Gå til innhold

Gyn ringte - har jeg grunn til å bekymre meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos gyn på mandag og tok UL for å sjekke at det ikke var sv.skap utenfor livmora. Alt så bra ut, og jeg er 5+4. Jeg tok også blodprøve for å ha et utgangspunkt når jeg skal tilbake til en ny sjekk neste torsdag. Men i dag ringte resepsjonsdama hos gyn og ville at jeg skal ta nye prøver på mandag, for å ha til jeg skal på sjekk torsdag. Hun sa at de første prøvene viste at jeg var gravid. Jeg sa at UL viste jo også det. Men da svarte hun bare at det er blodprøver som er den beste indikasjonen så tidlig. Så da ble jeg selvsagt litt småbekymra. HVordan trenger de nye tester når den første viste at jeg er gravid?? Kan det være noe galt? JEg er vel gravid? Dumme dama som ødela den kommende uka for meg....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok bare for å se at/om hgc stiger! Og sor at blodprøvene du nå har tatt på gyn skal ha noe å si, må du ta en til for å kunne se stigningen!!

Ikke vær bekymret, er nok ikke noe galt :)

Skrevet

Hvorfor må hgc stige da`? for å se at den lille flekken inni meg utvikler seg?

Skrevet

Hei

gratulerer med graviditeten!! :-)

Hcg kan ein ikkje sjå, det er det hormonet som alle graviditetstestar slår ut på. Ein kan ikkje lese av nøyaktige målingar av hcg, derfor brukar ein blodprøver. I starten av graviditeten skal nivået av hcg doble seg kvar 2.-3. dag. Ved å ta blodprøver med eit par dagars mellomrom kan ein sjå om hormonnivået utviklar seg normalt.

Det er heilt vanlig at legen vil ta slike prøver tidleg i svangerskapet så det er ingenting å bekymre seg for.

Skrevet

PS: Eg meinte å seie at: Ein kan ikkje lese av nøyaktige målingar av hcg *med urinprøver* :-s

Skrevet

Okei, tusen takk for gode svar. Da skal jeg prøve å ikke tenke mer på det :)

Skrevet

Kanskje denne kontordama har ordlagt seg litt dårlig..?

Det er sikkert pga at de vil måle hcg nivået ditt. :)

Skrevet

Meget mulig. Hun snakker gebrokkent med spansk aksent, så er ikke alltid like lett å forstå på tlf...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...