Gå til innhold

Ja, man blir jaggu rik av å ha en mann i HV... :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

4 dagers øvelse i forige uke, utbetalt 55 kr!!!!!! HALLO!!!! Skammelig hvis dette er takken for å "beskytte landet"....

Gjest sug lut
Skrevet

Hadde du regnet med å tjene på det, altså? og synes du heller han skal kalles ut utrent når det virkelig gjelder?

Skrevet

Trodde HV var frivillig tjeneste i dette landet jeg og at det ikke var meningen at man skulle bli rik av det. Heller flott at mennesker stiller og og vil forsvare landet våres hvis vi virkelig skulle få behovet en dag.

Skrevet

Er vel ingen som har sagt at heimevernet er stedet å tjene penger. Enig med luten, bedre med litt opptrening om det skulle skje noe, enn ikkeno..

Skrevet

Regner med at han fikk full lønn ved siden av?

Skrevet

Hadde IKKE trodd han ble rik av det!!! Men 55 kr var jo ekstremt lite!!! De andre årene har han fåttt rundt 2000.

Og frivillig er det IKKE!!!! Mannen min ble nesten dimitert fra førstegangstjeneten pga ryggproblemer, men med litt tilrettelegging gikk det fint, og han fullførte.

Vet ikke om jeg vil være så betrygget når han (og MANGE flere) reiser "i krigen", når de har null interesse for alt som har med millitære å gjøre at de igrunn ikke får med seg en dritt av det de lærer...

Nei, hadde det enda vært frivillig, så kunne vi fått ett mere stabilt forsvar har i landet!!! Men, no var det ikke det jeg skulle frem til. Var bare en latterlig sum å betale ut, da kunne de like greit sagt at det var Ulønnet....

Skrevet

Ingen lønn fra arbeidsgivet...

Skrevet

Ehrm... HV er mildt sagt ikke frivillig. HV-ungdommen er frivillig, ganske mange ut-i-skogen-opp-i-trærne-mennesker som melder seg inn der. Det ordinære heimevernet, derimot, kalles man inn til om man er uheldig (eneste kriterium er gjennomført førstegangstjeneste) og slipper ikke ut av igjen før man er 44 år.

Og treningen de driver med er en ren vits. Mannen min forteller at de stort sett sitter og venter på at ting skal skje, og at ca halvparten av tiden går til dette. Av en 5-dagers økt så er kanskje en dag effektiv trening, 2-3 dager venting og resten sitting på vakt. Dersom dette er det som står mellom oss og en invaderende makt så kan vi liksågodt bare blotte strupen med en gang. Skal vi ha et heimevern så må de i det minste få nok midler til å trene skikkelig!

Skrevet

Mannen min er heldig og jobber i det offentlige og beholder lønnen mens han er inne til øvelse. Jeg forstår godt at er kjedelig med en ukes tapt inntekt per år. De som ikke har forståelse for det burde jo melde seg frivillig til sivilforsvaret eller heimvernet på flekken.

Skrevet

Mannen min er ganske fornøyd med treningen. Det kommer sikkert litt an på hvor man tilhører. Men uansett. Det er langt fra frivillig og det er det lille landet vårt har igjen å forsvare seg med. Resten er utstasjonert i Afghanistan.

Skrevet

Signerer den :) Mannen min jobber privat, og får ikke betalt fra arbeidgiver... Han taper over 10.000 kr på denne "ferieuken", men vi har no heldigvis penger på konto, så det er ikke det da...

Skrevet

Ja, han skal ringe dem i lunchen, han kjører lastebil mens han er på jobb, så må ta det når han står... 2 unger og "ektefelletilegg", så han SKAL ha mere... Men, det er jo igrunn igenting som forbauser meg med dette landets økonomiske prioriteringer/NEDprioriteringer...

Gjest sug lut
Skrevet

Om lønn, kompensasjon, støtte til barnepass og sådant mer for styrker tilhørende HV:

Hvor mye tjener jeg mens jeg er inne til trening?

Befal får lønn etter grad de første 9 dager, fra dag 10 gis det en kompensasjon skattepliktig. Korp/menige får tjenestetillegg og eventuelt kompensasjonstillegg dersom de ikke får lønn fra arbeidsgiver. I tillegg utbetales eventuelt ektefelle- og barnetillegg.

Innsatsstyrken

Fra dag syv vil det i tillegg for innsatstyrken gis et skattefritt tillegg, så fra dag syv vil en korp/menig uten lønn fra arb.giver få utbetalt tillegg som er skattefritt.

NB!Ved tjeneste i I-styrken blir den enkelte avlønnet etter den stillingen man er mob.disponert i. Det vil si at er person mob.disponert i menig stilling avlønnes man som menig uavhengig av personlig grad.

Kan jeg få støtte til barnepass?

Ja, både befal og menige kan søke om støtte til barnepass. Støtten kan dekke ektefelle/samboers (registrert) tap av inntekt som følge av barnepass i tjenesteperioden (Dokumentasjon på permisjon og tapt inntekt, samt skattekort for ektefelle/samboer, må legges ved søknaden).

Det kan også gis støtte til innleie av barnepass (arbeidsavtale med avtalt godtgjørelse, samt skattekort, må legges ved søknaden). Bruk søknadsskjema for særskilt økonomisk hjelp, ta kontakt med distriktet for mer informasjon.

Jeg mottar ikke lønn fra arbeidsgiver når jeg er på rep. Får jeg da mer penger fra Forsvaret?

Menige mannskaper (inkl. korporaler) får kompensasjonstillegg hvis de kan dokumentere bortfall av inntekt under tjenesten (dokumenteres av arbeidsgiver, NAV, revisor e.l.). Dette gjelder ikke for befal. Vi gjør samtidig oppmerksom på at det heller ikke gjelder for menige som ikke har inntekt. Sistnevnte kan derimot være berettiget Særskilt økonomisk hjelp.

Kan jeg som selvstendig næringsdrivende få støtte mens jeg er inne til tjeneste?

Ja, både befal og menige kan søke om Næringsbidrag til egen eller ektefelles bedrift. Dette kan være med å dekke løpende utgifter hvis bedriften midlertidig legges ned, eller vikarutgifter for å opprettholde driften mens en er inne til tjeneste. Bruk skjema for Næringsbidrag.

Skrevet

Mannen min fikk 10000 i lønn ( 8 dager) fra HV, i tillegg til full lederlønn fra jobben sin. Men han var på lederkurs i HV. Vi fikk oss en nydelig weekend-tur for HV-pengene;-)

Skrevet

Hehe:) Ja, det er jo godt at det er noen fordeler ;)

• 7 år senere...
Skrevet

Dette er det en får for HV-øvelse. 

https://forsvaret.no/hv/tjeneste/tillegg

Staten og noen få arbeidsgivere har ordningen med at arbeidstaker får utbetalt sin lønn fra arbeidsgiver i X antall dager og de får det som arbeidstakeren får fra forsvaret.

Om en får utbetalt 55kroner etter øvelse over flere dager er dette ikke riktig. Untatt er om det betales lønn fra arbeidsgiver.

Skrevet
På 17.2.2010 den 10.27, Nurse80 skrev:

Mannen min fikk 10000 i lønn ( 8 dager) fra HV, i tillegg til full lederlønn fra jobben sin. Men han var på lederkurs i HV. Vi fikk oss en nydelig weekend-tur for HV-pengene;-)

Vil bare si at da har han en god avtale og en snill arbeidsgiver som har mulighet til å betale ut lønn under tjenesten.:)

Skrevet
28 minutter siden, Nordmøring skrev:

Dette er det en får for HV-øvelse. 

https://forsvaret.no/hv/tjeneste/tillegg

Staten og noen få arbeidsgivere har ordningen med at arbeidstaker får utbetalt sin lønn fra arbeidsgiver i X antall dager og de får det som arbeidstakeren får fra forsvaret.

Om en får utbetalt 55kroner etter øvelse over flere dager er dette ikke riktig. Untatt er om det betales lønn fra arbeidsgiver.

Tråden er fra 2010...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...