Gå til innhold

trenger råd ang legging! helst nå!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er helt umulig ikveld, hun sovner i min seng, men når jeg legger henne i egen seng våkner hun.. dette gjør jeg vær kveld uten noe problem (somregel), men nå går det jo ikke! har holdt på siden 8 ikveld nå.. begynner å bli lei!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nok bare latt gullet sove i sengen sammen med meg jeg da..., er litt svak der, bare kos det :-)

Skrevet

Du skriver ikke hvor gammel hun er. en kveld er uansett ikke mye, hadde det vært en uke hadde det stilt seg annerledes.

Men spørs om det hadde vært lurt å lære henne å sovne i egen seng. Sikkert ingen enkel sak, det vet jeg alt om. Men kanskje er det verdt noen urolige kvelder hvis det gir resultat...

Skrevet

Hvor gammel er hun? Jeg fikser ikke å samsove. Sover så utrolig dårlig, så her må pent Lillemann sove i egen seng om han vil eller ikke. Hadde en natt med sykdom der han fikk ligge sammen med meg (var helt hysterisk stakkar). Kvelden etterpå var det KRISE da han ikke ble plukket opp, men det var også bare den ene kvelden, så var ting tilbake til normalen. Nå er han syk igjen, men på bedringens vei, og da er det heller ingen bønn lenger. Går opp om han begynner å gråte og blir trist, og ikke lenger bare er frustrert og forbannet, men han blir ikke plukket opp. Får kos og trøst, og kanskje en sang, og det holder som regel.

Jeg hadde tatt kampen. Hun lider jo ikke noen nød, og det er jo ikke snakk om å forlate henne, men bare at nå må hun sove i egen seng. Tror det gir bedre søvn for både foreldre og barn når de sovner samme sted som de skal våkne.

Lillemann er forøvrig 10 1/2 mnd.

Skrevet

hun er 5 1/2 mnd:-) vi samsov de første mnd, men så ble jeg litt lei pga dårlig søvn å en liten jente som tok stor plass:)) så begynnte å flytte henne over å det har gått kjempegreit.. da har hun sovet til morgen, men neida, ikveld er hun våken med engang jeg legger henne i senga.. å samsove en natt går heller ikke, for hun sover heller ikke godt lenger når vi ligger sammen, hun bare er urolig til jeg flytter meg, men uaktuelt at hun skal få senga mi å jeg sofan varrtfall;))

Gjest eelis+kian
Skrevet

Hvor gammel er hun? Er det ikke et alternativ å la henne sove i din seng?

Jeg har flyttet min gutt over i egen seng permanent (hvis man kan si det sånn, hehe). Det tok noen dager med plundring for å få det til, men det funker helt genialt. Han sovner, også sover han fem-seks timer i strekk. Han er 4 mnd.

Jeg bruker hysj-metoden. Det går ut på å legge barnet når det er mett og tørr, og trøtt men våken. Gode leggerutiner er viktig. Server gjerne det siste måltidet på sengekanten. Så legg barnet i senga, og der inne blir du til barnet har sovnet. Ha på litt lys, så hun ser deg, men ikke bruk taklampa. Ikke stimuler barnet med snakk eller lignende. Når hun begynner å gråte, legg en hånd på hodet hennes, og en hånd på brystkassa. Ikke stryk, bare hold henne sånn. Også sier du "Sssh" så høyt at du overdøver henne. Når hun slutter å gråte, slutter du å hysje. Juster volumet på hysjinga etter volumet på gråtinga - når hun gråter stille, hysjer du stille, og omvendt. Du bør sitte mens du hysjer, for du kommer til å bli svimmel!

Det virker helt fjernt, men det funker (men forbered deg på noen slitsomme kvelder). I kveld sovnet min lille gutt helt av seg selv, uten at jeg trengte å hysje i det hele tatt. Og dagsovinga har bedret seg kraftig etter at vi begynte med hysj-metoden :-) Underveis i prosjektet oppdaget jeg at han har en "indre klokke" som forteller han når det er natt, og når jeg legger han på det tidspunktet, sovner han innen fem minutter. For oss har det også lønnet seg å bruke en halv time på å gjøre ingen ting inne på soverommet, så hodet hans får "stresset ned" før han skal sove.

"Aldersgrensa" er vel tre måneder.

Lykke til :-)

Skrevet

ok, det hørtes ut som noe jeg må prøve:-) har utsatt å legge henne uten pupp eller byssing i flere mnd nå, hun er nå 5 1/2 mnd å det er kanskje påtide å begynne, men hun er sånn at når hun førdt begynner å gråte så er det så vanskelig å roe henne:/

Gjest eelis+kian
Skrevet

Jeg ammet min i søvn, jeg også. En stund satt jeg med puppen ute og ungen i fanget i stua fra klokka 21 til jeg gikk og la meg. Han var kul umulig å legge! Men så prøvde jeg hysj-metoden. Første kvelden tok det 15 minutter, andre kvelden fem minutter, og tredje kvelden tok det vel to minutter. Fjerde kvelden ble det litt krøll fordi jeg la han for tidlig. Men med en gang jeg skjønte hva problemet var, og prøvde å legge han senere, sovnet han med en gang. Og etter det - null problem!

Det kan hende det ikke funker for dere i det hele tatt, men det er absolutt verdt et forsøk! Jeg vet om flere som har hatt stor suksess med opp/ned-metoden, så det kan du jo også prøve hvis hysj-metoden ikke funker :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...