Gå til innhold

Hva tar dere hensyn til når dere velger navn, og hvem tar dere hensyn til?

Anbefalte innlegg

Hvis dere vet om noen som heter det samme som dere vil kalle deres datter/sønn, hvor nære må disse være for at dere evt velger bort dette navnet? Respekterer dere bare familie og venner som dere har kontakt med, eller går dere lenger og setter grensen ved folk som dere engang kjente men ikke lenger treffer.

Personlig mener jeg at det skal holde å ta hensyn til familie og venner, som man har kontakt med og treffer, man skal ikke måtte ta hensyn til tidligere venner, ekssvigerfamilie osv.

Men hva tenker dere?

Fortsetter under...

Vi bruker selvsagt ikke samme navn som våre søsken og deres barn. Har også en del venner med barn som vi har en del med å gjøre og bruker ikke de samme navnene som de har brukt på sine barn. Syns det er greit å styre unna navnene til de nærmeste naboungene også. Navn på voksne venner av oss styrer vi ikke unna på samme måte. Navnene til tre av samboers kompiser havnet faktisk på guttenavnlista.

Jeg har en del søskenbarn med unger og ikke like mye kontakt med alle dem. Det er derfor noen av navnene til ungene deres jeg kunne brukt på mine unger, mens andre av dem treffer jeg mer og ville ikke brukt samme navn som.

Slik det ser ut nå her er det tre navn som peker seg ut. Det ene navnet er det samme navnet som noen venner av oss har brukt på sin datter. Likevel er dette venner som bor på andre siden av landet og som vi treffer ca en gang i året. Da syns jeg ikke det gjør like mye som om det var venner vi hadde boende nærmere og traff oftere.

Siden vi er ganske unge er vi i den priviligerte situasjonen at det ikke er så mange kjente som har barn, så vi har "førsterett" på de fleste navn. Ikke har vi noen nevøer/nieser heller.

Men siden vi kjenner såpass få med barn styrer vi unna alle navn som er brukt av venner/bekjente. Føles litt unødvendig og kjedelig å bruke de samme navnene når det er såpass få, og så mange andre fine å velge blant.

Ellers unngår vi selvsagt våre søskens navn, i tillegg til søskenbarns og deres barns navn igjen. Og jeg har også vært så snill at jeg har latt noen venninner og min søster få ha sine favoritter i fred til senere :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...