Gå til innhold

neffi: vært fint med et svar, ble stille fra deg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

siden du syns det er omsorgssvikt å la barn under 10 være hjemme alene og du ville meldt de til barnevernet...

Hva tror du foreldre gjør når ungene ikke har krav på sfo lengre og ikke fylt 10 år? Tror du virkelig det ikke er vanlig at de er hjemme et par timer etter skoletid alene til mor og far kommer hjem? Naut!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Maken til personangrep da...

Kalle meg naut fordi jeg mener det...

Jeg vet ikke hvor gamle ungene er når de er ferdig med 3. klasse...guttungen er 6 år...

men jeg har heldigvis besteforeldre som kan passe gutten noen timer før og etter skolen, så det er ikke noe problem for meg..

JEG synes ikke det er greit at så små unger er hjemme alene, men hvis andre foreldre er komfortable med det får det være så, men jeg synes ikke det er slik det bør være...

Skrevet

Jeg må nesten si meg enig med Hi her, ikke alle som har besteforeldre som kan passe ungene. Ingenting i veien for at en unge på 8-9 år er hjemme alene et par timer før foreldrene kommer hjem.

Skrevet

Man er da ikke en "små unge" når man er 10 år og man klarer fint å være litt alene hjemme. Jeg var alene hjemme etter skoletid fra jeg begynte i 1.klasse. Mulig at ikke alle er moden for det, men når man er 9.10 år så burde man klare seg selv alene i noen timer.

Bra for deg at du har noen som kan passe barna, men det er ikke alle som har det. Og barn har ikke vondt av å være litt alene og få litt ansvar.

Skrevet

Grunnen til at jeg kaller deg et naut er fordi du sier at vi som lar ungene være hjemme alene litt før de er 10 år ikke kan ta vare på ungene våre, at det er omsorgssvikt, og at du ville meldt oss til barnevernet.

Regner med at de fleste er enig med meg her om at det ikke er omsorgsvikt å la en unge på 9 år være alene noen timer etter skolen.

Ble skikkelig provosert av det det du sa.

Skrevet

Tvert om tror jeg det kan være sunt for en niåring å få lov til å erfare at det klarer seg en times tid på egenhånd. Foreldre flest har jo vett til å lære opp barnet til hva det skal gjøre hvis noe skjer, hvor det kan ringe etter hjelp og lignende :)

Å ikke la et barn være alene så mye som en time før de kommer i tenårene tror jeg er å gjøre dem en bjørnetjeneste.

Skrevet

Jeg må også si meg enig med hi her. Tror det er ganske vanlig at barn er hjemme et par timer uten foreldre når de er ti år. Var selv det på den alderen og det var de aller fleste andre jeg kjente på min egen alder. Husker at jeg likt disse to timene ganske godt - fikk en følelse av å være litt selvstendig, og det tror jeg i grunn er ganske sundt. Men alikevel flott at du har noen som kan passe på barna, hadde jeg hatt det ville jeg nok ha benyttet muligheten.

Skrevet

Soennen min var på sfo t.o.m 2.klasse, Grunnen til det var at alle kompisene sluttet og da ville også min soenn det.

Klarte deg helt fint. Hadde besoek av kompiser, var ute å lekte osv til vi kom hjem.

Snodig at neffi kaller det omsorgsvikt, og ikke de som jobber på skole og sfo da. Syns nesten litt synd på de ungene hun har som vokser opp med en slik overbeskyttende mor.

En annen ting er jo om ungene foretrekker å være på sfo da, men tror ikke den varer lengre enn til ut 3.klasse.

Skrevet

jeg måtte iallefall være alene hjemme et par timer etter skoletid da jeg var 9, mamma var alene og måtte jobbe og ingen i nærheten som kunne passe, så jeg var et såkalt nøkkelbarn. Gikk helt fint, likte å være litt alene hjemme, var jo naboer der om det skulle være et eller annet. En eller annen gang må man begynne å lære ungen selvstendighet. men klart alle unger er forskjellige og

Skrevet

Melde til barnevernet fordi en 9 åring er alene hjemme? Ja ja. De gale har det godt. Er det ikke noe som heter det. Hadde ikke barnevernet ledd av merkelig telefoner, så hadde de nok gjort det nå.

Skrevet

Om ikke din 6 åring klarer seg alene hjemme en liten stund uten at du er redd for at han skal rasere huset eller noe sånt (hva er det egentlig du er bekymret for?), så burde du muligens heller se litt i deg selv. Mine barn er i hvertfall selvstendig, smarte og selvhjulpne nok til å klare seg helt fint alene hjemme en liten stund fra de er 6-7 år gamle. De vet hvordan de ringer oss om det er noe, de vet hva som er lov og ikke, og de viser seg tilliten vi viser dem verdig. Barn klarer mye mer enn mange liker å tro. Det å være alene hjemme en liten stund på den alderen er faktisk uproblematisk for normale oppegående barn som ikke er blitt altfor utsatt for en eller to curlingforeldre ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...