Gå til innhold

HJELP! Tannpussen blir bare verre og verre!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på 14 mnd er helt krakilsk. Det er helt umulig å beskrive. For å få pusset må jeg nesten kneble armene hennes, og det føles fryktelig feil. Men jeg kan jo ikke la være å pusse.

Jeg blir helt fortvilet, og jeg er helt utslitt etter en slik runde. Det er ikke lett å kombinere tvang med mildhet. Det skal jo ikke oppleves som traumatisk for henne, men hva i alle dager skal jeg gjøre?

Trenger egentlig både råd, og å høre at andre sliter ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi slet med førstemann. Holdt tak i hender og føtter og ga opp alle tanker på mildhet (må bruke enda mer makt når de er 2-3).

Men det gikk bra, skriker ungen er det bare å pusse ivei mens hun gaper, og skryte masse etterpå. Er du heldig kan du få til å tøyse så du kan få et lattergap å pusse i også.

Ingen traumer her i hvert fall, og ingen hull i tennene heller:)

Skrevet

Hadde samme problemet her i huset, helt til vi anskaffet en elektrisk tannbørste med musikk, da ble det plutselig veldig gøy å pusse tennene:=)

Skrevet

Så det er ikke krise om man bruker makt altså? Jeg er jo helt redd for at hun skal vri seg slik at hun blir skadet når jeg holder igjen.

Jeg forsøkte med elektrisk tannbørste etter råd herfra. Det funket kjempebra første dagen, men så var det slutt. Og jeg opplever at det er vanskeligee å tvinge med den store eltanbørsten enn de små babytannbørstene.

Det er i alle fall helt grusomt å føle at jeg gjør datteren min vondt. Men med en gang hun får tannbørsten selv er hun et eneste stort smil, så det er ikke dybtfølt smerte det dreier seg om. Hun lager litt sånne irriterende "jeg vant" grimaser også, med tungen ut og et lurt smil i øynene, hihi.

Jeg lar jo henne tygge litt på tannbørsten, og jeg gir fluortablett. Det er likevel ikke nok, jeg må få pusset skikkelig selv også..

Skrevet

Har du prøvd zensodyne (skrives det slik tro?) tannkrem i rosa tube med postmann pat på? Sønnen vår var helt krakilsk under tannpuss før vi begynte med den, og vi hadde prøvd nesten alt som var av råd.

Det, samt at han alltid må pusse og får masse ros når han er åpner munnen og samarbeider har gjort at det etterhvert har gått greit.

Også overser jeg klager og sier at det er viktig for tennene hans slik at han skal få sterke løvetenner (kanskje ikke pedagogisk korrekt, men på gutten vår hjelper det).

Du har i hvert fall min fulle sympati. Det er kjipt når tannpuss er et strev. Det skal jo gjøres to ganger daglig.

Skrevet

Her er det kun skruestikke som gjelder... han HATER å pusse tenner... og vi har prøvd ALT... absolutt alle metoder - og som du vet er faren min tannlege;) Nå som han blir to rett rundt hjørnet - går det litt bedre - nå skjønner han at tannpussen er noe han må gjennom for å få fluortabletten sin, og er han flink til å gape så er den raskere over. Men av og til må jeg holde som en annen gærning.

Det å bruke makt er ikke greit, men må man så må man - alternativet med råtne tenner er jo desidert verre.

Tror ikke du skal være redd for traumer. Det går nok heller inn under kategorien - ting man ikke vil men må - er jo noen slike elementer i et lite barn sin hverdag.

Skrevet

og husk å ikke pusse for hardt. Er veldig bevisst på det selv - men det hender jeg må ta meg i å ikke gjøre det når jeg må holde han fast samtidig som jeg må lirke tannbørsten inn gjennom sammenbitte tenner... Så greit å alltid ha det i bakhodet:)

Skrevet

Det er sant Bunnies by night. Jeg har foreldre som ikke turte å "tvinge" meg til tannpuss og resultatet var hull i samtlige tenner lenge før jeg begynte på skolen. Det var ganske traumatisk skal jeg si dere. Jeg klarer fremdeles ikke smile med åpen munn fordi jeg har komplekser for tennene mine.

Så min stakkars sønn får klage i vei, jeg velger å pusse.

Skrevet

Lille meg: Postmann Pat bruker vi her også. Hun elsker den. Suger den av og slår seg vrang :)

Bunnies: Hehe, ja jeg regnet med du ville komme på banen ;) Det er liksom greit når man kan forklare og forhandle, men per i dag er det ikke mulig. Før vi kommer dit kan jo skaden allerede vært gjort dersom jeg ikke insisterer.

Jeg får bare fortsette slik jeg gjør da.. skrustikke er et dekkende ord. Jeg må ta ene hånden hennes bak ryggen min og holde den andre. Det er ikke så brutalt som det høres ut :) Det er bedre når vi er to, for da kan pappa være klovn og skumle mamma torturere :)

Skrevet

Vis henne filmen om Karius og Baktus (Caprino-versjonen) å fortell at disse bor i tennene og av vi MÅ pusse dem ut hver kveld ellers lager de små hus i tennene hennes. Hun er bare 14 mnd. men mulig hun kan se en liten sammenheng uansett :)

Lykke til. Her har det heldigvis aldri vært supervanskelig, men om hun gråt sa jeg bare at det var flott for da var det myyyye lettere å pusse når hun gapte så høyt :)

Skrevet

Hahahaha;)

Jeg er sikker på at du har en tannfetisje Tale30 ;) Neida, jeg bare tuller med deg - vet jo godt hvorfor du er opptatt av tennene til barnet ditt:)

Jada - hold fast og puss i vei:) Hun kommer til å takke dere når hun blir eldre... Som hun over her sier - min xsamboer hadde også en mor som ikke tok opp kampen - det har blitt både hull - tannlegeskrekk og dyre tannlegeregninger ut av å IKKE gjøre det.

Nå vet jeg at du ikke hadde kuttet ut tannpussen. Men det er også greit å vite at du ikke trenger å pusse like lenge som det du gjør på deg selv så lenge barnet ditt er såpass lite.

Det skal endel til før et barn får hull...(nå vet jeg ikke hvordan det er med emaljefeil og slike ting) men sånn generelt sett så skal det både dårlige mat/drikkevaner og manglende tannpuss til. Så puss over tennene to ganger om dagen pluss fluor så kommer nok dette til å gå bra. Hvorfor tannleger sier at man helst skal unngå slike skruestikker er at mye av hensikten med å begynne tidlig med tannpussen er å få inn gode rutiner - og da gjerne få barnet til å like selve tannpussen. Men med enkelte barn så fungerer det rett og slett ikke - og da må man bare ta kampen:)

Tror også det er viktig å være bestemt - og da holde hardt nok - slik at det ikke blir et basketak ut av det - da tror jeg situasjonen er verre for barnet. Vær bestemt både i kroppsspråk og stemme samtidig som man tuller litt:)

Skrevet

Jeg har tvangspusset minstemann i 3 år. Med elektrisk tannbørste.

Må man så må man.

Skrevet

Her hjelper det å tullepusse tennene til et eller annet først (et lekedyr, en fot..) Noen ganger får han pusse mine tenner samtidig som jeg pusser hans. Han ligger på stellebordet mens jeg pusser, enklest da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...