Gå til innhold

beskyttelse

maria isabell

Anbefalte innlegg

da har eg allerede begynnt å tenke på beskyttelse etter fødselen...har hatt sikkre perioder og amming som beskyttelse mellom nr 1 og 2 og nr 2 og 3....tenkte at det ikke var krise om vi skulle bli gravid før planen....

men nå merker eg godt på kroppen at eg trenger 2 års pause før ny graviditet...trenger 6 mnd fri for amming og kulemage...(har ammet eller vert gravid i et siden våren 2006) må bygge opp kroppen til neste graviditet...fylle på med vitaminer (akkurat nå er d vitaminene ekstremt lav pga tette svangerskap og mye amming)

helst skulle eg blitt gravid igjen med en gang (det går ikke lang tid etter fødsel før eg er klar for ny graviditet,men kroppen henger litt etter)

så kommer problemet. kondom går ikke, p piller er ikke snakk om.....spiral kanskje,men helst ikke.... er det noe som heter hormon spiral og noe som heter kobber spiral? hva er forskjellen? vil ikke putte kroppen full i hormoner og tull...

stemmer det virkelig som gro nylander sier at viss babyen er under 6 mnd,en ammer hver 3 time døgnet rundt og ikke har fått mensen til bake, at dette er 98 prosent sikker beskyttelse? vet at det er mangen som har brennt seg på den, men gro nylander burde vel vite hva hun pratet om? men eggløsninga kommer jo før mensen, da er det jo store sjangser for å bli gravid....eller fungerer den første el etter fødsel dårlig?

noen som har tips til meg anng beskyttelse?

Fortsetter under...

Hehe, du er ikke den eneste som tenker på beskyttelse allerede..

Gjør det, jeg også..

Og jeg sliter med samme som deg; kondom går ikke, minipiller funker så altfor kort tid, så det orker jeg ikke stresse mer med..og så står jeg igjen med disse spiralene.. Søsteren min syntes den funket fint da..Men er så usikker og nervøs..

Skal snakke med JM om dette neste gang da.. selv om det er tidlig.. men det ligger så på meg! Håper på at jeg får en ok lege når jeg skifter nå, for hu jeg hadde sa at jeg hadde 3 muligheter; minipiller(som jeg bare blødde av), slutte med amming og bruke vanlige p-piller(ikke aktuellt) og kondomer.

Jeg mener at det MÅ finnes flere alternativer hun ga meg.. men tydeligvis ikke i hennes verden.. Håper på bedre hjelp etter denne fødselen da..

hihi;) eg har visst også lett for å bli gravid,enda vi fikk beskjed om at vi mest sannsynlig kom til å streve med det...pang,pang,pang...tre tette:)

sterilisere meg klarer eg ikke, ønkser flere barn om noen år,men 4 tette blir for mye akkurat nå:)

det er virkelige et luksus problem å bli lett gravid,men det kan bli litt slitsomt når disse gullene kommer tett i tett:)

Hei Maria isabell!!

Så kjekt å høre at det går bra med deg og spiren. Jeg strever fortsatt med å få den til å sitte gitt :) Her ble det pang, pang, bom...hehe og bom bom bom...

Vel nok om det :)

Kondom skjønner jeg er lite fristende, og amming er nok ikke til å stole på. Gro Nylander har ikke peiling på hva som skjer i akkurat din kropp, vær du sikker. Du høres jo ut til å være et vandrende fruktfat!! ;)

Ellers er det jo mest hormonpreparat da.. Hormonspiral har funket fint på meg og skal ikke hindre noe etterpå. P-sprøyte kan henge i kroppen lenge etter du slutter, p-piller kan du ikke ta når du ammer med unntak av Cerazette som er en østrogenfri p-pille. mange tror dette er en minipille, men det er ikke helt slik. Ellers er det jo p-plaster, p-ring, p-stav, ja osv osv... Masse å velge i. Men ikke alt kan du bruke når du ammer, så du står igjen med kondom, cerazette, hormonspiral....mest brukt iallefall. Lykke til med valget og svangerskapet og fødsel og den lille :) :) Jeg må da komme etter snart, tror du ikke ?

;)

heisann luna:)

håper det klaffer for deg snart:)

her har vi vår "oppskrift"

sparer opp ca en uke (sæd) og tester el slim, når el slimet kommer kjører vi på i 3-4 dager med masse,masse sex og fanteri:)

ligger alltid med beina høyt minst en time etterpå og det er kjempe smart å få orgasme sammtidig med mannen eller rett etterpå:)

forer mannen med mørke grønnsaker og granateple piller (dette er bra for deg også)

beklager detaljene, men dette har funka de to siste gangene og spiren har komt på første pp (eller første pp vi virkelig har prøvd,ellers har vi jo satset på sikkre perioder)

p plaster er kanskje ikke så dummt:) det henger vel ikke lenge igjen etter en tar det av? vet at eg helt sikkert kommer til å glemme å ta disse p pillene...

Annonse

"sparer opp ca en uke (sæd) og tester el slim, når el slimet kommer kjører vi på i 3-4 dager med masse,masse sex og fanteri:)

ligger alltid med beina høyt minst en time etterpå og det er kjempe smart å få orgasme sammtidig med mannen eller rett etterpå:)

forer mannen med mørke grønnsaker og granateple piller (dette er bra for deg også) "

Her må jeg ikke si jeg helt skjønte logikken. Om du synes det er slitsomt med tette sv.skap, hvorfor jobber dere så hardt for å bli gravide fort da?

vi ønsket oss 3 tette fordi det er gøy for ungene å være tett i alder og vi foreldre koser oss med fullt liv:)

vi har PLANLAGT 3 tette:) men nå må eg ha en pause, etter nr 3 er født:) så logisk er det:) etter å ha født 3 barn på 3 år og ammet lenge er kroppen sliten og trenger å bygge seg opp før neste graviditet:)

har ikke brukt beskyttelse men satset på sikkre perioder før vi planlagte neste mann...så nå sitter eg her å lurer på hvilken beskyttelse som er best:)

Det er så koslig å lese innleggene dine, maria isabell.

Flott å høre hvordan du liker mamma rollen.

Hvis du vil vente med neste graviditet ville ikke jeg ha satsa på amming som prevensjon.

Kobberspiralen har jeg brukt to ganger. Den er lett å få satt i. Ingen bivirkning. Litt lengre og kraftigere mens. Helt ok prevensjon. Men sikkert ikke for alle. jeg holder meg unna hormoner. men det er meg. nå satser jeg på sikre perioder for det er ikke lenge til jeg skal igang med prøving på nr.3. GLeder meg utrolig mye.

Ikke lett å vite hva man skal velge. Det finnes så mye forskjellig.

tusen takk:) fint å høre at du liker å lese det eg skriver:)

vil helst ikke putte kroppen full i hormoner eg heller:) men kobberspiral hørest litt ubehagelig ut:) og sikkre perioder er litt skummelt når en graviditet i høyeste grad bør bli unngått noen år pga mamma sin helse:) selv om det er fristende,det har jo funket bra ellers:) men kan ikke ta sjangsen på det nå;)

ender vel opp med p plaster og minipiller:)

mener å ha lest at p piller dreper i snitt 5 stikk pr år, det samme gjør fødsler...så da er det like skummelt som en graviditet da egentlig:)

Hei, vil bare si at jeg har brukt hormonspiral etter begge svangerskapene og er super fornøyd med det. Er bare litt ubehagelig å så satt inn, følte meg litt mørbanka resten av dagen. Men når det først var gjort, så var det ingen flere ubehag i de neste årene! Ingen mens, ingen småblødninger innimellom, ingen smerter, merket ikke at den lå der i det hele tatt, ingenting å passe på eller huske på = helt suverent for meg! Hormonspiralen må bare byttes ut etter 5 år. Anbefales absolutt.

Lykke til uansett hva du velger!! :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...