Gå til innhold

Morsmelkerstatning og flasker :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken morsmelkerstatning bruker dere? Og hvilken er mildest for magen av de som er på markedet?

Ble mor for første gang for 2 uker siden og kan ikke amme, så da må man ty til morsmelkerstatning.

Lillegutt får nå NAN, men det virker som den er litt hard for magen hans. Han ligger mye å trykker uten at det skjer noe, og får mye luft i magen sin.

Bør jeg prøve et annet merke?

Og hvilke flaske har dere best erfaring med? Har kjøpt noen Avent flasker, men synes helt ærlig ikke de er noe særlig. Dritt kvalitet på de :S

Takk på forhånd for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg brukte også Nan men den syns jeg også at var hard for magen til minste jenta her. prøvde collett men hun drakk så lite til hvert måltid at jeg ble nervøs for at hun ikke skulle legge på seg. så jeg spurte om råd her inne å fikk anbefalt hipp. nå har jeg ikke kommet igang ordentlig med utprøvingen av hipp så vet ikke helt hvordan den er enda men det ser bedre ut fåreløpig.

jeg bruker både avent og dr.browns flaskene. syns avent er greiest å rengjøre men dr.browns er gode med tanke på å unngå luft i magen på barnet. er litt flere deler å rengjøre på dr.browns.

Skrevet

Gratulerer med gutten og velkommen i klubben som flaskemor.

Jeg er så ivrig på dette temaet, at jeg greier ikke stoppe å skrive når noen først spør. Så her kommer infoen fra meg :)

Vi brukte hipp eco 1 til piraten og hun likte den godt. Har gått over til 2 nå, da hun er over 4 mnd.

Vi bruker mam-flaskene. Billig og bra uten skumle stoffer i seg. Koster 30 på kiwi/rema ol.

Aventflaskene er kjipe til små mager er erfaringen min. Her blir det mer luft av avent..

Vi har avent mikrosterilisastor og mam-flaskene går inn der. 6 i slengen.

Det er flere deler på mam-flaskene, men de er lette å sette sammen etter en par ganger.

Om han fortsatt blir plaget med luft kan du bruke enten fenikkel-te eller rooibos-te i melka (brukes mye i sørafrika til kolikkbarn og fungerer beroligende på små tasser). Ha i 10/20 ml som en del av væsken som skal blandes ut med pulveret.

Ligger mye god info på denne siden angående blandningsforhold og slikt.

Her er et råd som funker hos oss:

Kok opp omtrent halve mengden med vann først og hell på flaskene og sett i kjøleskapet. Når du trenger en flaske, koker du opp resten av mengden vann og tilsetter pulveret, får drikketemperatur med en gang og det er ikke noe problem å blande på drikketemp, selv om det står på pakken at det skal være sånn og sånn temp. Den tempen er visst satt på for at det skal være enklere å blande ut pulveret (arrester meg noen om jeg prater tull, men det er nå slik vi gjør det her i gården)

En slik flaske med kokt vann holder seg i kjøleskapet i et døgn. jeg lager 6 flasker i slengen og steriliserer 1 gang for dagen sånn cirka.

Om pjokken skulle få trøbbel med treg avføring kan dere bruke malt i flaskene. Start med tuppen av en teskje og se det an før dere har i mer. Ikke sikkert dere merker forandring før omlag 8 timer etter at han har fått malt.

uff, dette ble jo mye mer info enn du spurte etter, men bær over med meg.

Lykke til!

Skrevet

Her er HIPP best for magen. NAN ga bare magevondt. Bruker litt malt i hver flaske, ca 1 1/2 t-skje på dagen. Jeg liker avent flaskene best og sønnen min så klart:-) Ingen luft i magen av de. Mam-flaskene har så dumme streker og lite tall på oppmålingen. Også syns sønnen min at smokkene er litt for flate.

Jeg koker vann til et døgn, måler opp og har 6 flasker stående i kjøleskapet med malt i. Når poden vil ha mat varmer jeg bare opp vannet til drikke temperatur og har i pulveret. Det går helt fint å blande i drikketemperatur. Fort gjort og lettvindt. Syns det med termos greiene ble litt mer tungvindt på natta, kjedelig å vente på vannkoker. Mikroen varmer opp fortere.

Men her må du bare prøve deg frem for å finne ut hva du syns er best for deg og barnet ditt. Lykke til:-)

Skrevet

Hei! Vi startet også med NAN da lille var 1 uke gammel, men han fikk også masse problemer med magen. En lege på helsestasjonen anbefalte NAN HA1, der melkeproteinet er brutt ned, slik at det blir lettere for små mager å fordøye. Det er å få kjøpt på apoteket, litt dyrere enn vanlig nan, men det funket veldig bra for oss, ikke mer magetrøbbel på vår lille gutt :) Tenkte å prøve å gå over til f.eks Hipp, når han har blitt litt eldre, og magen tåler litt mer, rundt 3-4 mnd kanskje.

Jeg liker heller ikke Avent-flaskene, de lekker masse og bare tull med dem. Ikke det man helst ønsker midt på natta, en liten baby med klær gjennomvåte av mme...! Har kjøpt et par flasker fra Bleieboden.no, i et merke som heter Green to grow. Er kjempefornøyd med dem, aldri lekt en dråpe, og de er uten skumle stoffer så klart. Ellers bruker vi Dr. Browns, de skal visst hjelpe mot luft i magen. Uansett viser det seg at lillegutt bruker litt lengre tid på å drikke av disse flaskene, og det er jo positivt, at han ikke sluker maten, noe han har en tendens til... ;)

Skrevet

Rampongi:

Tusen takk for så flott innlegg, og gratulasjon :)

Er jammen mange tanker og spørsmål rundt dette med å gi flaskemelk. Er så redd for å gjøre noe galt!

Vi byttet til HIPP i går kveld og håper denne vil være mildere for magen til lillegutt.

Så vil vi prøve MAM flaskene, har hørt mange positive ting om de :)

Har selv og en sånn avent mikrosterilisastor, men har ikke noe bruksanvisning til den. Kan du forklare meg hvordan den brukes?:)

Hvor får man tak i fenikkel-te eller rooibos-te? På helsekostbutikk?

Angående blanding av melka, kan man ikke blande ferdig melk for et døgn på flasker å ha i kjøleskapet å varme opp når man skal gi?

Jeg så de gjorde dette på fødeavdelingen på sykehuset, men har lest at man egentlig ikke skal gjøre dette pga bakterier osv?

Da skal vi kjøpe inn litt malt å ha stående i tilfelle han skulle få treg mage :)

Tusen takk for alle de gode tipsene! (og håper du vil besvare alle mine spørsmål.. hehe :)

Skrevet

Heisann!

Når det gjelder å lage opp melk for et døgn om gangen så kan det kun gjøres dersom du blander i pulveret ved minst 70 grader, da dreper man bakteriene. Man bør da bruke et merke hvor det står på pakken at pulveret skal blandes ut ved 70 grader, altså småfolk eller collet i norge.

Jeg har spurt Hipp om deres mme kan tillages ved 70 grader, de svarte at barnet ikke vil ta noen ernæringsmessig skade av å blande Hipp ved høyere temperatur av og til. Men som vane bør man altså holde seg til det anbefalte temperaturintervallet (50-60).

Mhp informasjon anbefaler jeg de to trådene som starter med HOLDES OPPE her på forumet samt www.flaskeposten.org. De har også gitt ut egen bok! - den har fått god kritikk fra andre ferske flaskeforeldre :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...