Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #26 Skrevet 17. februar 2010 Regner med at alle som svarer at de kaster dem i do ikke har sett hvor store de virkelig kan bli når de er helt gjennomtrukket av vann!! Jeg gjorde det en gang i et glass av ren nysgjerrighet og da så jeg at det er søren ikke rart at doen tetter seg fort!! Jeg hiver selv ob i søpla. Har en svoger som er rørlegger og han har også sagt at de har en del slike oppdrag i året...
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #27 Skrevet 17. februar 2010 Nope aldri do. Men min onkel og tante bruker doen sin som "avløpskværn" fordi de ikke gidder å kildesortere. Der går alle matrestene i do, og det rister i alle rørene i huset når de trekker opp:) Har aldri gått tett ennå, i følge min onkel renser potetskall opp i rørene. Ikke vet jeg.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #28 Skrevet 17. februar 2010 Har aldri kastet ob i do, og kommer aldri til å gjøre det heller.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #29 Skrevet 17. februar 2010 Hverken bleier,bind, våtservietter eller ob skal i toalettet. Egentlig liker ikke rør og renseanlegg resirkulert do-papir heller. Trodde det var allmennkunnskap jeg. Her måtte vi ha høytrykkbil for å spyle opp et par kummer ute i veien. Siden vi bor i en privat vei måtte vi koste det selv, og grunnen var våtservietter som var skylt ned i toalettet. Vi kan jo ikke bevise hvem det er som har skylt det ned, så vi måtte dele utgiftene oss i mellom.
Gjest Skrevet 17. februar 2010 #30 Skrevet 17. februar 2010 Det skal ikke i do!!! Arti hvis doen går tett og rørleggeren drar frem tampongene dine... Kast de i søpla!
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #31 Skrevet 17. februar 2010 Har alltid kastet dem i do, og det har aldri tettet seg til nå.. Alle familiemedlemmer og venner gjør også det, og jeg har aldri hørt om noen som måtte ringe rørlegger en eneste gang..
Mor Løvehjerte Skrevet 17. februar 2010 #32 Skrevet 17. februar 2010 Pakker dem inn og kaster dem i søpla (slik man skal gjøre).
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #33 Skrevet 17. februar 2010 Har aldri kastet tamponger, bind eller bleier i doen. Det kan tette hele systemet. Vet om en familie som fikk ødelagt hele kjelleren sin pga tette rør etter at 3av husets tidligere eiere hadde kastet tamponger i doen. Det var nok en skikkelig drittjobb å fikse.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #34 Skrevet 17. februar 2010 Og igjen lar jeg meg forundre av kunnskapsnivået til noen av jentene her inne.. Er det ikke vanlig allmennkunnskap at det eneste man kan kaste i do er ting som løser seg opp i vann? Altså tiss, bæsj og dopapir! Annet papir, våtservietter og tamponger løser seg ikke opp i vann. Selvfølgelig kan det gå bra i mange år, men så plustselig setter en seg fast i en sving på røret.. Doen blir ikke tett med en gang, for de vannløselige tingene går jo forbi, helt til neste gang det kommer en stor vanntrukket tampong og henger seg fast i den forrige osv. Til slutt sitter det kanskje mange tamponger fast i svingen på røret og vips blir det tett. Det står jo til og med på tampongene at de ikke skal kastes i do, det står ikke der for morro skyld. Om de ikke tetter deres do kan de lage problemer ute i kloakken og ikke minst på renseanlegget. Det er ikke vanskelig å kaste tampongene i søpla!
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #35 Skrevet 17. februar 2010 Herregud, NEI! Bare fordi at noe er "borte" - betyr det ikke at det faktisk blir borte.. Kan jo være at noen av dere glupinger som IKKE vet at man ALDRI skal kaste annet en DOPAPIR i do ikke forstår dette men ...?! Normale mennesker vet dette! Dere er kanskje også de samme som kaster søppel på gaten/ ut av bilen osv ... Ute av syn - borte vekk?! Blir så sjokkert over folk - ja, helt satt ut.......................!
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #36 Skrevet 17. februar 2010 Tampongene er vel forholdsvis små- så tviler på at de kommeer til å tette doen folkens. Her trekker jeg dem ned i do- og det vet jeg de fleste av mine venninner gjør også.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #37 Skrevet 22. februar 2010 Mange normale mennesker kaster ob i do! Jeg gjør det selv hjemme, men selvsagt aldri i båt eller andre steder med septiktank. Kommer nok til å være litt mer forsiktig med å gjøre det etter å ha lest alle rørleggerinnleggene her, men de blodigste kommer nok fortsatt til å gå i dass! Forresten så står det ikke (som noen over her skriver at det gjør) i vedlegget til ob at man ikke skal kaste de i toalettet! Så det er ikke så selvsagt å vite det som noen av dere skal ha det til.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #38 Skrevet 22. februar 2010 Håper dere er i mindretall dere som trekker ob'en ned i do. Trodde også at dette var allmennkunnskap! Veldig hyggelig for naboen hvis hele kloakksystemet tetter seg til pga at man ikke gidder å kaste ob'en i bosset. Har tydeligvis noen sånne naboer da jeg nettopp så en lapp ved postkassene om å ikke kaste tamponger og bind (!) i do..det er lov å tenke litt;)
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #39 Skrevet 22. februar 2010 Nei, annie over her - INGEN normale mennesker trekker ob o.l. ned i do! Beklager....
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #40 Skrevet 22. februar 2010 Dere slutter aldri å forundre Dib-damer! Forsøk å stappe en rull toalettpapir ned i vann, og se: den går i oppløsning (ikke selve pappkjernen, men jeg håper jo dere lar være å skylle den ned!) Legg så en pakke tamponger i vann, går de i oppløsning tror dere? Nei. Tenk deg at det samler seg i avløpsrøret; høres det hyggelig ut? Nei.
LilleToa <3 AugustBaby på vei! Skrevet 22. februar 2010 #41 Skrevet 22. februar 2010 hva faen???? trekker det ned i DO?!?! det er en grunn for at dopapir er oppløsende i vann!!! for at det ikke skal TETTES! og en OB er ikke oppløsende, ei heller VÅTSERVIETTER!!!! blir så frustrert over folk som tror det er greit??? hvor i allverden har dere det fra???? herre.... trodde det var vanlig allmennkunnskap jeg, at det er bare DOPAPIR som skal i do. ikke tørkepapir for det løser seg heller IKKE opp....
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #42 Skrevet 22. februar 2010 Jeg har alltid trukket tamponger ned i do, og har aldri hatt noe problem med det. (Helt til jeg begynte å bruke mensbeger for et par år siden, etter det har jeg ikke kjøpt eller brukt tamponger, bind har jeg ikke brukt siden ungdomsskolen...) Det jeg derimot har et problem med er folk som bruker bind og tamponger som de kaster i vanlig søppel, uten å gå rett ut i søpla på utsiden med dem. De skal ikke ligge i søpla på et godt og varmt bad i mer enn et par timer før de begynner å lukte, og den lukta er helt forferdelig. Et par runder med papir rundt hjelper ikke noe på lukta. At folk klarer å leve med den lukta på badet en uke i mnd er over min fatteevne.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #43 Skrevet 22. februar 2010 hva i huleste er et MENSBEGER???? hørtes veldig ekkelt ut...
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #44 Skrevet 22. februar 2010 Det ER ekkelt! Mensenbeger altså... At noen som bruker det kan si at tamponger i søpla er ekkelt er over MIN fatte-evne! http://nrk.no/programmer/tv/puls/1.6140308
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #45 Skrevet 22. februar 2010 en kopp man stikker oppi hufsa og samler opp blodet. så kan man lage bloody mary etterpå haha
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #46 Skrevet 22. februar 2010 Nei,jeg kaster ikke i do. Men sist jeg kjøpte tamponger måtte jeg kjøpe tampax istedet for ob,og da sto det at de kunne kastes i do?!
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #47 Skrevet 22. februar 2010 Man skal IKKE kaste OB og BIND i do. det er nok en grunn til det........ For dopapiret er gjennvennlig eller noe. Men det er ikke OB OG BINDA. Det er derfor man har søppelkasse på badet eller? Q tips skal heller ikke i do!!
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #48 Skrevet 22. februar 2010 Er faktisk ganske sjokkert over at så mange synes det er greit å kaste søppel i do. Hvor tror dere at avløpsvannet havner? I det store intet? Neste gang dere klager på høye kommunale avgifter så koster det faktisk utrolig mye for renseanlegget både å fjerne søppla fra vannet og å kjøre det på fyllinga.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå