mitt hjerte ❤ mitt liv Skrevet 16. februar 2010 #1 Skrevet 16. februar 2010 Jeg skal hjem fra sykehuset i morgen, og må bruke litt mme. en venninne av meg blander opp det hun trenger for dagen med kokt vann og setter i kjøleskap og varmer opp i mikroen til hvert måltid. har hørt at man kan miste næringsstoffer av å varme opp blandet mme.... hva gjør dere?
Underveis --> Skrevet 16. februar 2010 #2 Skrevet 16. februar 2010 Da Lillemann var mindre (erstattet ikke mme med mm før han var 7 mnd, men alikevel) så avkjølte jeg kokt vann i flaska og blandet når temperaturen var passe. Lot det ikke stå i kjøleskapet, selv om jeg kan forstå at de som bare gir flaske gjør det på denne måten. Ville nok ikke blandet i kokvarmt vann. Hygienisk er det bra, men det tar nok knekken på noen viktige proteiner, skulle jeg tro. Å varme det opp fra kjølt tilstand til passe temperatur går nok bra mtp næringsstoffer. Grunnen til at man ikke anbefaler det er at bakterier kan vokse i melka dersom den blir stående. Melk er fantastisk næringsgrunnlag for bakterier, så med de små så er det greit å være nøye med hygienen, synes jeg, og dermed gi "fersk" melk hver gang. Det hender jeg har blandet en liten stund på forhånd (mens han sover dersom han skal ha når han våkner f.ek.s), for så å sette det i kjøleskapet og varmet opp i micro'n etterpå.
blomstre Skrevet 16. februar 2010 #3 Skrevet 16. februar 2010 Hei Hvis du får på forumet flaskemelk,så finner du en tråd som heter HOLDES OPPE, riktig tilberedning av mme. Der er forskjellige tillagingsmetoder avhengig av hvilket merke man bruker beskrevet :-) Vær obs på at de forskjellige merkene skal tilberedes ved forskjellig temperatur, derfor er det viktig å passe på at man følger råd fra de som bruker samme merke som en selv. Næringstoffer kan forringes dersom man bruker for høy temperatur i forhold til det som står på pakken. Oppvarmingsmetode er uvesentlig. Det man bær værepåpasselig med når det gjelder mme og morsmelk på flaske er bakterievekst. Så vær nøye med hyigene og renhold. Hvis man i tilleglager ferske måltider hver gang så er man på den sikreste siden. For mer nyttig info vil jeg anbefale www.flaskeposten.org de har tom gitt ut en egen bok om tema. Dersom det blir aktuelt å fortsette videre med pumping, så ligger det også en tråd om dette på ammedabatten. Tror den het morsmelk på flaske, men jeg kan gå å dytte den opp for deg. Lykke til med hjemreisen og håper alt løser seg til det beste for dere mht amming og flasking :-)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 16. februar 2010 #4 Skrevet 16. februar 2010 Siden babyen er helt nyfødt ville jeg personlig ha satset på ferdigblandet NAN fra kartong sånn helt i starten. Det er litt dyrere enn pulver, men helt trygt og man slipper stress med riktig blanding osv- da den kan helles direkte over i flaska, og så varmes til drikketemp i f.eks mikro. For diverse råd og tips om riktig bruk av MME anbefaler jeg forumet Flaskemelk, og spes denne tråden: http://www.dinbaby.com/forum/thread/140596423 Lykke til og grattis med den lille=)
Castein81 Skrevet 16. februar 2010 #5 Skrevet 16. februar 2010 Jeg har mange varianter, men den jeg gjør nå er at jeg har kokt vann i flaska, setter den til kjøling til temperaturen er passe til å ha i pulver. Rør rundt og server :-) Har vært på sjukehus hvor de har lagd måltider for et døgn om gangen og varmet flaska med innhold i kokt vann ved behov, så tror det skal gå bra også :-)
Gjest Skrevet 16. februar 2010 #6 Skrevet 16. februar 2010 Jeg gir nå bare mme. Jeg har en avent micro steriliserer som tar 6 flasker. Det holder for et døgn. Jeg steriliserer flaskene. Så heller jeg kokende vann i dem og setter dem i kjøleskapet. Når han skal ha mat varmer jeg flasken i 40 sek på microen (tror det er 600 W) og blander i pulveret etterpå. Er vi på tur tar jeg med en steril flaske og en av de engangskartongene man får kjøpt med ferdigblandet mme og ber om å få varmet det opp der jeg er.
Lemonia Skrevet 17. februar 2010 #7 Skrevet 17. februar 2010 Hver morgen kokte jeg opp vann og hadde på termos. I kjøleskapet hadde jeg til enhver tid en litersflaske med kokt kaldt vann. Når jeg skulle lage mme tok jeg en flaske, hadde i kokende vann og så pulveret (for å drepe evt bakterier) og fylte så på med kaldt vann fra kjøleskapet. Pleide å bruke omtrent 50/50 kokende og kaldt vann. Ristet litt på flasken og klar til servering. Har aldri vært redd for at næringsstoffer skal mistes ved å bruke for varmt vann.
Void Skrevet 18. februar 2010 #8 Skrevet 18. februar 2010 Har brukt mme siden lille var ca 2,5 uker. De første ukene brukte vi ferdigblandet mme kjøpt på katong og varmet i microen i kokte/steriliserte flasker. Når babyen er under en mnd anbefales bruk av ferdigblandet mme, da denne er aseptisk pakket og dermed garantert bakteriefri. Etter som lille har blitt større har vi havnet på denne rutinen (vi bruker NAN som skal blandes ut på 40 grader): Koker opp og avkjøler vann til ca 40 grader (bruker digitalt steketermometer som kun er til dette formålet). Heller vannet over på termos (har kjøpt to som rommer 0,5 liter hver). Når lille er sulten har jeg til enhver tid perfekt temperert vann. Når vi skal på tur, tar jeg med en av termosene og et doesbeger for mme-pulver fra Avent. Det er viktig at pulveret blandes ut i rette temperatur, så sjekk pakken. Vær også obs på at både produsentene og de statlige anbefalingene sier at hvert måltid skal tillages ferskt (IKKE oppbevares i kjøleskap og varmes opp) for å unngå bakterievekst som kan være skadelige for små. Anbefaler deg å lese på forumet "flaskemelk" eller på flaskeposten.org.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå