Gå til innhold

gammalt bilsete

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte bilsete til eldstemann i 2000. Kan eg bruke samme sete til minstemann no i 2010? Er det like trafikksikkert enno???

Kva ville dåke andre gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Levetiden på et sete er ca 10 år. Så ville nok kjøpt et nytt.

Skrevet

Jeg bruker ett acta graco kjøpt i 02;) ser helt likt ut som de en får kjøpt nå til dags og stoler på det. Kommer vel litt ann på hvordan det er brukt og hvilken modell etc ;)

Ring biltilsynet og spør hva de anbefaler ;)

Skrevet

Det kommer nok ikke an på hvordan det er brukt. Selv om setet ikke har vært i en eneste kollisjon, eller tatt hardt i, så blir det porøst og ikke sikkert etter et visst antall år. Trygg trafikk sier ca 10.

Skrevet

Det er brukt kun til eit barn, aldri vore i kollisjon, men er redd for at det ikkje er trafikksikkert nok til minstemann.. Sliter økonomisk nett no, og har ikkje råd til å kjøpe nytt :( Men vil ikkje gamble med livet til lillebror :( :(

Skrevet

Selvfølgelig har det noe å si om bilsetet har feks vært i kollisjon eller ikke.... HALLLLO.....!!!!

Uansett vil det være bedre å bruke det setet til du får råd til ett nytt! Om det er 10 år eller 10 1/2 år når du bytter det ut har nok ikke så fryktelig mye å si....! Regner med at det ikke går ut på dato på dagen etter du kjøpte det 10 år etter!!!!

Skrevet

Det jeg mente var at setet ikke skal brukes etter 8-10år (TryggTrafikk) uansett om det har blitt behandlet pent. Så lenge det har vært i kollisjon så vet alle at det skal bytte ut.

MEN et sete 8-10 år, uansett hvor pent brukt det er, burde ikke brukes. I alle fall ikke så lenge man har barnet kjært!

Skrevet

"Med ”ikke for gammel” mener vi ikke eldre enn ca fem år når du kjøper den, fordi du bør kunne bruke den i tre-fire år før den blir 8-10 år som er det vi mener er maks levetid for barnestoler. Årsaken er at det over tid kan oppstå en materialtretthet i plastmaterialene i stol som gjør den mer porøs og svekker de støtabsorberende evnene. "

Trygg Trafikk

Ditt sete har allerede passert TT sin mening på hva som er for gammelt. Jeg leker ikke med barnets sikkerhet. Gjør du?:)

Skrevet

Så det er bedre å la være å bruke sete da ??

Og nå er det plutselig 8-10 år.... ? I stad var det 10 år.... Og selvfølgelig- om en bruker ett gammelt barnesete har man jo ikke barnet sitt kjært.... sier seg vel egentlig selv... tragisk uttalelse!!!!!

Skrevet

Eg har to ungar og kjøpte dette setet nytt til eldstemann.

Skrevet

Ja? Det er likevel "utgått" ifølge de som har en del ekspertise innen dette:)

Skrevet

setet jeg har til eldstmann her. kjøpte jeg av noen jeg kjenner. da var det kun brukt ett år til ett barn. så har jeg brukt det ett par år til mitt barn. setet er kanskje 5 år.men isoporen har blitt porøs.og jeg da jeg skulle sette inn setet i en anna bil løsnet hele sidekanten!! så jeg ville nok brukt penger på ett nytt sete ja! heller levd på pasta en mnd :P

Skrevet

Hadde aldri brukt det. Da hadde jeg følt meg uvel under kjøring.

Vi vurderer tydligvis sikkerhet forskjellig ja. Vi har nettopp byttet sete til gutten vår. Og jeg har tenkt på om setet er bra nok til å brukes til en evt nestemann som vi planlegger å få innen 2 år. Det er mest trolig det, for er jo et av de beste på markedet i dag. Men de utvikler stadig, og sikkerheten forbedres. Og jeg vil helst at mine barn har det sikreste som er å få.

Skrevet

Jeg hadde kjøpt nytt. På 10 år så har det skjedd mye i bilstolverden og materialer og slikt stolen er laget av kan ha forringet seg på såpass mange år.

Skrevet

Er det babybilsete du snakker om eller sånn stort?

Tenker at sånn babybilsete kan mann kjøpe brukt ganske rimeleg. Mange vil nok sei at dei aldri ville kjøpt brukt osv. Men eg tenker at dersom de ikkje har økonomi til å kjøpe nytt, så er det bedre å kjøpe eit brukt sete som er av nyare dato enn å bruke eit som er 10 år gammalt.

Eg kjøpte nytt då me fekk veslejenta vår. Dvs er kjøpte eit brukt av ei veninne. Nr 2 sete kjøpte eg nytt på salg på barnas hus. Ville ikkje bruke vår gamle hts sete, sjølv om det er heilt likt det som er til salgs i dag og har vert veldig fint behandla.

Skrevet

Det er 9 - 18 kg sete eg snakkar om

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...