Gå til innhold

Inni oppvaskmaskinen min står det SALT, skal man helle salt inni der? :)

Anbefalte innlegg

Vanlig salt?

Ble litt inspirert av det andre innlegget her, så må spørre... for min nye oppvaskmaskin har plutselig begynt å vaske dårlig... enda jeg har vasket filteret osv...

Verste er vel at jeg kastet forrige oppvaskmaskin pga samme problem, og nå ser jeg plutselig en boks inni der hvor det står salt på... da skal man vel bruke salt??

Fortsetter under...

I mange andre land bruker man salt i oppvaskmaskinen hvis man har svært kalkholdig vann, som kan gi et hvitt belegg på for eks. glass. I Norge skal man ikke behøve det. Det finnes egne oppvaskmaskinrensemiddel som du kan kjøpe på butikken for å få bukt med problemer med å få rent. Det er kanskje også på tide å rense filteret i maskina ;)

Ja, men jeg har renset filteret flere ganger, uten at det skjer noe...

Og en jeg snakke med her, sa at det er mer kalk i vannet her enn andre steder... Så da kan det hjelpe på med salt sikkert? :)

Annonse

Sjekk propellen!! De hender det sitter noe inni den som gjør at det ikke vaske skikkelig:) Det gjorde det hos oss, et bittelite maiskorn kan forårsake mye irritasjon...

Er så rart at folk svarer anngående dette med salt uten å vite riktig svar! Jo noen i Norge må faktisk bruke salt. Vi har privat borrevann og må bruke salt i oppvaskmaskinen nettopp pga litt høyere kaltnivå. Salt fyller du i hullet helt til det er fullt, enkelt og greit. Det går ganske mye i min maskin, så lønner seg på sikt å kjøpe slike store poser med havsalt. Bruker ca. 1/3 av denne posen hver gang jeg fyller på tenker jeg ;) Om du ikke har peiling på kalknivå, og får vann fra "kommunen", ring de. Om du har privat vann, må du få tatt vannprøve, og sende inn ;)

Annonse

Det er det samme problemet vi har med vår Mielemaskin, men her hjelper det å skylle tallerkene for alle potetrester (og eggerester) og bruke salt. Med en gang det er tomt for salt i maskinen er alle kopper og kar halvskitne når de kommer ut igjen.

Helt enig med Ige...vi har privat borrevann og det er hardt....så her har jeg nettopp fylt opp med havsalt. Jeg tok bare 4-5 ss.

Et spm til deg Ige: Når du fyller på så mye havsalt på maskinen din, hvor mange ganger i året må du gjenta prosessen? Og hva slags maskin har du?

Vi har miele oppvaskmaskin. Jeg har vell fyllt oppe maskinen 3 ganger siden vi flyttet inn i huset tror jeg. Har bodd her siden september 2008. Kan være 1/4 kanskje. Men fikk beskjed på butikken at jeg skulle fylle helt til du så at det ble fyllt i hulet ;)

Merkelig, det problemet har ikke jeg hatt med vår miele, men jeg skyller alt veldig godt før jeg setter det inn i oppvaskmaskinen da. Kanskje derfor jeg aldri har opplevd det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...