Gå til innhold

Hva gjør man da? Vedr. karneval.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minsten har vært helt klar på hva han skal være i flere uker. På karnevalsdagen nektet han plent å kle seg ut. Han gjorde det i fjor og, og da modererte vi oss veldig...så ble han lei seg da han kom i barnehagen fordi han ikke hadde malt seg i ansiktet som de andre.

Altså. Jeg lirket og godsnakket og etter noe om og men fikk jeg på han kostyme og ansiktsmaling og leverte en svært så stolt gutt i barnehagen.

Da er spørsmålet. Skulle jeg tatt han på ordet og sendt han i barnehagen uten kostyme? (Siden det er veldig fokus på at barn skal bestemme selv)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke latt han få bestemme selv nei..syns du gjorde det riktige

Skrevet

Mi skal på karneval i morgen med barnehagen og han vil vireklig IKKE kle seg ut. Nekter hele tiden... har sagt det til barnehagen og dem sier det er helt ok å levere han uten kostyme. Evetuelt kan jeg legge det p hylla hans så tar dem det på han hvis han ønsker :-)

Har overhodet INGEN planer om å true på 4-åringen min kostyme når han ikke vil.

Skrevet

Jeg vet jo egentlig at jeg gjorde det riktige. Har opptil flere ganger tatt slike avgjørelser for ungene. Både når det gjelder bading og lek, karusellkjøring osv. Det har alltid visst seg at når de først tør og prøver vil de prøve mer og har det gøy. (understreker, uten å skremme og med gosnakking og lirking her og) Å gi seg er en enkel løsning som kan ta mange morsomme opplevelser vekk fra barnet. Tror det er sunt å prøve seg på små utfordringer før de må takle de store.

Gjest sug lut
Skrevet

Det er jo forskjell på å få bestemme kostyme selv, noe som er en preferansesak, og å gå inn og avgjøre med en voksens dømmekraft at ungen antakelig ikke har den hele og fulle oversikten over konsekvensen av å velge å ikke kle seg ut.

Skrevet

Nei, og det er også greit. men her hadde han gledet seg og planlagt kostyme i ukesvis. Jeg truer ikke. Bare lirker og godsnakker litt:)

Skrevet

Eldstemann sier alltid at han ikke vil ut og leke, for eksempel. Her er det ikke snakk om godsnakking en gang. Her får poden beskjed om at nå SKAL vi ut. Men han er da som regel storfornøyd med å være ute når han først er ute :)

To-tre år gamle barn vet ofte ikke helt hva de vil ... eller de ombestemmer seg veldig raskt.

Jeg synes du gjorde rett. Han hadde jo blitt lei seg hvis han var den eneste uten kostyme.

Skrevet

Jeg husker han ble lei seg i fjor. Men han likte ikke fjeset sitt med skinnskjegg og bart og så da at han ikke ville. Etter å ha studert bilder av stjerna hans, så klarte jeg å overtale han likevel. Speilet seg og syns han ble riktig så fin.

Skrevet

Lirke og lure litt har jeg alltid gjort med eldstemann. Han hadde gått glipp av masse morro hvis jeg ikke hadde gjort det. Han sier nei til det meste, er litt forsiktig av seg... Ofte vil han kunne ting før han gjør det, og det går jo ikke :-). Når jeg ser gleden i ansiktet hans når han kjører karusellen allikevel, eller får til å stå på ski, eller tør å være med i bursdagen, ja da angrer ikke jeg for å ha overtalt han iallefall...

Skrevet

Om poden virkelig ikke vil kle seg ut hjemme på morgenen, må man jo for Guds skyld ta med kostymet i barnehagen og legge det på plassen. Sannsynligvis får alle lyst til å kle seg ut, når de ser at alle de andre har på seg fullt karnevalsutstyr.

Her kledde for øvrig alle på seg utstyret når de kom i barnehagen. Få karnevalsdrakter som egner seg under full vinterdress på vei til barnehagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...