Gå til innhold

Focciabrød - trenger oppskrift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har en oppskrift på et luftig og godt focciabrød?? Den jeg har blir helt flat og tørker inn med en gang. Jeg trenger ett som kan bakes på dagen - serveres på kvelden og likevel være porøst og godt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Supert! Den så veldig bra ut! Tanks

Skrevet

Hva skal du lage den til?

Fikk lyst på sånn selv men mangler ideer til hva den kan serveres til :)

Skrevet

åå..kan jo si at dagen etter så var den fortsatt god men saltet man strør på toppen har liksom smelta igjennom brødet. Så den er absolutt best samme dagen.

Skrevet

Skal lage to brød for en venninne som skal ha stor 30 års fest, hun trengte litt hjelp siden hun skal lage middag til en hel haug med folk :)

Får lage de samme dagen for sikkerhets skyld.

Skrevet

1 pk gjær

1 l lunket vann

1 ts salt

1 dl olivenolje

18 dl mel

bland overnevnte sammen, la heve en halvtime, røren er ganske flytende, hell den over i en langpanne, ha på havsalt, oliven og godt med olivenolje, la den heve en halvtime til.

Stek så på 175 grader i ca 1 time, den skal være gylden på toppen. Det er også godt med soltørkede tomater i, løk, og parmesan, eller et dryss oregano.. bare å prøve seg frem..

Blir den for flytende kan du prøve å tilsette 1-2 dl mer mel, men pass på at den ikke blir for tørr, denne foccaciaen blir luftig og deilig.

Ser du skal lage til fest, lag opp og frys brødene, ta de ut av fryseren kvelden før de skal brukes, la de tine i kjøleskap over natten så i romtemperatur i løpet av dagen, kan varmes raskt noen min i ovnen før servering, på denne måten vil de smake som nybakt!!

Foccacia er deilig til masse pålegg, skinke, ost, tomat, mozarella osv, eller som tilbehør til tapas!! synes det er digg å spise og dyppe i alioli eller majones..nam nam, ble litt sulten nå:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...