Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #26 Skrevet 17. februar 2010 Kjære HI Jeg føler med dere. Det er en tøff situasjon dere står i nå. Jeg blir opprørt av noen av de svarene du får. For det finnes virkelig naive mennesker der ute, så tror at både bhg og bv er ufeilbarlige. De har så viktig jobb, og derfor er deres arbeid og deres metoder hellige. Jeg tenker på barnas beste og da stritter det i mot når jeg tenker på at noen skal overvåke mor og far for å se om og hva de gjør feil. Det skaper en unødig spent situasjon for dere. Jeg synes at bv i denne saken har gitt dere altfor lite informasjon. Hva er det de mistenker er galt med gutten, siden det er NOE, men sannsynligvis ikke misbruk? Det beste for dere hadde vært advokat, men jeg vet at det er dyrt og ikke alle har råd. Men ta ihvertfall opp samtalene dere har med bv på mobilen, hvis dere har mobil som du kan skifte minnekort i , så kjøp noen rimelige minnekort, og ta opp alle samtaler. Informer gjerne bv om at dere tar opp. Da det lettere kan fremlegges som beviser, dersom det skulle bli behov for det siden. Men i følge det jeg har lest om deres sak, så har også bhg opptrådt på en noe uheldig måte overfor dere og gutten deres. Og man kan begynne å lure, hvem fortalte bv at gutten ikke hadde eget rom før han ble 6 år? er det noen som har sagt det, eller er det bv sin måte å forsøke å fiske/provosere frem noe? Jeg mener at vi trenger et bv, et oppegående og kunnskapsrikt bv som tenker på det beste for barna, og hjelper barna. Pr i dag er det altfor mange bv ansatte som tenker at de skal ut og ta de "forferdelige foreldrene", i stedet for å tenke på at de skal ut og hjelpe de barna som trenger hjelp. De har rett og slett feil fokus i endel saker. Jeg er for en styrking av bv, på kompetansenivå. Jeg vil ha et bv som er i stand til å ta vare på de barna som trenger det, og som er i stand til å veilede de foreldre som trenger det. Jeg vil ha et bv som jobber forebyggende, ved å kurse, veilede og samarbeide med foreldre. Jeg ønsker dere lykke til. Jeg ser ikke på deg som naiv, jeg skjønner ditt behov for å kanskje høre andres opplevelser eller synspunkter.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #27 Skrevet 17. februar 2010 Herregud, for et elendig råd!! Tenker på rådet om å ta opp samtalene med BV!! For at dette i det hele tatt skal kunne brukes til noe, må man ha spilt inn samtykke fra BV til opptak. Og hvis det skal brukes noe sted, må det bli i retten - og der er jo ikke denne familien akkurat nå. Hvordan tror det at det virker på BV dersom man ber om å få ta opp alle samtaler man har med dem? De vil jo da selvsagt tro at det er grunn til å forfølge saken videre - om man ikke har noe å skjule, er det eller ingen grunn til å tape ting?
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #28 Skrevet 17. februar 2010 "Jeg tenker på barnas beste og da stritter det i mot når jeg tenker på at noen skal overvåke mor og far for å se om og hva de gjør feil". Hva mener du at barnevernet skal gjøre da, 00:10, hvis de har fått bekymringsmelding ang. et barn? Skal de la være å følge opp for å skåne foreldrene? Nå tenker jeg generelt, og ikke på denne saken...
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #29 Skrevet 17. februar 2010 Hun nevnte det tilltaket der de kommer hjem til oss å observerer og krysser for et skjema om bla.det funker og det funker ikke osv... -------------- Det tiltaket der bør dere takke nei til. Det er da opp til den saksbehandler å vurdere om hva som funker eller funker ikke, og da kan det bli lite objektivt. Be heller om å få en avtale med en MARTE-MEO-PEDAGOG. Nesten samme sorten hjelp, men denne pedagogoen FILMER i tillegg. Ved marte-meo er det mye lettere å få korrekte svar. Mye enklere å få de riktige svarene. Og mye enklere å etterprøve hvis dere får et resultat som dere mener er feil. Dessuten, så er det mye enklere å se hvilke eventuelle tiltak som kan gjøres for å bedre en eventuell situasjon. Marte-meo er et ypperlig og "ufarlig" arbeidsredskap som gir gode resultater.
Guri malla Skrevet 17. februar 2010 #30 Skrevet 17. februar 2010 Har dere opplevd han som sexfriksert? Føler dere at det er noe som ikke stemmer med gutten? Om ikke...takk ja til BUP og nei til innvasjon av privatlivet. Ikke snakk om at jeg ville hatt fremmede folk hos meg for å studere privatlivet mitt med min familie, jeg har absolutt ingenting å skjule, men et sted går grensa!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #31 Skrevet 18. februar 2010 Her er det vel bare å stålsette seg og gjøre dette en periode. BV har mye makt, og jeg tror kanskje de prioriterer feil innimellom... Men det er en helt annen sak. Jeg hadde nok heller konset på BUP, om han skal fortsette der. De har nok en større forutsetning for å se om det er noe galt vil jeg tro. Dersom BV hadde kommet inn her og lett etter feil, så kan det godt hende de hadde funnet noe å pirke på, og jeg anser meg som en helt normal mamma med en ganske normal familie. Så forsøk å snu litt på det, ellers blir hverdagen uholdbar:) Og jeg anser det IKKE som hverken naiv eller noe annet i den retning, sånne karakteristikker synes jeg ikke man skal trekke utfra hva man skriver på forum (henviser til et tidligere innlegg). Men husk at internett er pip åpent, og at man kan google litt, og finne innleggene dine... Kanskje ikke det beste å finne når man har en sak under behandling:) Ingen kritikk, bare en tanke som slo meg! Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #32 Skrevet 18. februar 2010 MEn kjære vene..:Se for deg en 5 åring som faktisk BLIR Misbrukt/mishandlet da...SOm blir oppdaget og varselt..Men foreldre står på sitt, og sier alt er bra...FOr noen ligger det naturlig til og spille skuespill for å redde eget skinn....Også henlegger de saken, og 5 åringen må fortsette og leve sammen med folk som ikke behandler ham/henne bra? SYnes du er bedre at de tar "lett på" saker der foreldre påstår de ikke gjør noe galt? Tror du ikke ALLE foreldre osm blir meldt til BV sier at de ikke gjør noe galt? Selvsagt vil størsteparten av de som blir anmeldt si at de er blitt det uten grunn..SÅ hvorfor skal barnevernet antat at DERE snakker sant, UTEN at de undersøker nærmere? Tenk litt på det før du blir irritert og forbanna... Har man sitt på det tørre så vil jeg tro at alt går greit......Noen gang gjøres det feil, ja, men det er nok oftere at feil blir gjort andre veien, altså i barns disfavør...
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #33 Skrevet 18. februar 2010 Selvfølgelig skal de følge opp. Forskjellen er at jeg tenkte i denne saken spesiellt, der de allerede har undersøkt, og tilbyr foreldrene enda mer overvåkning som tiltak. Jeg tenkte ikke generellt. Hvordan skal ellers bv gjøre jobben sin hvis de ikke følger opp de bekymringsmeldinger som kommer. Men i en situasjon der foreldre er gitt lite informasjon, og der kanskje bv har brukt tvilsomme undersøkelsesmetoder blir ofte videre overvåkning en så stor belastning for foreldrene at det blir vanskelig å skåne barna tilstrekkelig. Er du i en situasjon der du er redd for hva som kan skje med familien din, så smitter dette over på barna på et eller annet tidspunkt. Og når de nå har funnet at barnet ikke har blitt utsatt for noe, men ønsker å fortsette å grave uten å gi foreldrene tilstrekkelig informasjon, så synes jeg ikke at bv handler til barnas beste. Informasjon er reduksjon av usikkerhet, og reduksjon av usikkerhet er viktig også for den som blir undersøkt.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #34 Skrevet 18. februar 2010 Altså, hvis han ikke har opplevd noen episoder hjemme, som tilsier at han forstår veldig mye om sex til å være så liten, så kan det jo være nok at han har klart å sette over en kanal hvor det ratt var en sex scene på tv'en i det øyeblikket, hvor han fanget opp dette. Har dere selv prøvd å snakke med gutten for å spørre hvor han har dette fra? En annen ting, i barnehager så er det ikke så veldig mange uskyldige barn som mennesker tror, men det er mange barn som er mer sleipe, mens andre er mer åpne. Barnet ditt er tydelig åpen av seg i barnehagen, og det kan da hende han har dette fra noen andre i barnehagen også, som er sleipere? Hva tror du selv er grunnen til at han har klart å fange opp slike ting? Er så mye det kan være, og at Bv vil observere hjemme, synes jeg er helt tåpelig! Det er én av hundre muligheter!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #35 Skrevet 18. februar 2010 En annen ting, husk Bv ALLTID snakker med både familie, venner og naboer i alle tilfeller omtrent, for å kartlegge bedre situasjoner. Så hvem som har sagt han ikke fikk eget rom før i 6 års alderen kan de som evt har vært i huset deres eller som du har mye med å gjøre, ha sagt til Bv..
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #36 Skrevet 18. februar 2010 Men kjære vene, barnevernet er faktisk ikke ufeilbarlige. De er mennesker, og mye av deres undersøkelse går på hva de personlig synes. Og mye av deres undersøkelser innholder tvilsomme metoder. For å se om de kan klare å provosere frem reaksjoner i foreldre. Vi kan sikkert se for oss en situasjon der en 5 åring blir misbrukt, men nå har de jo egentlig utelukket det sier bv. Men de vil undersøke om alt annet er som det skal, fordi son HI skrev; gutten var litt sen i språket. Da er det faktisk ikke snakk om en slik situasjon som en her over beskrev så flott. Fordi alle foreldre vil nekte for at de gjør noe galt når de blir meldt til bv. Dere som kritiserer; Jeg håper at dere ikke blir utsatt for falske beskyldninger selv overfor bv, og at dere ikke havner utfor en bvansatt som ikke liker oppsynet av dere. For da er det gjort. I jenta vår sin bhg, hun går på avdeling med 4 og 5 åringer. Nå har barna begynt å leke kysselek, og rumpelek. Hun kom hjem og fortalte at rumpeleken var forbudt. Jeg spurte litt etter hva det var for noe. Det var når xxxx skulle kikke på rumpene til jentene. Og ta inni rumpen på dem. Jeg ble helt forskrekket, syntes det var vel tidlig å bli nyskjerrig på dette. Men forstod på bhg at dette var helt normal nyskjerrighet. Jeg må innrømme at jeg føler meg noe ukomfortabel med at de er så voldsomt nyskjerrige på dette allerede nå Og jeg fortalte at ja, rumpeleken er forbudt.....og at det e viktig at ingen får lov til å ta på deg på de plasser der du føler at det ikke er greit. Men jeg synes dette med små barn og deres sexfiksering (som denne gutten i bhg til jenta vår har) er vanskelig. Men jeg ser og hører jo at jentene er med på mye de også. De er nyskjerrige de og. Jeg tror vel egentlig ikke det er sexfiksering, men at de er fiksert på å undersøke kjønnene til hverandre. Hvor mye som er ok og vanlig er vanskelig å si
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #37 Skrevet 18. februar 2010 Jeg husker dette innlegget og bekymringsmeldingen til barnevernet gikk ikke på om gutten hadde blitt UTSATT for seksuelle overgrep, men at han faktisk hadde UTFØRT det. Gutten hadde jo stukket noe inn i ei jentes skjede i barnehagen noe som faktisk ikke er normalt selv om barn driver å utforsker hverandre. Mennesker kan være seksuelt aggresive uten at de har blitt utsatt for noe selv. Så ta imot hjelpen fra barnevernet og hjelp gutten deres så han ikke utvikler seg til å bli en potensiell overgriper. Han trenger tydelig veiledning når han går så drastisk til verks mot jenter allerede i barnehagen!
Gjest Skrevet 18. februar 2010 #38 Skrevet 18. februar 2010 Ja. Det er viktig at gutten får oppfølging. Og hvis de virkelig mistenker at noen har gjort noe mot gutten burde bv også undersøke kvaliteten på de ansatte i barnehagen.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #39 Skrevet 18. februar 2010 Takk for svar allesammen. Det er riktig det noen nevner her at han hadde begynt ta på en jentes vagina og det at han hart fått litt for mye info om akkurat det kan komme av at han oppddaget oss en gang og sett en cover med voksenfilm .som selvfølgelig ikke ligger framme og vi har heller ikke sex i tide og utide men han tok oss på fersken. Bv sier at de ikke misstenker oss for noe men det er bhg som er etter oss hele tiden. han er kanskje litt mere fiksert enn andre men alle er ikke like og det er kanskje for tidlig i den alderen derfor vil vi gjerne ha hjelp av BUP og det får vi. Det som jeg reagerte på er hvorfor hun fra Bv sa at hun fikk vite at han ikke hadde sitt eget rom før nå. kanskje som noen her sier er det for å fiske litt info osv...som jeg tidligere skrev så har vi alt på det tørre og vil hjelpe vår sønn alt vi kan.har jo aldrig vært borti denne situasjonen så er veldig vannskelig for oss og en stor påkjenning. Er ikke meningen å virke naiv eller dum her jeg prøver bare skrive å få ut litt frusrasjon for det vet jeg hjelper. Uansett takk dere som forstår meg. Og vi er ikke uansvarlige av den grunn at han tok oss på fersken for det skjer noen ganger det man ikke forventer. Takk også for flere råd fra dere:)setter pris på det . Skal høre i mårra om advokat kanskje kan få fri rettshjelp. Har hørt mye om bv og alt er ikke bare positivt derfor stiller jeg meg i forsvarsposisjon til tider. Hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #40 Skrevet 18. februar 2010 Men er det ikke bedre at de undersøker litt for ye i en sk det er unødendig, enn å høre på foreldrene og gjøre for lite i en sk det skulle vært gjort mer? I ALLE saker hvor barnevern er blitt varslet, så nekter foreldre at de har gjort noe galt....Men som regel så er det klanderlige forhold..Kun noen få gang viser det seg å være falsk alarm..Og noen gang tar barnevernet feil..Men det er mer unntaket en regelen,- for å si det sånn..Og som regel så er det barn som ikke blir hørt og overlatt til voldelige foreldre som er feilen og ikke uskyldige foreldre som blir "tatt"...Det skjer, men for hver forelder som blir urettmessig beskyld av BV for mishandling av ulik graa går det MANGE barn som ikke får hjelp fordi foreldre greier og snakke seg ut v situsjonen.... Så tenk litt på det når du føler deg urettessig behandlet..Foreldre som faktisk HAR mishandlet barna sine vil si AKKURAT det samms som du gjør..At ingenting har skjedd.......Da er det vel ike rart at BV vil undersøke nærmere? Det er BRNA de skal tneke på, ikke DINE følelser...BarneVERN om det sier det noe??
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #41 Skrevet 18. februar 2010 Jeg bare lær de undersøke ferdig ,det er helt greit.men trur faktisk at vi får mere hjelp fra BUP enn fra bv. Og som noen her sier dere ville ikke latt de komme å observere å krenke privatlivet , nei det vil ikke jeg heller jeg føler at det er nok som er det nå og utifra det som de sier så misstenker de ikke oss men vil alikevel være her døgnet rundt å observere for å se om vi trenger mere hjelp. de burde kanskje formulert seg på en annen måte også føler jeg men det er vel deres spill. jeg vil ikke at noen skal komme å være her og se på hva vi gjør feil eller ikke ,blir enda mere fokusert på å ikke gjøre noe feil da..er jo reine NANNY det sa jeg også til henne men da sa hun atd et er ikke det. Hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #42 Skrevet 18. februar 2010 Nei vettu hva anonym 18:02. Jeg lurer på hvor du har informasjonen din fra, siden du kan hevde at kun noen FÅ ganger viser det seg å være falsk alarm? Du bør sjekke kildene dine bedre. Og så bastant kan si at i ALLE saker hvor bv er varslet, så nekter foreldrene på at de har gjort noe galt??? Det er faktisk så at ikke alle bekymringmeldinger handler om foreldrene. Så der ser du hvor rett du hadde i det. Jeg synes du uttaler det rimelig bastant, og vil gjerne vite hvilke kilder du har. For jeg vet om litt andre tall enn deg skjønner du. Det er ikke alltid bedre at de undersøker litt for mye enn litt for lite. VI kan ikke la bv ansatte opptre akkurat slik de måtte synes og ønske fordi de har en så hellig jobb. De har lover og regler å forholde seg til, og det vet mange av oss, at det ikke alltid er slik at disse blir overholdt. Jeg skal si deg hva. Fordi bv velger å ikke følge lover og regler, eller om det bare er fordi de har fått for dårlig opplæring, ikke vet jeg, men av disse grunner så finnes barn i Norge som ikke får hjelpen de trenger. Fordi bv har begått så mange saksbehandlingsfeil i undersøkelsessaken, at de ikke får medhold av fylket når de går inn for en evt omsorgsovertakelse. Og fordi bv ikke gidder å følge lover og regler, eller ikke kan bedre, så finnes foreldre som snakker seg ut av situasjonen. En annen ting er fordi de velger å ikke følge lover og regler, og heller setter seg til å true og provosere frem reaksjoner, så finnes det barn som ikke hadde det vondt, men som får det vondt, fordi de ser at foreldrene går gjennom denne lidelsen. Det er heller ikke alle undersøkelsessaker som er avsluttet etter 3 mnd, de har anledning til å holde saken oppe i lenger tid enn det. En annen ting er at de når som helst kan gjenåpne saken din og starte ny undersøkelse som tar 3 nye mnd. Man står maktesløs opp mot bv, og derfor må de lære seg å trå litt mer varsomt, og følge de lover og regler som gjelder for deres virke. De er nødt til å lære seg å opptre akkurat like proffesjonellt som en hvilken som helst annen instans vi har med å gjøre. Hvorfor har vi ikke lov til å kreve proffesjonalitet av bv???? Skal vi finne oss i å bli truet? skal vi finne oss i at de tilbakeholder informasjon fra oss?? Jeg synes det er mange naive ute i verden, som tror at så lenge det heter barnevern, så er det hellig, så er de ufeilbarlige. Hva har vi lært av alle barnehjems historiene? døgn overvåkningen de foreslo. Lykke til videre Jeg er enig med HI, si ja takk til BUP, som kan hjelpe dere, men si neitakk til
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #43 Skrevet 18. februar 2010 Best er om dere finner en advokat. Det er lett gjøre feil i begynnelsen av en sak som får konsekvenser senere. Hva vi mener her på DIB bør du gi blaffen i. Ingen av oss er eksperter på verken BV eller familien din. Er saken 4.4 så er ikke så alvorlig. Men utover det så bør du ha en advokat, for mye som står på spill. http://www.barnevernsak.no/side.php?id=5 Ønsker deg alt godt og vær sterk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå