Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #1 Skrevet 16. februar 2010 Datteren min har begynt å oppføre seg så merkelig i det siste. Noen eksempler: Hun kommer med en hårspenne og en kam og gjør tegn til at hun vil vi skal ordne håret hennes. Når jeg skal begynne rynker hun brynene, sier "nei nei" og løper unna. Så kommer hun med en bok hun ber meg lese. jeg setter meg ned, og da lukker hun igjen boka (gjerne med hånda mi inni) og blir sinna. I helga traff vi en voksen hun vanligvis liker kjempegodt, og da han sa hei til henne ble hun skikkelig sinna og sa "nei nei" igjen. Kan dette være begynnelsen på trassalderen? Jeg burde kanskje også legge til at hun bare er 16 måneder, men har blitt testet til å være på nivå med et barn på to og et halvt år. Og bare så det er sagt; jeg forstår, og er glad for at hun flekser viljen og autonomien sin, jeg bare lurer på hvorfor det er slik allerede nå. Takker for alle svar og spekulasjoner!
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #2 Skrevet 16. februar 2010 Mine r også 16 måneder og er blitt et lite utspekulert rampetroll. Hyler, skriker, vræler når ting ikke går etter hennes vilje, og gjør generelt mye ugang. Ugang som hun venter med å utføre til hun oppnår øyekontakt med oss, og så setter hun opp et gedigent glis. Og begynner å vræle illsint når vi kjefter/sier nei.. Jadda, spennende å se hvordan den berømte 3-årstrassen blir..
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #3 Skrevet 16. februar 2010 Har jobbet i barnehage å synes begge eksemplene høres veeedig typiske ut... De tester ut alle slags grenser og prøver ut. Ikke unormalt for å si det sånn. :-) Er tante til en på 16 mnd, han er akkurat lik, men det er bare å sette grenser. Ikke fly rundt å si nei hele tiden. Gjenta hvorfor det er nei også, så ikke barnet tror at han lever i en verden det ikke er lov til noe!
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #4 Skrevet 16. februar 2010 Har ei i samme alder. Hun er ikke testet til å være på nivå med en på 2 1/2 (hvordan man nå gjør dette). Hun er likedan. Skal kle på seg selv og selv om hun ikke helt får det til, så er det ikke snakk om å motta hjelp. "Nei, jeg gjør" sier hun om jeg forsøker å hjelpe. Men hvis datteren din er på nivå med et barn på 2 1/2, kan du jo snakke med henne. Hvis hun kommer med en bok, kan du spørre "skal vi lese boken?" og hvis hun sier ja, så setter du deg og leser. Blir hun vrang og ikke vil likevel og henter noe annet, kan du jo fortelle "nå skulle vi lese bok, etterpå kan vi gre håret". Vil hun ikke så bare overse trasset. Har ei på 3 1/2 også som var likedan i den alderen. Hun ble også forklart på samme måte når trasset satte i gang for alvor. Da hun var rundt 2 1/2 hadde vi samtaler om at dette ikke var lov, så da kan nok du ha samtale om dette med datteren din. Husk; Det starter med testing og det blir ikke bedre med årene, bare i perioder:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå