eneste utvei.

Gjest irismor
Skrevet

Ingen norsk-kurs ingen data. Regner med at dere bor i Norge?

Dere gjør henne jo bare en bjørnetjeneste hvis hun ikke må ut i "verden" og lære seg språket.

Må si det er beundringsverdig det dere gjør for henne.

Skrevet

Ja, jeg føler bare ikke for å være "mamma" til denne jenta, men samtidig så føler jeg at jeg må oppdra henne, for det er jo ingen andre som gjør det. Hun kan jo ikke sveve løst i luften for alltid.

Bare litt dumt om vi skal tvinge henne på et norsskurs, så ender det med at hun blir kastet ut av landet.. Hun får svar på asylsøknaden om en måned eller to.. men selvfølgelig, ingen har tatt skade av å lære seg språk..

:)

Skrevet

faar hun penger paa noen annen maate da eller ?

Hvis hun bodde hos oss saa maatte hun nok hatt bidratt. La henne lage middag en dag i uke, vaske badet en gang i uka ol. Et fast opplegg selvfoelgelig.

Det er normalt at 15aaringer bidrar hjemme eller hvor de naa enn bor.

Har hun ingen annen tilgang til penger hadde jeg gitt henne noe for det.

Hadde nok ogsaa proevd meg paa at hun maatte vlege en fritidsaktivitet, uansett hva. Kanskje det kan aapne noen doerer for henne baade paa interessesiden og gi henne flere venner. Bli en del av noe.

hadde hun gaatt med paa det hadde jeg nok latt henne vaere i fred paa PCen mens dere venter paa visum.

Hva skjer hvis hun faar bli i Norge, blir hun da boende hos dere ?

Skrevet

Hun får ikke penger fra noe annet sted. Hun hadde heller ikke mye når hun kom til oss. En pose med klær, en ødelagt mobil og litt sminke. En jakke og to par sko.

Har kjøpt klær til henne, mobil venter vi med, for hun vil bare ha Iphone, og da mener jeg at hun bare er bortskjemt, så da får hun heller lide litt uten mobil. (fra hun var 0-14 år har hun fått alt hun har pekt på, men nå har faren gått konkurs og har 0 igjen).. Ikke det at han bryr seg heller.

Frem til nå har vi gitt henne en 200 lapp her og der, samt litt ekstra om hun en lørdag (har skjedd to ganger) skal til byen på dagen, med noen venninner.

Hvis hun får bli i norge, så håper jeg på at barnevernet tar over. De sier at de ikke gjør noe nå, så lenge hun har en far her (spiller jo ingen rolle, så lenge han ikke tar ansvar,men).. Om hun får asyl, så blir de nødt til å gjøre noe.. Vi har rett og slett ikke råd til å ha henne her over flere år, da må vi eventuelt få litt støtte for det, fra et eller annet sted.. Det koster en god del med en 15 åring og alt hun skal/vil ha..

Men skal jeg bare tvinge henne? Eller feks. si at hun må finne EN aktivitet hun vil gjøre i uka, ellers blir det ingen data? hmmm... vanskelig...

Skrevet

ja, jeg hadde faktisk vurdert aa tvinge henne.

Man kan ikke, selv naar man er bare 15, forvente aa faa og faa uten aa bidra.

Hadde sagt det som det var at dere oensker at hun skal ha andre interesser enn bare data og at hun kan velge selv, men noe maa hun finne paa. Hadde kanskje funnet frem noen forslag til henne. Noen som ikke krever masse guts for aa begynne paa da det ikke er det letteste aa komme ny til noe i en alder av 15.

Drev hun med noe foer hun kom til Norge som hun kan forsette med ?

Skrevet

Nei, jeg har fått inntrykk av at hun har vært opptatt av data, og kun data, i hele sitt liv. Hun er verre enn den værste nerde gutten du kan tenke deg.. Spiller og spiller, chatter på msn og facebook.. Hun kan sitte der hele døgnet om hun får sjanse.

Tvinger henne til å måke litt snø av og til, bare så hun skal få beveget seg litt.

Har prøvd å foreslå svømming, ridning, turn, musikk/kor, men ingen av de falt i smak..

Skrevet

Hva hadde du gort om dette var DIN egen 15 aaring ? Hadde holdt meg til den tanken der og satt litt hardt mot hardt !

Hadde laget en god liste med forslag og sagt hun maatte bare velge noe annet, men at noe maa hun finne paa.

Skrevet

Har prøvd å se for meg det, men jeg er nok rett og slett ikke gammel nok til å være mor til en 15 åring enda.. Klarer ikke å få ting helt klart for meg..

Skrevet

Jeg ville tatt en alvorsprat med henne og forklart henne at innvilget asyl eller ikke, er man kastet ut av foreldrene sine maa man nok laere seg aa ta ansvar for en selv.

Derfor boer hun laere seg aa lage mat, vaske og lignende naa som hun er hos deg for det er ikke sikkert noen har mulighet til aa laere henne saanne ting paa en stund. Det er i hennes egen interesse aa hjelpe til i huset.

Og hvis hun skal bo i Norge trenger hun aa kunne norsk. Ingen kommer til aa betale for en dyr internasjonal skole men hun maa pent gaa paa en offentlig en.

Skrevet

er selv 25 og har fettere på 15, så har i alle fall noe å forholde meg til som sammenlikning. jeg er ganske så strengt oppdratt selv, og hadde nok kjørt en ganske hard linje. Alle KAN finne på noe annet enn data. Jeg tar meg selv i å sitte utrolig mye her om dagen, og jo mer jeg sitter, jo hardere er det å finne på andre ting. er litt som at om man venner seg til bare å spise junkfood, så er ikke grønsaker så godt lenger, før man faktisk blir så sulten at man spiser det like vel. Si 3 timer da. Synes selv det er litt mye, hadde nok hatt toppen 2 for mine egne barn, men siden hun er så avhengig, bør vel ikke overgangen bli for hard. Så tror jeg det løser seg litt av seg selv. Hun kommer nok ikke å glo i veggen mange dagene føe hun finner ut at det er ganske kjedelig og tar fatt i no annet. Bøker da?

Og hadde ikke nølt med å sette henne til oppgaver. En liten ting hver dag. Gå med søppel, ta av bordet, vaske opp, støvsuge, vaske bad, gå i butikken å handle mat, henge opp klær, ta seg av småttisene dine.. hun bor tross alt hos noen som ikke en gang er hennes foreldre og bør regne med å birdra. Alternativet var jo som du sa gata, så hun er jo griseheldig!!! Avtal på forhånd når disse tingene skal gjøres, så det ikke blir masing. Blir det ikke gjort, så får hun mindre tid på DATA'n den dagen. Du har jo faktisk en gylden mulighet til å gjøre et bra menneske utav en bortskjemt unge! ;) Lykke til!!

Skrevet

Ja, som jeg skrev tidligere så har jeg hatt et problem med å "oppdra" henne, fordi jeg føler meg absolutt ikke klar for å være mamma til en 15 åring.. Jeg har vel heller vært mer som en venninne, som har veiledet henne. Får prøve å bli litt strengere.. Til nå har jeg vasket rommet hennes, klærne hennes osv.. Kanskje hun får begynne å gjøre det selv.

Skrevet

JAAAAAAAA!!!!! Det må hun i alle fall!! Til og med venninner vasker ikke rommene, klærne for en annen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...