Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #1 Skrevet 16. februar 2010 Jeg har ikke fullført noe på videregående, og jeg ønsker virkelig å få meg utdannelse. Jeg begynte med helse og sosial vg1, men måtte gi meg rett før jeg skulle ta eksamener osv pga sykdom. Jeg er fortsatt kronisk syk, men kunne tenke meg å ta nettstudier. Jeg kunne tenkt meg å bli apotekteknikker, men hvordan skal jeg da gjøre det med nettstudier, med tanke på at jeg sikkert må ha matte, kjemi osv..?? Skal man gjøre forsøk må man jo være i en lab. Håper noen kan forklare alt om hvordan det der fungerer for jeg er som sagt helt grønn, og jeg hater å ringe rundt. pga min kroniske sykdom blir det svært vanskelig for meg å gå på vanlig skole.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #2 Skrevet 16. februar 2010 Jeg tviler på at man kan ta apotektekniker som rent nettstudie så noe oppmøte må du påregne (enten du tar det på vanlig skole eller på folkeuniv.) Du kan lese mer her: http://www.apotektekniker.no/
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #3 Skrevet 16. februar 2010 Jeg tenkte i første omgang og ta vg1-helse og sosial som nettstudie.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #4 Skrevet 16. februar 2010 Hvis du skal ta det som nettstudie må du vel søke på nki eller nks - altså at du betaler for det selv tenker du på? Har ikke hørt at noen videregående har nettstudier hvor noen kan fullføre yrkesfag..Men skal ikke si med sikkert..
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #5 Skrevet 16. februar 2010 Regner med du er nødt til å ha noe oppmøte på skole i tillegg til evt nettstudie.. Men hva er det som gjør at det er vanskelig for deg med skole? Jeg tenker i forhold til din kroniske lidelse, vil du ikke få det samme problemet med å møte opp på jobb? Det er heldigvis mange skoler der ute som er kjempeflinke på tilrettelegging, dersom du ønsker å prøve å gå ordinært gjennom skole.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #6 Skrevet 17. februar 2010 Jeg utredes for chrons sykdom, så jeg sliter med magesmerter og diaré. Men selv om jeg kanskje en dag ikke vil være i stand til å være i full jobb, vil jeg jo ha utdannelse. Bli noe, i stedet for å være hjemme, og bli et null. Jeg tenkte å søke om å få studielån fra lånekassen, og betale studiene selv. Jeg er 24 år, og jeg vet at om et år kan jeg ha krav på skolerett igjen, som voksenopplæring, men jeg vil gjerne komme i gang og begynne nå. Jeg har lest litt på nki.no om helse og sosialfag vg1 (tilsvarer visstnok vk1 som det het før) Men da jeg begynte på helse og sosialfag vk1 rett etter u.skolen (jeg droppet ut da), så hadde vi jo matte, gym, kjemi osv... Hvis jeg tar helse og sosial vg1 via nettet så står det ingenting om at jeg får matte, kjemi, osv... trenger man ikke disse fagene?? Sorry hvis jeg virker dum.
casandra1980 Skrevet 17. februar 2010 #7 Skrevet 17. februar 2010 Heisann:) Du skulle sjekket siden til samordnaopptak.no Lurer på om du kan søke under realkompetansen din,siden du ikke har generell studiekompetanse. Det innbærer bl.a at du kan søke realkompetanse siden du er over 23 år,men tror også at det må innebære at du har jobbet sammenhengende i 5 år,el har hatt praksis. Du kan jo sende de en mail å høre hva de sier?
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #8 Skrevet 17. februar 2010 hmm...jeg har ikke jobbet sammenhengende i 5 år.. Jeg har ikke hatt jobb siste året pga sykdom. Utrolig kjipt! Men kan jo sende de en mail hvertfall. Takk for svar
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #9 Skrevet 17. februar 2010 Ah, da forstår jeg litt mer. Håper du får hjelp til det du sliter med, og at en eventuell diagnose på chrons sykdom kan gi deg noe behandling for å bedre situasjonen. Når det gjelder fag for vg1 helse og sosialfag (tidligere grunnkurs) er disse: - Prosjekt til fordypning (her inngår praksis) - Kommunikasjon og samhandling - Yrkesfag - Helsefremmende arbeid - Naturfag - Matte - Gym - Engelsk - Norsk Ønsker deg masse lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå