Gå til innhold

Hvor mye malt i mme ?

♥* attpåklatten-gutt♥* -09

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye maltekstrat bruker du i en flaske på 150ml med mme? Finnes det noe oversikt over dette ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da ingen standard for det? Om ungen har behov for det, kan du putte i litt malt - minst mulig, men mer ved behov. Begynn med type en kvart-halv teskje.

Skrevet

de sier 1-3 teskjeer per liter.

Men du må nesten prøve deg fram og se hva som gir effekt. Min hadde null effekt av 1/2 teskje per flaske (150-200 ml), så jeg har bestandig 1 teskje per flaske når jeg bruker det.

Skrevet

Man må jo ikke ha malt i flaskene, kun ved behov, altså dersom barnet sliter med treg mage. Og da vil det være individuelt hvor mye som må til.

Sakse fra Dib Tema:

Barn som drikker erstatningsmelk kan få treg mage. Disse barna bør ha regelmessig avføring minimum hver annen dag.

Dersom barnet har treg mage, kan en prøve å bytte type morsmelkerstatning. Hjelper ikke det, kan en tilsette maltekstrakt , 1 - 3 teskjeer pr. liter ferdig blanding eller 1 teskje pr. flaske 2 -3 måltider pr. døgn. En må selv finne ut hvor mye maltekstrakt som skal til for at barnet skal ha passe myk avføringen. Vær klar over at for mye maltekstrakt kan føre til løs mage.

En annen mulighet er å tilsette laktulose (kjøpes på apotek), 3- 6 ml. pr. liter ferdigblandet melk. Laktulosen må brukes noen dager før den får full effekt.

Etter noen uker kan en litt etter litt redusere dosen av maltekstrakt eller laktulose for å se om avføringen holder seg myk. Hvis den igjen blir hard, må en fortsette med tilskuddet. Tarmen tar ikke skade av langvarig bruk av maltekstrakt eller laktulose.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...