Nummer tre <3 Skrevet 17. februar 2010 #1 Skrevet 17. februar 2010 Hva er den perfekte aldersforskjellen på søsknene?
moota m storebror&lillebror Skrevet 17. februar 2010 #2 Skrevet 17. februar 2010 Jeg har 2 år og 3 mnd mellom mine. Jeg hadde heller hatt mindre enn mer. Pga at storesøster ble veldig krevende når det hadde gått en stund. Og hadde da lillebror klart bare litt mer selv, hadde alt vært masse enklere. Men nå var jeg veldig masse alene med dem. Kan like godt svare at aldersforskjellen på mine er perfekt, om man er 2 =) De leker bra nå (4 1/2 og 2 1/2) men storesøster er ikke akkurat tidlig, men normal og lillebror er veldig sen. De hadde vel vært mer på samme nivå om gutten var eldst tipper jeg.
musketingen Skrevet 17. februar 2010 #3 Skrevet 17. februar 2010 Min mening er at det ikke finnes noe fasitsvar på dette spørsmålet! JEg har selv 4 år mellom de to eldste, og nesten 2 år mellom de to minste. For vår del var det perfekt med 4 år mellom. Da var eldstemann så stor at han kunne klare det meste selv. Synes det har vært mer slitsomt med de to minste som var tettere. De to eldste som skiller 4 år er nå 7 og 3 år, de leker masse sammen og har mye glede av hverandre selv om de skiller noen år:)
Ranveig R Skrevet 18. februar 2010 #4 Skrevet 18. februar 2010 Her har vi 2 år og 6 veker mellom våre. Det har gått veldig bra, men eg ser heilt klart at vi har vore heldige. Storebror har aldri vore stygg med lillesøster, aldri vist sjalusi (men kraftig trassalder frå litt før ho vart fødd og i eit par år framover...), og lillesøster sov konstant dei første par månadene. Ho var ein usannsynleg enkel baby å ha med å gjere, ho sov, drakk pupp, låg på golvet og leikte, gav knapt lyd frå seg, med mindre det var av glede. Eg har aldri hatt så mykje overskudd som det første året etter vi blei tobarnsforeldre; eg rydda, eg bakte, eg sang og leste for ungane, reiste på besøk, hadde besøk, trilla tur med ein unge i vogn og den andre i bæresjal/-sele og nytte tida til fulle. Men hadde vi fått ein "kolikkbaby", eller ein storebror som uttrykte sjalusien fysisk hadde det knapt gått like glatt... Tviler egentlig på at ca 2 år er den "perfekte aldersforskjellen", ein 2-åring er såpass stor at han huskar at han har hatt foreldra for seg sjølv, men for liten til å sjå rasjonelt på "inntrengaren". Ein 1-åring vil ha lettare for å godta søsken heilt naturleg, ein 3-4-åring vil det vere mulig å forklare ein del ting for. No er ungane snart 4 1/2 og 2 år og 3 mnd. Det andre året som 2-barnsmor har for øvrig vore mykje tøffare enn det første, utan at det har samanheng med aldersforskjellen mellom ungane. Men det har ført til at vi har venta litt med å prøve på nr 3. Om ting går som vi vil kjem det til å bli mellom 3 1/2 og 4 1/2 år mellom lille og den tredje. Tenker det skal vere greitt at den minste er såpass stor når ho blir storesøster, at ho er meir sjølvhjulpen ann broren var då han blei storebror. Kan kle av og på seg sjølv, ferdig med bleier og våkenetter etc.
Agehya Skrevet 18. februar 2010 #5 Skrevet 18. februar 2010 Her er det 2,5 år mellom to jenter. Og for oss var det helt perfekt. Litt sjalusi i begynnelsen fra storesøster, men veldig lite egentlig. Nå er de 7,5 og 5 år, og har et veldig sterkt bånd seg i mellom. De har alltid hatt stor glede av hverandre, og det gir de også uttrykk for.
trollmamma Skrevet 18. februar 2010 #6 Skrevet 18. februar 2010 Eg har 2,5 år, 4 år og 3,5 år mellom mine. Ville heilt klart hatt dei tetter om eg hadde gjort det på nytt Det er noko med å ha småunger i hus i 11 år + ha store barn som skal følges opp, også er ungene på så ulike stadier heile tida.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 18. februar 2010 #7 Skrevet 18. februar 2010 Her er det to år mellom de to største og så 4 år fra mellomste ned til nr tre. 4 år er altfor mye etter min mening. Skulle gjerne hatt nr tre to år etter nr to.. Men ikke alltid like enkelt å planlegge slike ting..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå