Gå til innhold

OK å arve bilsete til nyfødt?

Anbefalte innlegg

Vi har arvet en trio vogn med maxicoso bilsete. Det er versjonen før dokkinstasjon..Den har blitt brukt til to barn, men kun få mnd hver gang.

Jeg ønsker å kjøpe ny da det står i babyboken min at madrass og bilsete er de to tingene man ikke burde arve! Samboer mener jeg er litt "hysterisk".

Hva hadde dere gjort?

Fortsetter under...

Jeg synes det er ok å arve bilsete etter noen du kjenner, så du vet at ikke setet har vært i en bilulykke eller lignende. Spørs jo litt hvor gamelt det er også da. Men er det mindre enn 5 år, synes jeg det er ok.

Jeg har arvet 2 seter etter en venninne og har vært mer fornøyd med dem enn de jeg har kjøpt nye!

Man kan jo ikke være kjøpe alt nytt hele tiden heller, da blir det jo veldig dyrt.

Et bilsete skal byttes ut hvis det har vært med i en bråstopp i 25 km i timen eller mer. Dette er nok noe ikke alle er klare over eller tar like alvorlig og lar heller grensa gå ved sammenstøt eller ikke.

Derfor hadde jeg ikke arvet bilsete under noen omstendigheter. For et "nei det har aldri vært med i noen ulykke" kan gis med beste mening selv om det faktisk har vært med på tilfeller som kvalifiserer til utbytting.

Annonse

Jeg har selv kjøpt et brukt bilsete som er 08-modell, fordi jeg kjenner de jeg har kjøpt det av og vet at de er ærlige mtp. eventuelle krasj.

Du som sa at en skal bytte ut et bilsete etter en bråstopp i 25 km i timen, får jeg spørre hvor du har denne infoen fra? Finner ingenting om dette hos Trygg Trafikk f.eks... Der finner man imidlertid følgende info:

"Vi anbefaler at man skifter ut barnesetet hvis man har vært i en kollisjon med fart over 25 km/t. Denne grensen har vi kommet fram til i samråd med produsenter og forsikringsselskaper." (Kilde: www.tryggtrafikk.no)

Kollisjon er vel når det er et sammenstøt? Jeg mener ikke å tvile på dine fakta, jeg vil bare vite om det kommer fra bedrevitere eller om det kommer fra fagpersoner. :)

Her er ellers Trygg Trafikk sine anbefalinger etter spørsmål om å kjøpe bilsete brukt:

"Det er ikke noe i veien for å kjøpe et brukt barnesete, hvis man som du sier forsikrer seg om at stolen ikke har vært med i en ulykke, at den ikke er for gammel, og at du får med monteringsanvisningen, slik at du er sikker på å få montert den riktig. Med ”ikke for gammel” mener vi ikke eldre enn ca fem år når du kjøper den, fordi du bør kunne bruke den i tre-fire år før den blir 8-10 år som er det vi mener er maks levetid for barnestoler. Årsaken er at det over tid kan oppstå en materialtretthet i plastmaterialene i stol som gjør den mer porøs og svekker de støtabsorberende evnene." (Kilde: www.tryggtrafikk.no)

Det er akkurat det du refererer til over som vi viste til da vi fikk to nye seter av forsikringsselskapet for litt siden.

Vi bråstoppet, de bak sneiet oss akkurat så det ble litt skader, men de unngikk en skikkelig kollisjon.

Her var det vår bråstopp for å ikke treffe bilen foran oss igjen som var det hardeste og ikke bilen som kom bak. Alikevel var det ikke noe problem og vi kunne bare hente ut to nye seter sende regninga videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...