Gjest poäng - 29.08.10 Skrevet 17. februar 2010 #2 Skrevet 17. februar 2010 Hvorfor skal egentlig jentene slippe unna? Det har jeg alltid lurt på. Vet at jeg selv hadde mislikt sterkt å være i militæret, men hvorfor skal jeg slippe unna pga kjønn?
BlåBlå Skrevet 17. februar 2010 #3 Skrevet 17. februar 2010 Skulle bare mangle. Om vi fortsatt skal ha verneplikt da. Det er jo et annet relevant spørsmål. Jeg heller mer mot et proffesjonelt forsvar, der de militøre er motiverte, dyktige - og får lønn.
Mom2Two Skrevet 17. februar 2010 #4 Skrevet 17. februar 2010 Tror vi hadde vært best tjent med en profesjonell hær, jeg. Men tror Norge er for lite til at man får det utvalget folk man ønsker dessverre.
Gjest Skrevet 17. februar 2010 #5 Skrevet 17. februar 2010 Med de få som faktisk avtjener verneplikten her i landet, tror jeg vi hadde komt lenger med å la jenter og gutter som er interessert i det ta militærtjenesten. Og heller knytte noen goder til den, slik at det blir mer attraktivt å gå i kongens klær ett år. F.eks gi dem en viss inntekt (høyere enn i dag) og ha bedre tilbud på opplæringsfronten.
solstråle69 Skrevet 17. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 17. februar 2010 Jeg er helt enig, tror det beste hadde vært en profesjonell, betalt hær. MEN - sånn er det ikke pr i dag. Så spørsmålet mitt går mer på dagens ordning, er dere interessert i å avtjene verneplikt på lik linje med gutta? :-)
BlåBlå Skrevet 17. februar 2010 #8 Skrevet 17. februar 2010 Har gjort det :-) Både verneplikt og befalsskole faktisk.
solstråle69 Skrevet 17. februar 2010 Forfatter #9 Skrevet 17. februar 2010 Ikke jeg heller! :-) Men jeg er litt spent, for damene her på Dib er jo så utrolig opptatt av at det ikke skal være forskjell på gutter og jenter! Selv takker jeg "høyere makter" for forskjellen, synes det hadde vært utrolig kjedelig uten den lille forskjellen! :-)
Mom2Two Skrevet 17. februar 2010 #11 Skrevet 17. februar 2010 Nei, jeg er ikke interessert i å avtjene verneplikt..:-p Men jeg er ikke så veldig feminist heller da. Jeg mener at kjønnene er skapt ulikt av en grunn, og at man passer til ulike ting:-)
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 17. februar 2010 #13 Skrevet 17. februar 2010 Nei. En forskjell det faktisk er HELT ok å ha. Derimot ville jJEG likt å vært i militæret. Som ung mor ble planene mine stoppet veldig tidlig, og nå har jeg ingen interesse av det. Skulle forøvrig ønsket bedre ordninger, og at de unge håpefulle guttene hadde lyst. Enn at mange går rundt og planlegger måter å slippe verneplikten.
Gjest ->>- Skrevet 17. februar 2010 #14 Skrevet 17. februar 2010 Jeg er mot obligatorisk verneplikt uavhengig av kjønn, men når den først er der ser jeg ingen grunn til at den skal gjelde bare menn.
prekæs Skrevet 17. februar 2010 #15 Skrevet 17. februar 2010 Jeg har det inntrykket at det er svært enkelt å slippe unna om man er mann, så hvis de stiller på lik linje kan det muligens være greit. Min eldste ville i forsvaret og jobbet der, min jente er temmelig tydelig på at hun skal ta førstegangstjeneste, helt uten påvirkning fra oss. Jeg ble faktisk svært overrasket da jenta sa hun vurderer det etter vgs. Samtidig tror jeg, med mine tydeligvis gammeldagse meninger, at svært mange menn hadde hatt godt av ett år langt unna mammas skjørtekant.
*bolla pinnsvin* Skrevet 17. februar 2010 #16 Skrevet 17. februar 2010 For det første er det vel unødvendig, da man ikke trenger på langt nær alle guttene engang. For det andre får de fleste kvinner barn og blir stående et par år utenfor arbeidslivet pga det, så synes i grunn ikke vi trenger enda et år uten muligheter til studier/arbeid.
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 17. februar 2010 #17 Skrevet 17. februar 2010 Vel jeg er glad jeg har sluppet! Men sånn i teorien bør vel både jenter og gutter bruke "ett år for norge" sålenge gutta må. Kan jo være andre samfunnsoppgaver enn akkurat det militære da.
Mom2Two Skrevet 17. februar 2010 #18 Skrevet 17. februar 2010 Kvinner blir jo gjerne gravide, går hjemme i permisjon osv. Hvorfor skal man pålegges enda flere samfunnsoppgaver?
LilleBjella Skrevet 17. februar 2010 #19 Skrevet 17. februar 2010 Menn kan gå like lenge i permisjon som damer. Ja til tredeling av permisjonen! At man går gravid er vel noe som vanskelig kan la seg løse å dele på. Å skulle skille mellom menn og kvinner på akkurat verneplikt er i mine øyne merkelig. Er det noen egenskaper guttene har som jentene ikke har som gjør at de bedre kan avtjene verneplikt? Verneplikt er i mine øyne en merkelig ting i seg selv, men om vi nå skal holde på det så ja: verneplikt for kvinner på lik linje som for menn. Jeg har personlig aldri hatt et spesielt ønske om å delta i militærtjeneste men det er det vel ikke akkurat alle menn som har heller.
Gjest Skrevet 17. februar 2010 #20 Skrevet 17. februar 2010 Nei, det synes jeg vi skal slippe! Hvem skal passe barna hvis både mor og far skal "ut i krigen"? Loddtrekning? :-)
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. februar 2010 #21 Skrevet 17. februar 2010 Ikke nødvendigvis i form av grønn tjeneste, men gjerne i form av ett års samfunnsnyttig arbeid.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. februar 2010 #22 Skrevet 17. februar 2010 Så du innbiller deg at dersom det blir krig og samtlige menn blir kalt ut i tjeneste så skal du være hjemme og passe barn? Hvem skal holde Norge i gang da? Under siste verdenskrig var det kvinnene som tok over industri og forvaltning i mennenes fravær, så argumentasjonen din holder ikke vann.
therehag Skrevet 17. februar 2010 #23 Skrevet 17. februar 2010 jeg har alltid syntes at alle jenter og gutter burde jobbe et år for staten/samfunnet.. om det er feiing av gatene, jobbing på pleiehjem, gartneroppgave, handle for eldre eller militæret.. ser alle problemene, men hvis det hadde vært mulig hadde nok alle slappe norske ungdom hatt godt av det! og de er det maange av!
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 18. februar 2010 #24 Skrevet 18. februar 2010 Begynner å bli noen år siden, men jeg har tilbrakt 5 år av mitt liv i kongensklær.. ) Og ville ikke ha byttet bort de årene mot noen verdensting! Fikk oppleve kjempe masse. Tror det bare er godt for guttene i militæret å få inn jenter, og er mange jenter som kommer til å bli overrasket. Så jeg synes jenter fint kan avtjene verneplikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå