Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #1 Skrevet 18. februar 2010 Jeg har fått attføring når jeg tok utdannelse fram til nyttår. Nå har jeg endelig fått en jobb innenfor yrket jeg kan jobbe med (på kontor siden jeg er veldig plaget med epilepsi), får først en prøveperiode på 3 mnd. Nav sier jeg ikke har rett på å få dekt lønnsavtale fra dem, men jeg kan få attføring (fordi vi kan si jeg jobber i "praksis"). Attføringen er på 10 000 kroner (66% av det jeg tjente før jeg ble veldig plaget med epilepsien, måtte slutte i den jobben pga sykdommen) pr mnd. Jeg får ikke lenger kontantstøtte siden mitt barn må være i barnehagen når jeg jobber og jeg får ikke studielån siden jeg ikke studerer. Så plutselig er inntekten nesten 10 000 kroner mindre enn den var før nyttår + at jeg har ekstra barnehageregning (+ SFO til eldstemann). Min samboer har ca 16 000 kr inntekt i mnd med fast jobb. Med denne inntekten dekker ikke det alle våre faste utgifter... Jeg blir jo nesten tvinga til å slutte i den jobben jeg har fått mulighet til å jobbe "i praksis" (i avis) og må jobbe med noe som ikke er tilegnet meg for å tjene vanlig lønn! Tenker på butikk eller i helsebransjen... Men det er så vanskelig når jeg får flere anfall for dag Rådgiveren min vet jo ingenting, hun sier iallefall at jeg ikke har rett på noe annet enn at jeg kan søke om å få dekt barnetilsyn. Siden hun hadde sagt at jeg ville få vanlig lønn nå som jeg skulle jobbe i avis måtte jeg ta en kreditt i banken siden jeg ikke hadde råd til alle regningene i januar, så jeg "er skyldig" de noen tusener som jeg skal betale tilbake neste måneden... Vet ikke hva jeg skal gjøre Helsike hadde jeg bare ikke hatt den sykdommen!! Vil jo ikke uføres heller, vil jo jobbe......
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #2 Skrevet 18. februar 2010 Skjønner det ikke er lett, men der du jobbet før, trakk dem ikke noen % av inntekten din til fremtidig pensjon? Der kan du nok få utbetaling siden du har gått ned i inntekt. Vær oppmerksom på at dette kan ta tid, jeg ventet i 8 måneder, men fikk da rentetillegg også på pengene! Det stemmer at du kan få dekt barnetilsyn, samt transportutgifter dersom det er mer enn 2 km fra hjemmet ditt til der du jobber. Dette er ytelser som ikke er skattepliktig. Uansett om du har råd eller ikke til og bli syk så er det jo litt lurt og ikke ha et altfor høyt forbruk da det gjør jo ting verre når man går over på stønader fra Nav. Har du ikke krav på hjelpestønad pga epilepsien din da? Er jo mange som mottar det selv om de er voksne. Sjekk med Nav og fastlege om du kan ha krav på hjelpestønad. Ønsker deg lykke til, håper det ordner seg!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #3 Skrevet 18. februar 2010 Har dere sjekket om dere har rett på bostøtte? Eller hjelp fra sosialkontoret?
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #4 Skrevet 18. februar 2010 om utgiftene er større enn inntektene er hjeg ganske sikker på at sere dår hjelp av sosialkontoret! så lenge utgiftene er reele da..hus,mat,klær, b.hage osv! ellers ville jeg ha snakket med forskjellige fra nav, har selv erfart å fått 3 forskjellige svar, av 3 forskjellige nav ansatte- på samme spørsmål! så ikke gi opp enda!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #5 Skrevet 18. februar 2010 ja, beklager srivefeilene over :-) dataskjermen har "krympet" (skriften) å jeg kan ikke å forstørre det igjen..så ser ikke hva jeg skriver;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå