Gå til innhold

Betalings anmerkning og kredittopplysning! Noen som har peiling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har for ca 4-5 år siden tullet med økonomien og brukt flere år på å fikse det opp igjen. Derfor lurer jeg på hva skjer med bet.an etter de er betalt? Hvordan vet jeg at alt er bet?

"Betalingsanmerkning - hva betyr det for deg ?

En betalingsanmerkning betyr at en person er registrert som dårlig betaler i kredittopplysningsdatabasene. I utgangspunktet vil man være registrert i fire år, og det er ikke slik som mange tror at dette vil ha mindre betydning ved en bedre økonomisk status.

Betalingshistorikken vil følge deg selv om du skulle ha fått bedre økonomi som følge av ny jobb osv. Med andre ord kan en betalingsanmerkning få stor innvirkning på ditt daglige liv" (hentet fra http://www.db24.no/ )

Hva mener de med at de står i 4 år?? det er jo helt sykt om de blir borte etter 4 år!!! Skal ikke folk gjøre opp for seg da eller?

Skrevet

Jo, klart folk skal gjøre opp for seg. Og når man har en betallingsanmerkning har man jo feks vært i forliksrådet og kommet fram til en løsning. Men man skal vel ikke straffes hele livet fordi man har hatt dårlig økonomi i en periode? Mener du virkelig det? Det er jo grenser for hvor langt tilbake man skal kunne lagre opplysninger om en person!

En kredittsjekk er bare en forespørsel på økonomien de siste årene. Hva du gjorde for 6, 10 15 år siden er jo ikke lenger innteressant.

Skrevet

Jeg mener ikke det at de skal straffes for det resten av livet. Men jeg for min del har måtte jobbe hard for å fikse opp i gammel "morro". Å nå har det gått 4 år fra siste an. Betyr det at om jeg ikke hadde betalt så hadde de blitt borte likevel? Synes bare at det er vanskelig å betale alle man skylder, enn det er å leve uten å betale i 4 år med samme slutt resultat.... at de forsvinner!

HI

Skrevet

Betalingsanmerkningen blir slettet etter 4 år, da må kreditor sette i verk nye rettslige skritt for å unngå at kravet foreldes. Med nye rettslige skritt vil en ny betalingsanmerkning registreres, og den vil være gjeldende i nye 4 år. Når det er kommet oppgjør i saken, vil betalingsanmerkningen slettes innen få dager.

Skrevet

Betalingsanm står i utgangspunktet i 4 år. Ved misligholdt avdragsordning eller rettslig aksjon, vil en ny registreres. Krav som er sendt rettslig foreldes etter 10 år og de kan sendes til namsmann så ofte fordringshaver ønsker dette i den perioden. Detter betyr:

*Fordringshaver lager avtale om nedbetaling som du misligholder: 1 anm.

*Fordsingshaver sender saken til behandling i forliksrådet: 1 anm.

*Fordringshaver lager ny avtale med deg om nedbetaling som misligholdes: 1 anm.

*Fordringshaver sender saken til namsmann: 1 anm

*Fordringshaver får resultat "intet utlegg" og sender på nytt etter et år: 1 anm

*Fordringshaver får utlegget: pant i eiendom/trekk i lønn/trekk i trygd/pant i løsøre/pant i motorvogn.

Til slutt har man 5 anm og pant eller trekk i lønn i 4 år eller til nedbetalt i en sak. Pengene får fordringshaver uansett i denne type saker og selv om anm slettes, så betyr ikke det at saken er ute av verden. Før stod anm i 3 år uansett. I dag er det lettere å starte med blanke ark fordi anm slettes etter max 14 dager etter oppgjør.

Inkassotrollet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...