Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #1 Skrevet 18. februar 2010 Gutten 1.5 år hadde løs avføring i barnehagen i går. Han har ikke feber og er i god form. Derfor tror jeg det skyldes tenner. Men vi fikk beskjed fra personalet om at han måtte bli hjemme dersom det var mye løs avføring i dag. Han har ikke hatt avføring siden i går, så jeg vet ikke om han har diare eller ikke. Men sender han i barnhagen. Er det normalt at barn er hjemme når de har løs avføring pga av tenner?
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #2 Skrevet 18. februar 2010 grunnen til at de ber deg holde han hjemme er fordi det går mye diare og oppkast nå. i fjor var gutten min mye hjemme pga diare.dette fordi enkelte foreldre tenkte at det er bare litt løs avføring og så lenge det ikke er feber så kan de i barnehagen.det gikk flere måneder før de ble kvitt smitten på avdelingen fordi enkelte ikke holdt barna hjemme.så ja jeg skjønner godt at de ba deg holde barnet hjemme så lenge han har løs avføring.du sier selv at du TROR at det skyldes tenner.så lenge du ikke er helt sikker så bør du holde han hjemme:)men det positive er at det går som regel fort over:)
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #3 Skrevet 18. februar 2010 Det er nok desverre slik som hun over sier.. Om du ikke VET at det er pga tenner, så vil de nok at du holder barnet hjemme.. Det er fort at slikt blir en epidemi på en slik plass som bhg.. Og om det blir det, må de til slutt stenge for å desinfisere bhg, el hvertfall avd.. Så det er ikke for å være fæl mot foreldrene, men det er for å hindre at det smitter de andre *hilsen ei som jobber i bhg*
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #4 Skrevet 19. februar 2010 men er det ikke normalt med forskjellig avføring avhenging av hva barnet har spist? Hvis man har løs avføring ett par ganger om dagen så har man vel ikke diare? Diare er for meg løs avføring ofte eller flytende avføring. Jeg er usikker på om det er tenner. Venter fortsatt, merker litt ubehag om natten. Men han har ikke diare. 1 avføring av 2-3 ganger om dagen er løs. men mulig barnehagen mente at hvis det utviklet seg til å bli ofte løs avføring (altså det jeg vil kalle diare), så skulle jeg holde barnet hjemme. Holder selvfølgelig barnet hjemme hvis det har diare.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #5 Skrevet 21. februar 2010 1 avøring av 2-3 om dagen sier du..? men om de bare merker den ene som er løs da.. så vet de jo ikke det om du ikke sier i fra om det.. du får bare høre med de om hva de legger i diarè da..
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #6 Skrevet 21. februar 2010 Diaré er ikke løs mage, det er flytende. Bare tenk på deg selv, hvis du har diaré så er det fryktelig ubehagelig sprutbæsj som er veldig flytende og kommer gjerne flere ganger iløpet av dagen, vanskelig å holde på så man bare må springe på do. Det er veldig lett å se forskjell på diaré og løs mage! Jeg måtte spørre i vår barnehage og det er de som har fortalt meg denne forskjellen siden jeg var usikker selv. Men det er jo gangske logisk da... Løs mage = ikke smittsomt. (Kakeglasur-løst) Diaré = fryktelig smittsomt. (suppe) Hvis du er i tvil burde du holde barnet hjemme, men ved denne fine sammenligningen av hva jeg selv har opplevd diaré som, så er jeg aldri i tvil lenger. Beklager ekle detaljer!!! derfor
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #7 Skrevet 21. februar 2010 Jeg må bare legge til at diaré kommer ofte noen dager etter spysyken, og kan vare i opptil en uke... og da må barnet være hjemme tilogmed i to dager etter siste symptomer. been there!!
juliash Skrevet 24. februar 2010 #8 Skrevet 24. februar 2010 Vi har en gutt som er plaget med løs mage og noen ganger diare (helt flytende) som skyldes tenner. Han ble sendt hjem fra barnehagen hver mandag da han hadde løs magca 12-1e og pga 48 timers regelen måtte han være hjemme i 2 dager hver gang. Han holder på å få 2 års jeksler og det renner sikkel og han har begge hendene i munne hele tida. Vi prøvde å snakke med barnehagen og forklare til de at vi kan ikke være hjemme med han 3 dager hver uke, 4 uker på rag pga tenner. Men pga at de er så redde for omgangssyke epedimi, så kunne vi ikke levere han til barnehagen selom han hadde normal avførting tirsdag og onsdag. Det vi gjorde var å ta en avføringsprøve av løs bæsj/diare og leverte denne til legen for å teste mot alle virus. Det tok en uke men vi fikk resultatene som var negative på ca 12-14 forskjellige viruser. Hadde også en time til fastlegen som skrev en legeerklaring på at dette skyldes ingenting annet enn tenner og denne 48 timers regelen skal ikke brukes på gutten vår med mindre han han andre symptomer som feber, oppkast, blekhet og slapphet som er forbundet med omgangssyke. Da skal han kunne sendes hjem. Også anbefaler jeg å kjøpe idoform(pulver) på apotek-kan brukes i drikke til små barn (ingen aldersgrense). Denne hjelper mot løs mage ved tenner, men hjelper ikke hvis det er virus som er årsaken til løs mage/diare. Vi ga den til gutten på kvelden og har hadde helt ok avføring dagen etterpå. Pass bare på å ikke bruke den for ofte, så det blir forstoppelse. Vi bruker kun en kapsel i juicekoppen på kvelden, 1-2 ganger i uka, bare når vi merker at bæsjen begynner å bli litt løs. Gutten har har vært plaget med dette altså i snart 2 måneder, men det ser ut at alle 4 jekslene er ute nå, heldigvis:-)
lille sprelle Skrevet 25. februar 2010 #9 Skrevet 25. februar 2010 Det er ikke nødvendigvis løs avføring pga tenner, men et mageonde som fremprovoserer tannfrembrudd
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2010 #10 Skrevet 11. mars 2010 Ein blir ikkje sjuk av å få tenner. Det er ein myte. Men om ein er sjuk er det gjerne lettare for at tennene bryt gjennom.. Ergo: har ungen diare, så er det ikkje fordi den får tenner.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #12 Skrevet 14. mars 2010 Diare er om man går på do mer enn 3 ganger på ett døgn.Diare og løs mage er ikke det samme. Jeg skjønner godt at barnehagen ikke har lyst til å ha barnet med diare i bgh som flere over skriver med tanke på smitte, men også den ekstra jobben de får. Det blir jo helt umulig å ta vare på alle barna om man skal skifte bleie hele tiden på en unge i tillegg til det daglie. Ta hensyn!
Makko med to små gutter Skrevet 16. mars 2010 #13 Skrevet 16. mars 2010 Barnehagen her sender hjem ungene etter 1 løs avføring! Noe som alene ikke kan indikere diare. Gutten har "diagnosen" kronisk småbarnsdiare, som ikke er smittsomt men som skyldes at magen hans tåler dårlig fiber, fruktsukker, sukker ol. Sist måtte vi få bekreftelse fra barnelege at han skulle tilbake til barnehagen, da hadde han vært hjemme i 1.5uke!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå