Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #1 Skrevet 16. februar 2010 Vi har en hund som er blanding av schæfer, husky og border collie, så han er en relativt stor hund. Han er 8 mnd nå, og ser i grunn ut som en svar schæfer, men ikke fullvoksen. Han er ca 20-25 kg nå. Vi gir han mat to ganger om dagen, en om morgenen og en gang om kvelden. Vi gir han fire kopper (en kopp tilsvarer ca 2,5 dl flytende væske) tilsammen per dag.. Er litt redd han kanskje får for lite mat. Vann derimot har han tilgjengelig hele tiden. Håper noen kan svare.
Underveis --> Skrevet 16. februar 2010 #2 Skrevet 16. februar 2010 Det er individuelt fra hund til hund. Så lenge han er i passe hold, så gir dere passe med mat. Dere skal kunne kjenne ribbeina ved å legge håndflatene på sidene uten å klemme inn med fingrene.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #3 Skrevet 16. februar 2010 Spør oppdretter eller vetrinær om tips..
Lunapuna1985 Skrevet 16. februar 2010 #4 Skrevet 16. februar 2010 Hvis du forteller hva slags fòr han får blir det litt lettere å svare Det er forskjellig fra fòr til fòr nemlig..
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #6 Skrevet 16. februar 2010 Hunden burde få 3 måltider om dagen, da den ennå er valp. Voksne hunder skal derimot ha kun 2...
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #7 Skrevet 16. februar 2010 Takk for svar alle sammen. Vi kjøper foret Labb på felleskjøpet. Vi kjøper da valpefor for store hunderaser. Han er ikke tynn eller feit men han virker så sulten midt på dagen, går og piper ved matskåla, men har liksom blitt fortalt at han ikke skal ha mat mer enn 2 ganger om dagen. Kan legge til at han bæsjer ganske mye også, gjerne 3-4 ganger i døgnet. Synes kanskje det er litt mye. Har veid han og han veier 23 kg, på pakken står det at maten skal veies, men vi har ingen kjøkkenvekt akkurat nå, men skal kjøpe det i morgen. Det stod at han skulle ha 375 gram i løpet av en dag.
Liaes Skrevet 16. februar 2010 #8 Skrevet 16. februar 2010 Om hunden din har avføring 3-4 ganger i døgnet er nokk det litt masse. Men labb er ikke ett for som er anbefalt og bruke på schæfer, da de har følsom mage, og sjeldent reagerer bra på labb. Så det er godt mulig at hunden din har fått schæfermagen! Vi har ei schæfer tispe på 13 mnd, hun er 28kg nå og får ca 450-500g for fordelt på to måltider hver dag. Det samme får schæfer hannen vår på 4år. De fungerer veldig bra på det foret de går på nå, og har avføring 1-2 ganger i døgnet!
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #9 Skrevet 16. februar 2010 liaes♥ *1.ICSI uke 7* Hva slags for bruker du på dine hunder da? Hadde kanskje ikke vært så dumt å bytte.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #10 Skrevet 16. februar 2010 en 8 mnd gammel hund bør jo ikke veie 25 kg!!! er jo rett og slett dyremishandling!!!! beste foret for shæfere er 1 choice eller royal.... hilsen en som har venner som jobber med trening/oppdrett av tjenestehunder (shæfere)
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #11 Skrevet 17. februar 2010 Er 25 kg for mye eller for lite mener du? Han er på ingen måte verken feit eller tynn. Kjenner ribbeina hans når jeg holder hånden på siden hans, men ikke sånn at ribbeina stikker ut på noen måte. Men han er høy, og lang. Han får masse mosjon, og aktivitet. HI
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #12 Skrevet 17. februar 2010 Vår hund er veldig lik denne: http://student.umb.no/~hhelge/agouti/Svart%20Schaefer%20-%20kennel%20xo%20%28ok%29.jpg Men vår hund er noe lavere vil jeg tro og ikke fult så bred.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #13 Skrevet 17. februar 2010 Vår hund er veldig lik denne: http://student.umb.no/~hhelge/agouti/Svart%20Schaefer%20-%20kennel%20xo%20%28ok%29.jpg Men vår hund er noe lavere vil jeg tro og ikke fult så bred.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #14 Skrevet 17. februar 2010 for mye... man skal kjenne ribbebena godt! er ikke alltid bra og spørre veterinær heller... spør heller noen som driver med oppdrett evt trener hunder. min veninne som har en valp på 9 mnd (shæfer) og driver med oppdrett av tjenestehund sier det verste folk gjør er og gi valper for mye mat! beina får problemer med og bære vekta rett og slett!! hennes hund veier 19 kg (tispe). Ang det med for så mener hun 1choice er det beste. samme foret som forsvaret bruker på sine hunder. http://www.1stchoice.no/Content/default.asp det står der at en valp på 26-39 uker skal ha 450-650g DAGLIG.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #15 Skrevet 17. februar 2010 Men tisper veier vel generelt litt mindre enn hannhunder? Vi har jo vært hos vetrinær med han og de har aldri sagt noe om at han veier for mye. Vi går også på valpekurs med han, og treneren sier at hunden vår ser ut som en skikkelig sterk og sunn hund! Men vi skal hvertfall bytte for, og se om magen hans blir bedre. Han har ikke løs avføring, bare veldig mye møkk. Takk for svar anyways, men vær så snill og ikke kall det mishandling, for vår hund blir absolutt ikke mishandlet på noen måte! Bare for å ha det klart. Det synes jeg var unødvendig av deg å si. Hvis du hadde sett han, så ville du ikke ha tenkt at han er overvektig. Grunnen til at ribbeina hans ikke kjennes så altfor tydelig er nok også fordi han er langhåret og har skikkelig tykk pels (han har ikke røytet i det hele tatt enda)
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #16 Skrevet 17. februar 2010 Vil bare gi litt støtte til HI her. Syns det er usaklig av andre her og dra frem rasestandarer for en renrasa schafer når dette er en blandingshund. Da finnes det ingen standarer, og man må ta det litt på feelingen. Selv har jeg en blanding av drever og border collie, og hun er snart 8 måneder og veier 15 kilo. Hun er jo bare 42 centimeter over ryggen, så det høres ut som hun veier mye, men hun er akkurat passe i forhold til seg selv, så er nok endel muskler der. Klart det er viktig åikke gi for mye mat, men hvis valpen min gikk og peip ved matskåla ville jeg nok gitt litt. Hva med å dele opp litt? Ikke nødvendigvis gi MER mat, men del maten han får over tre måltider? Vi gir Eukaneba for for valper, og har funnet en skje som gir akkurat passe vekt med for! Hun får mat to ganger om dagen, mest fordi hun aldri spiser om morran. Har ikke så stor matlyst da, spiser om kvelden i stedet Men jeg er enig med de over, bytt fra Labb. Syns ikke det er noe godt for for noen hunder. Også ser du på pakken for det du kjøper, om du nå enn velger Royal, Eukaneba eller hva, og gir ut fra det
Lunapuna1985 Skrevet 17. februar 2010 #17 Skrevet 17. februar 2010 Jeg kan nok tenke meg at hunden din vil bli ca 30 - 35kg, og du bør gi den mat deretter. Det skal stå på matsekken hvor mye mat hunden skal ha. Jeg pleier å følge regelen at man gir den såpass med mat etter den tyngden man regner med at hunden blir som voksen. Er hunden veldig mye i aktivitet, og man synes den blir for tynn så gir man den litt til. Mine hunder får mat kl 7 om morgenen og kl 20 på kvelden. En hund behøver ikke 3 måltider. Derimot vil jeg legge til at Schæferhunden er veldig utsatt for å få hofteproblemer, det er derfor viktig at hunden ikke blir for tykk. Selv bruker jeg Proplan på mine hunder og er fornøyd med det. Synes det er mye at en hund gjør fra seg 3-4 ganger daglig, da får den etter min mening ikke riktig utbytte av fòret. Royal Canin har et for som er for Schæferhunden (jeg vet du har blanding), men kanskje dette kunne være verdt å prøve? Ellers er også Hill's og Eukanuba gode hundefòr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå