Gå til innhold

Min "herlige" NSB-opplevelse. At det er muuuulig!

Anbefalte innlegg

Joda, saken er den:

For en del dager siden kjøpte jeg og betalte togbilletter tur/retur Trondheim - Kristiansand. Betalte rundt 2300 for billetten. Dette var dog minipris, noe som gjør at man ikke kan kansellere eller endre billetten.

Så skjer følgende: Jeg går inn på nsb.no for å sjekke avgangstider på nytt, og da har det kommet opp en melding om at toget er innstilt mellom Drammen og Oslo S på hjemreisedatoen mellom et visst tidspunkt, noe som medfører busstransport mellom Drammen og Oslo. I utgangspunktet har jeg 21 minutter mellom hvert tog, men jeg vil jo aldri i verden rekke dette hvis jeg må ta buss. Har i tillegg med meg en 4-åring.

Derfor ringer jeg nsb kundeservice, og legger fram problemet. I den andre enden får jeg beskjed om at hun ikke kan gjøre noe som helst, fordi det er minipris. Jeg må, i følge henne, kjøpe ny billett til Trondheim når jeg endelig ankommer Oslo (bare det at neste tog ikke går før morgenen etter). Alternativt går det et tog tidligere fra Kristiansand, men her må jeg også kjøpe ny billett. "Joda, hun skjønte jo situasjonen min, men jeg hørte vel at hun ikke kunne gjøre noe!".

Jeg svarer da at jeg tross alt har betalt for denne reisen og at nsb ikke leverer "varen" sin, og at det tross alt ikke er jeg som har kansellert eller endret. Denne forsinkelsen var heller ikke oppsatt da jeg bestilte billett.

ARG!!!! Nå skal jeg liksom betalte en helt ny billett for både meg og snuppa, når jeg allrede har betalt 2300?!

Er det muuulig å være så lite imøtekommende?

Fortsetter under...

Takk for svar!

Ja, det er virkelig helt elendig kundebehandling. Kan jeg ta direkte kontakt med forbrukerombudet, tror du? Ringe? Dette haster jo litt, da jeg skal reise i morgen (men hjemreise er jo ikke før over ei uke til da). Men: tenker jo også på at jeg må få bestilt en ny togreise, det kan jo sikkert fort bli fullt i disse vinterferietider.

Fader altså :-(!

Jeg synes 21 minutter er alt for lite til å forvente at NSB skal fikse dette for deg. Hva skulle du ha gjort om toget ble uventet forsinket, da?

Nei, her må du nok bite i det sure eplet og betale for et tidligere tog fra Kristiansand.

tresøtesmå-torødogenblå: Dette er reisen jeg bestiller når jeg går inn på nsb.no, og bestiller fra Trondheim til Kristiansand. Det er altså ikke jeg som "velger" tidspunktene. Likeså som man bestiller flyreise med mellomlandinger.

Hvis toget ble uventet forsinket, forventer jeg at NSB iallfall ordner opp så godt de kan og kompenserer, og iallfall ikke at jeg som forbruker skal måtte kjøpe ny billett for DERES "feil". Det kan da ikke være rett?

Annonse

Hei!

Har du bestilt en gjennomgående billett fra Kristiansand til Trondheim, er det så vidt meg bekjent NSB sitt ansvar å få deg helt frem.De har solgt en billett med en tid for togbytte på 21 minutter og om du ikke rekker dette, er det NSBs ansvar å få deg videre.

Men om du har kjøpt billetter fra Kristiansand til Oslo og så andre billetter fra Oslo til Trondheim er det anderledes. Jeg ville ringt NSB kundeservice igjen.

BTW..se tekst fra NSBs sider

Overgangsregler

Når reisen din består av mer enn en delstrekning / bytte av tog er det viktig å vite om NSBs overgangsregler. Når en reise innebærer bytte av tog er overgangstiden satt til minimum 30 min for NSB Lokaltog og 60 min for NSB Regiontog.

For reiser med kortere overgangstid har du ikke krav på refusjon ved forsinkelse* eller driftsavbrudd, selv om reisen er satt opp av Reiseplanleggeren på nsb.no.

*Med forsinkelse menes for sen ankomst til bestemmelsesstasjon i forhold til NSBs ruteplan. Med vesentlig forsinkelse menes for alle NSBs tog mellom Oslo og Trondheim, Oslo og Bergen, Oslo og Kristiansand/Stavanger samt Trondheim og Bodø mer enn 60 minutter og for andre tog mer enn 30 minutter.

Minipris kan kun benyttes på den avgangen den er kjøpt for. Billetten kan ikke endres eller refunderes. Når Minipris er kjøpt sammen med NSB KOMFORT eller NSB SOVE blir ikke tillegget refundert.

Men:

Alle reiser med Minipris omfattes av NSBs reisebetingelser.

Som reisende med NSB plikter du til å sette deg inn i betingelsene - kjipt, ja - og i betingelsene krever NSB at du beregner god nok tid for overganger.

Men, mulig det er jeg som er litt bak mål her, for hvor kommer Oslo - Drammen inn når du reiser mellom Kristiansand og Trondheim? Hvis det er noe jeg er gått glipp av her og du skal med toget fra Drammen, kan du kanskje reise litt tidligere enn det NSB foreslår?

Nettopp, CAT77! Det var akkurat det som var mitt poeng i forrige innlegg! Det er altså NSB som har kommet opp med disse tidspunktene, og det er "én strekning" billett fra Kristiansand til Trondheim, ikke Kristiansand-Oslo, Oslo-Kristiansand. Da ser jeg også at saken min hadde stilt seg annerledes, for da hadde det vært mitt ansvar å få nok tid imellom togreisene.

Jeg ringte nettopp forbrukerportalen, men de var usikre de også. Der rådet de meg til å kjøpe ny billett og så sende inn en klage i etterkant, hvor jeg ber om å få refundert utgiftene. Men søren heller, det koster jo LITT for to personer fra Krsand til Trondheim...

Drammen er en stasjon mellom Kristiansand og Oslo! Altså må jeg hoppe av toget i Drammen og ta buss inn til Oslo S, og så tog videre til Trheim derfra igjen.

Det går et tog tidligere også, men saken er at jeg må betale for ny billett, noe som er utrolig surt da den "gamle" billetten kostet 2300 kroner :o(!

Buhu :o(!

Gjest ronja røverdatter

Om kundebehandlingen er dårlig eller ikke, kommer ann på en ting, synes jeg:

Dersom du har bestilt EN tur fra NSB som går fra Kristiansand til Trondhjem og fått denne billetten, så er det NSB's ansvar at du kommer fram.

Men har du kjøpt billett Kristiansand - Oslo og så Oslo - Trondhjem, da stiller det seg annerledes. 23 minutter mellom to tog er lite, og antagligvis ikke mer enn man må ta med i beregningen at kan skje. Muligens står det noe om dette i reglementet når man bestiller også.

Aah... da har jeg vel ganske lite å komme med.

Fader altså, jeg blir dårlig. Jeg får jo ikke til å bestille noen annerledes reise, altså kommer det opp ETT forslag mellom Trondheim og Krsand når jeg bestiller, jeg kan ikke velge et senere tidspunkt fra Oslo til Krsand feks. Så da synes jeg at det er utrolig dårlig fra NSB sin side, at man ikke skal kunne "stole" på reiseplanleggeren. For der får jeg som sagt opp to tidspunkt: når jeg reiser, og når jeg er framme.

Takk for hjelp iallfall!

Annonse

Men det står faktisk at man selv er ansvarlig ved for lite tid ved bytte.

Men ser at det faktisk kommer opp 21 minutter som eneste alternativ, og det er for kort ihenhold til NSBs eget regelverk som anbefaler minimum 30 minutter. Jeg synes det er veldig rart at dette skulle være ok for Forbrukerrådet etc.

Jobber selv med salg av flybilletter og der er generelle regler som følger:

Bestiller man en gjennomgående billlett fra Trondheim til London er flyselskapet ansvarlig ved eventuelle forsinkelser. Bestiller man separate billetter Trondheim-Oslo og Oslo - London, er man selv ansvarlig!

Rart om det skulle være helt andre regler for tog!

Jeg ville ihvertfall sjekket om NSBs regelverk er i henhold til gjeldende lovverk med Forbrukerrådet. Jeg mener bestemt at dette er bevist villedende når man som eneste alternativ får opp en reise som selskapet selv mener ikke har tilstrekkelig omstigningstid...!

Skjønner dette er kjipt, men du trenger da ikke kjøpe helt nye billetter.

Kan du ikke "bare" kjøpe nye billetter til et tidligere tog mellom Kristiansand og Oslo. Dette er vel den billigste løsning.

Så kan du klage på den opprindelige reise og dersom du ikke får gjennomslag så har du ikke mistet så mange penge.

Uff, dette er jo bare kjipt for deg. Men lurer på om det er billigere for deg å ta bussen til Oslo fra Kristiansand. Det er et godt busstilbud mellom Kristiansand og Oslo. Så kan du bruke togbilletten vider. Bare et forslag for å løse problemet på en rimelig måte.

God tur!

Ville ikke gitt meg så raskt på dette. Det kan hende hun ikke visste helt. Ring dem igjen, be om å snakke med en annen hvis du kommer til samme dame. Du har kjøpt en sammenhengende reise. De 30 minuttene må da gjelde for dem som planlegger sin egen reise eller skal videre med feks buss. Denne reisen er det NSB som har planlagt for deg. De kan vel ikke bare si "nei, dessverre, det passer ikke likevel. Du kommer bare til Oslo." Du har betalt for å komme til Trondheim. Jeg pleier selv å kjøpe miniprisbillett med ett bytte. Sist jeg reiste og skulle bytte i Oslo, var toget til Oslo forsinket, og jeg rakk derfor ikke toget videre. Da var det ikke noe problem, jeg fikk gå på neste tog og trengte ikke ny billett selv om det stod et tidligere klokkeslett på billetten. Dette var enten lokaltog eller kort strekning på regiontog, men prinsippet burde være det samme?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...