Gå til innhold

ukes menyer

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som har gode tips på ukes menyer??

Har planer om å spare litt på matbusjettet. Helst noen retter med fisk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mitt beste tips er å handle inn en gang i uka, og da fyller man opp med kylling, kjøtt, fisk, poteter, grønnsaker og det som er. Da har man alt man trenger, og det gjenstår i grunn bare å lage.

hos oss ser uka noenlunde slik ut:

mandag: viltgryte med biff og bacon og fløtegratingerte poteter (hadde litt rester + en biff til overs fra helga)

tirsdag: rester av viltgryten med hjemmelaget potetmos

onsdag: kyllingfilet (enda ikke bestemt meg, men mulig jeg lager en pannerett med kyllingfilet, epler, osv.)

torsdag: fisk (sannsynligvis torskefileter med poteter, rømme og salat)

fredag: kjøttdeigform av noe slag

Lørdagen blir det sikkert noe bedre, og søndagen er ofte bedre. Tar som regel handlinga på fredagen, så kjøper inn noe godt da :)

Skrevet

Vi kjøper fiskekasser med frossen filet, og/eller kjøper inn når det er tilbud. Tar opp kvelden før, og den er klar til middag neste dag til en rimelig pris.

Fem favoritt fiskemiddager her i huset er:

1. Hjemmelaga fiskepinner av seifilet (egg, mel og panering) rå gulrot i stenger og potetmos/rotmos (billig og sunt med rotmos).

2. Fiskekaker (små fra rema 1000 eller hjemmelaga fra fryseren) i grovt pitabrød med råkost, salat og salsa eller rosa dressing (1 beger ekstralett rømme, dæsj ketchup eller chilliketchup, litt majones, salt, pepper og sitron).

3. Fiskeboller eller rå fiskebiter som er trekt i sausen "dinosaurspy". Surr finhakka løk (en sjarlott) og tilsett mel, ha i kraft eller melk og lag hvit saus. Ha i et par frossne spinatblokker, mer etterhvert som barna blir vant med smaken. Potet er bra til, men mine liker det med spagetti eller (innvoller).

4. Laksefilet i wok med nudler, terriakie saus med honning og hvitløk eller østersaus, og massevis av grønnsaker.

5. Taco, eller tilbehøret til taco, er noe av det dyreste en spiser. Krydderposen har en høy kg. pris og det er enkelt å lage av like deler paprika og spisskummin, litt løkpulver, chilli, sukker og salt. Ha kryddermiksen sammen med semulegryn og paner fiskefilet og pannestek den. Server den på en seng av typisk tacogrønnsaker (mais, raspa gulrot, agurk osv), et par tortilla chips og hjemmelaga guacomole.

Skrevet

takk for gode tips...

finnes det flere gode tips>>>?

Skrevet

Denne uken ser slik ut her...

Mandag - Grove pannekaker med blåbærsylte

Tirsdag - Fiskeform med kokt potet, gulrot, blomkål og brokkoli... (fiskeform her i hus er biter av fisk lagt i en ildfast form med løk, paprika og purre eller det du måtte ha i kjølskapet... heller over litt fiskebuljong og bittelitt fløte og steker i ovnen .-)

Onsdag - Pizzaboller med salat

Torsdag - Fiskekaker i brunsaus med potet, gulrot og makaroni

Fredag - Viltgryte med reinsdyrskav, kokt potet, gulrot og rosenkål

Lørdag - Lasagne med salat og brød

Søndag - Grønsakssuppe med kjøtt og pølser...

Skrevet

MIn uke ser slik ut:

Mandag: lyr m/ poteter o grønnsaker.

Tirsdag: Itaienske kjøttboller m/ tomatsaus, spagetti og grisini.

Onsdag: Indrefilet av svin m/ potetbåter, broccoli og peppersaus.

Torsdag: Hjemmelagede pitabrød m/ pastasalat

Fredag: hjemmelaget fiskegrateng

Lørdag: pizza

Søndag: lapskaus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...