Gå til innhold

Har erfaring med konisering, cerclage, cervix osv...( 2 premature)

Jorunn77

Anbefalte innlegg

Ser det er utrolig mange spørsmål angående konisering cerclage osv her inne.

Jeg vil så gjerne hjelpe dere alle, og vil derfor dele min erfaring med dere. Jeg skremmer kanskje noen av dere, men jeg mener at jeg må dele mine kunnskaper om temaet.

Jeg har født to premature barn.

Ble konisert like før den første graviditeten. Jeg mistet min lille gutt i uke 22+2. Han fikk være hos oss en liten stund før han døde. (vannavgang 21+6)

Jeg fikk ikke noen oppfølging i det sv.skapet pga.koniseringen.

Svangerskap nr 2. Jeg krevde alt av oppfølging.

Fikk en av de beste legene i norge, nasjonalt senter for fostermedisin , st olavs i trondheim.

Fikk ultralyd og måling av cervix annenhver uke hele svangerskapet. Cervix var 3 cm(egentlig ikke så veldig kort)

Legen anbefalte å følge med cervix, og eventuelt sette på cerclage senere. Jeg nektet på det, skulle jeg ha mistet enda en gang og ikke hatt cerclage, kunne jeg aldri tilgitt meg selv.

Han sa ja, cerclage i uke 13.

-oppfølging annenhver uke, måling av cervix, fostervannsmengde

-bactusprøver fra vagina, dyrkning av urin hver 14 dag(stix hos legen holder ikke)

Jeg hadde et ekstremt vanskelig svangerskap. Den psykiske biten var selvfølgelig verst, etter å ha mistet lillegutt.

I tilegg til livmorhalsen og cerclagen hadde jeg runder med gbs, for mye fostervann, tett oppunder grensa for sv.skapdiabetes.

Jeg hadde ekstremt med kynnere helt fra uke 15. Og det kunne være på hundrevis av dagen.

Jeg gikk på svangerskapspenger, jobbet ikke.

Ble anbefalt fra leger å leve som normalt, men ikke jobbe. Dette klarte jeg selvfølgelig ikke med min historie, var livredd. Kynnerne var ekstreme.

Slik levde jeg, og her kommer mine råd:

Skaff en lege som tar deg på alvor

Krev jevnlige undersøkelser av cervix(men den kan alikevel forandre seg fort)

Krev eventuelt cerclage

Krev dyrkning av urin, vaginale prøver

Jeg lå på sofaen fra uke 15, ruslet kun irundt i huset

Løftet aldri over 1 kilo. minimalt med trapper

Spis MYE c-vitaminer(styrker fosterhinnene)

ikke husarbeid, ikke stress.

Drikk duphalac hvis du har treig avføring(pressing er fy for cervix)

Ikke sex, ingen orgasmer, overhodet ingenting inn i vagina

Lista er lengre enn lang over ting jeg IKKE gjorde. Jeg satt tilogmed da jeg lagde middag. Men gjett om snuppa er verdt det!!!

Tross alt dette gikk vannet i uke 32. Fikk riehemmende, lungemodning antibiotika, Ble tatt med snitt i uke 32+2. 40 cm, 1500 gr. Helt frisk jente, er nå 8 måneder.

Nå skal det være sagt, at de aller aller fleste seom er koniserte går fullendt svangerskap. Det er det ingen tvil om.

Erfaringen min er altså annerledes.

Det er mye snakk om lengde på cervix etter konisering, men en annen sak er at den nederste del av cervix er borte. Det er der barrieren for bakterier skal ligge. Den er borte hos oss, dermed lett vei inn i cervix og opp til fosterhinnene. Dette er det ikke mye fokus på desverre. Til og med kroppens gode bakterier kan i verste fall svekke fosterhinnene.

Dette var litt om min historie og erfaringer som jeg ville dele med dere.

Fortsetter under...

Hei!!

Du har en veldig kort livmorhals, særlig med tanke på at det er så tidlig i sv.skapet. Livmorhalsen vil uansett bli forkortet når ungen blir større utover svangerskapet.

3,7 cm er gjennomsnittslengden på cervix hos kvinner.

Legen sydde cerclagen så langt opp som mulig, og den ble da 2 cm opp på cervix. Litt nebbing ble det etter ca uke 25. Da vannet gikk var jeg på innvendig ul igjen, da hadde den åpnet seg helt ned til cerclagen.

Jeg anbefaler deg absolutt å skaffe en lege som vil gi deg cerclage. ( vær samtidig klar over at dette har en liten risiko) Stå på krava dine.

Få en lege du stoler på, og den samme legen til å måle cervix hver gang, de måler den på ulikt vis, og kan derfor variere noe.

Nebbing kan komme svært fort.

Jeg har tulla mi her takket være cerclagen, min gode lege og ikke minst at jeg var så streng med meg selv. Ingen tvil....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...