solstråle69 Skrevet 16. februar 2010 #1 Skrevet 16. februar 2010 Hvor går grensen? Er det greit at det gjøres hver dag? Så lenge man vil? Hvor mange? Det kan jo bli ganske folksomt, hvis flere synes dette er en god ide - og kanskje har med seg småsøsken i tillegg, så de "venner seg til bhg"? Kjenner jeg er litt fasinert av dette - fordi det ikke kunne falt meg inn å ta meg til rette på denne måten, men samtidig fordi hvis det "er lov" selvfølgelig hadde vært morsomt å vært der innimellom.
BlåBlå Skrevet 16. februar 2010 #2 Skrevet 16. februar 2010 Hehe, det er enda en i vår bhg som jeg er usikker på om jobber der eller bare henter/bringer poden.
prekæs Skrevet 16. februar 2010 #3 Skrevet 16. februar 2010 Vel, vi tar det med ro, Jeg tar av meg på bena og hjelper guttungen på med tøfler. Småprater litt om vær og vind og følger han inn på avd, får hundre klemmer og nuss og går. Bruker vel fort en ti min. Ser at andre overleverer ungene og spurter videre. Har lurt på om jeg gjør formye ut av det, siden andre bruker kortere tid enn meg. (Jeg har som regel ikke noe jeg må forte meg til) Men nå. Nå vet jeg at jeg er ganske kjapp:) Foreldre som bruker timevis, må jo på en måte forstyrre det daglige opplegget.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 16. februar 2010 #4 Skrevet 16. februar 2010 Det er greitt så lenge det er greitt for barnepersonalet og ungene, så lenge det ikke går utover den jobben man skal gjøre og så lenge det ikke skaper problemer for barn eller ansatte. I barnehagen hvor jeg jobber har vi veldig strenge regler for slike ting i begynnelsen av terminen hvor vi har mange nye barn og vi fremdeles er i en tilvendingsfase. Da får foreldrene beskjed om at de må komme seg ut. Men utover året hvor ting går seg til, da er foreldre velkomne til å bli litt eller litt mer om det passer sånn. Og vi gir beskjed om det blir forstyrrende. Verre er det ikke. Det er ikke og vil ikke bli noe stort problem, de fleste foreldre har verken tid eller lyst til å tilbringe mye tid i barnehagen.
TurboPrinsessen:-) Skrevet 16. februar 2010 #5 Skrevet 16. februar 2010 Jeg er ganske kjapp når jeg leverer. Noen ganger det er det verre enn andre ganger... ikke alltid hun vil, da er det litt sårt å gå. Prøver da å ikke løpe ut dørene med en gang, men følger henne gjerne helt til stolen hvis hun skal spise frokost der, eller blir med henne helt inn hvis hun skal vise meg noe.. Ofte hjelper det å gi henne 5min, istedenfor å bare løpe. Når jeg skal hente henne er det en annen sak. Prøver å hente henne før frukten, men før de går ut. Dette er ikke så lett siden de begynner å spise en gang mellom 14.15 og 15.00. Ofte kommer jeg jo når de akkurat har satt seg ved bordet, da venter jeg så hun får spise ferdig. Men så er hun ofte ikke klar til å dra hjem ( uansett når hun blir hentet), og har jeg god tid lar jeg henne leke litt mens jeg finner frem klærne. Setter meg gjerne ned på gulvet og leker med de ungene som kommer stormende mot meg. Flere gir meg en klem også, koselig:-) Føler ikke jeg oppholder de ansatte. Noen ganger snakker vi sammen, andre ganger må de gjøre noe annet. Men det kan gå en time fra jeg går ut av bilen til jeg er tilbake igjen i bilen. Det er ikke fordi jeg ikke vil ta fighten med snuppa i barnehagen. Jeg ser bare ikke grunnen til at jeg alltid skal stresse avgårde hjem når vi har god tid. Hun blir sur og grinete og det blir jeg også. Nå henter jeg henne ikke rett før stengetid heller da, men 3t før, og etter frukten har barna frilek, så det er ikke det at jeg ødelegger noe de har planlagt..
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 16. februar 2010 #6 Skrevet 16. februar 2010 altså, nå har jeg ikke ytret meg i den andre tråden. men uansett "henge tid" i barnehagen så syns jeg at foreldrene burde være ute i kjærnetiden. hos oss er den mellom 9.30 og 14.30. greiet om folk vil hente i mellom da, men jeg vil anta at det er forstyrende om man skal henge der i kjærnetiden
fjollefrua Skrevet 16. februar 2010 #7 Skrevet 16. februar 2010 jeg føler ikke at jeg direkte henger i barnehagen, men hvis jeg ikke skal rett på jobb, eller har god tid når jeg henter så hender det at jeg er der litt mer enn 5 minutter... Fjoller litt med de andre barna som vil vise frem alle lekene sine, og leke tarzan og snus opp ned. Jeg synes det bare er koselig at de andre barna vil hilse og tulle med oss, og jeg tar meg gjerne tiden til det også. Det er tross alt disse barna og voksne som min sønn er sammen med hver dag i 6 timer, og jeg vil gjerne "kjenne" de littt bedre enn bare hei å hadet... Så for min del bruker jeg alt ifra 5 min til 1 time på henting... Men det er ikke slik at jeg tar av meg jakke og sko og sitter på avdelingen og slerver... Jeg er der for å levere eller hente, så får det bare ta den tiden det tar...
Mom2Two Skrevet 16. februar 2010 #8 Skrevet 16. februar 2010 Jeg synes det er helt greit å bruke 5 min, veksle noen setninger, men er enig i at det er en uting med foreldre som "henger" i barnehagen. Må føles veldig forstyrrende for de som jobber der (og det er jammen ikke alltid så lett å si fra heller!), og jeg synes de skal ha fokusen på barna der og ikke voksne som ikke har nok å fylle dagene sine med. Vil man bruke ekstra tid med ungene sine, så gjør det hjemme da vel Og ikke kom med den at man trenger å se dynamikken og bla bla bla. Jeg føler jeg kjenner de som jobber der godt, bare ved å veklse noen setninger hver dag. Vi drar også på det som er av arrangementer osv. der det er ment at foreldrene skal henge.
Odinsen, Gulle & Lillebror Skrevet 16. februar 2010 #9 Skrevet 16. februar 2010 Ser det er stor forskjell på barnehagene rundt omkring her...i barnehagen hvor vi har våre barn ønsker de at vi tar oss tid til en kaffekopp. Det er ikke sjelden jeg er opp mot en time, før jeg reiser.. Dette er vi endel som gjør hver dag og aldri har vi hørt noe annet enn skryt fordi vi faktisk tar oss tid til dette. Vi spiller da spill med barna, snakker med andre foreldre og ansatte. Dette er en mindre barnehage, så det har vel sitt å si. Jeg er ihvertfall veldig glad for denne muligheten, og det tror jeg barna mine også er
Bunnies by night Skrevet 16. februar 2010 #10 Skrevet 16. februar 2010 Dette varierer helt tydelig fra barnehage til barnehage. Jeg er av de mødrene som er kvikk på leveringen, men når jeg henter kan jeg godt sette meg ned mens poden leker litt til - da slår jeg av en prat med de som jobber der - andre foreldre som også er kommet for å hente barnet sitt - eller jeg leker med de andre barna og sønnen min. Jeg har fått meget god tilbakemelding fra de ansatte om dette kun er positivt både for de som arbeider der og for sønnen min. Det er selvfølgelig utenfor kjernetiden. I barnehagen til sønnen min er det foreldrene som bare leverer og henter i en fei som det blir klaget på.
har fått lita pia Skrevet 17. februar 2010 #11 Skrevet 17. februar 2010 1 time på henting???aldri hørt maken..det va lenge..skjønner godt at man venter om de er midt oppi noe, men barna må jo lære seg å komme når en skal dra...kan jo trekke det ut i det uendelige...
Verbena Skrevet 17. februar 2010 #12 Skrevet 17. februar 2010 I kjernetiden er jeg aldri i barnehagen, men siden jeg er arbeidsledig og stortsett ikke gjør så my fornuftig hele tiden så bli det ofte til at jeg bruker litt ekstra tid ved levering og henting. Jeg er der ofte når de spiser frokost, tar en kopp te og prater med barna og de ansatte og hjelper til om det er mange barn akkurat den morgenen. Ofte er det bare tidligvakten som er kommet ved frokosten og om det da er mange barn så blir det fort kaotisk for den stakkaren som er der. Kan også bruke litt tid på å hente, men aldri like lang tid som om morgenen. Har også vært med de på et par turdager der det har vært kjekt å ha med en ekstra voksen som alle barna er trygg på. Eldste gutten min har gått i denne barnehagen i 3år nå og siden det er studentbarnehage med mye utskiftning så er han den som har gått der lengst med god margin. Ofte kommer styreren ned å tar en kopp kaffe hun også. De oppfordrer faktisk foreldrene til å ta seg tid til å være i barnehagen litt ekstra når innkjøringen om høsten er over. Barna våre tilbringer faktisk så mange timer der at værtfall jeg synes det er godt å få se den siden av livene deres også!
Gjest Skrevet 17. februar 2010 #13 Skrevet 17. februar 2010 Jenta mi startet i barnehage i januar, og siden hun er vårt første barn så er jeg langt i fra noen erfaren barnehagemamma! Men fra dag 1 i barnehagen sa ped.leder at det var mange av foreldrene som pleide å være med på frokosten og gi mat til barna sine (dette er en småbarnsavdeling). Det var valgfritt, men de synes bare det var hyggelig - og hun mente at det var veldig fint for datteren vår om vi hadde tid til dette, iallefall i begynnelsen. De koker kaffe og te og setter frem slik at vi kan forsyne oss selv. Nå er det stort sett mannen som leverer, men han sier at de fleste foreldrene setter seg ned, de fleste dagene. Da hjelper de sine egne barn med å vaske hender, sette seg på plass, finner smekker - og mat og hjelper til underveis med spisingen. Da hjelper man såklart til hvis noen av de andre barna vil ha mer drikke/mat osv. Det sosiale kommer jo som en "bonus". Etter frokosten går de fleste, mens noen blir litt lenger. Barnehagen har vært tydelige på at etter 08.45 er frokosten ferdig - da skal de igang med dagens aktiviteter og foreldrene må gå. Sålenge alle forholder seg til det - og det gjør alle såvidt jeg vet - så er ikke det noe problem i vår barnehage hvertfall. De foreldrene som er hjemme i permisjon med babyer tar såklart de med seg. Hva skal de ellers gjøre med dem? La de være hjemme alene? Sitte i bilen? Jeg pleier å hente rundt 15.00. De pleier å starte å spise rundt 14.30, men ikke alltid de er ferdig. Da lar jeg henne spise opp også går vi. Pleier ikke være noen andre foreldre der da, og de ansatte er i full fart med å rydde opp, skifte bleier og kle på for å gå ut - så vi veksler bare noen få ord om hvordan dagen har vært - også går vi. Hva som er vanlig i andre barnehager er tydeligvis veldig varierende, men jeg synes det er veldig fint at barnehagen vår legger opp til at foreldrene kan være der litt jeg da. Jeg er ikke redd for at datteren min blir overlatt til seg selv, mens de ansatte sitter å skravler med andre foreldre etter at pappan har gått. Det er tydelig den stunden jeg er der at barna går alltid først. Det ville kanskje dere som er skeptiske også sett, hvis dere hadde tatt dere tid til å sette dere ned en liten stund?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå