Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 16. februar 2010 #1 Skrevet 16. februar 2010 Er det slik at alle stoler i denne klassen bruker bilens belter? Jeg skulle gjerne hatt 5-punktsseler, men det er ikke sikkert det fins? Tar gjerne i mot anbefalinger på seter! Helst med Isofix. Vurderer å bytte sete når eldstemann passerer 3 år, slik at minsta kan ta over setet hans. Har per i dag Besafe Izi Combi X1, og syns det er både stort og tungt og tidkrevende å montere. Men: ser for meg at det blir et veldig bra sete når det snus, i og med at det har 5-punktssele - og da blir det jo også adskillig enklere å ta inn og ut av bilen. Fins et lignende sete i klassen 15-36 kg?
Mom2Two Skrevet 16. februar 2010 #3 Skrevet 16. februar 2010 Jeg tror faktisk Trygg Trafikk mener at når man skal snu stolen i den alderen der, så er det tryggere med slik pute stol med 3-punkts sele, fordi en 5-punkts vil gjøre at man blir hengende i stroppen ved en bråstop/kollisjon, og det skapes et enormt press på barnets kropp. Med en 3-punkts blir jo barnet "med fremover" først, før selen stopper. Litt dårlig forklart kanskje... Jeg sendte nemlig epost om dette da vi snudde vår 3-åring. Vi hadde samme stol som dere, og gikk over til en Rømer 15-36 beltestol da hun var nesten 4.
Meg og mini med ny spire :) Skrevet 16. februar 2010 #4 Skrevet 16. februar 2010 hadde det vært det tryggeste for barn i den vektklassen å være i 5 pnktssele, så hadde setene vært laget sånn.. men det er faktisk motsatt.. når man sitter forovervendt og hodet er det eneste som ikke er festet, er det bedre med en 3 punkssele som gir litt etter. derfor er setene laget sånn fra15 kilo av, som man må være for å bruke bilens seler.. anbefaler selv britax KidFix, knallbra sete, med isofix, og gode nakkputer som gjør at barna ligger veldig fint der, selv når de sover. har også sidebeskyttelse på hele stolen, selv når barnet vokser. cybex solutions x fix er også bra sete ifølge tester.
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 16. februar 2010 #5 Skrevet 16. februar 2010 Aaaah, I see.... Nå skjønner jeg hvorfor jeg ikke fant med 5-punkts. Tusen takk for svar! Da skal jeg sjekke ut de setene dere nevner:-)
It's all about me Skrevet 16. februar 2010 #6 Skrevet 16. februar 2010 Henger meg på den over her: Britax KidFix. Er så fornøyd med det at vi har det både i vår bil og besteforeldrene sin. Super sidebeskyttelse og guttungen sitter godt i det. Besafe er bra på de to første setene, men på beltestol bør de styres unna. Elendig sidebeskyttelse i forhold.
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 16. februar 2010 #7 Skrevet 16. februar 2010 Da blir det nok BritaxKidFix på storebror:-) Men, dere - et (dumt?) spørsmål: Når minsta skal skifte retning om noen år så tenker vi å snu Besafe-stolen, og da blir jo hun sittende festa med 5-punktssele....kanskje ikke så bra? Sitter med bruksanvisninga her og ser at bilens belte brukes til å feste selve stolen, ikke barnet. Bør vi da vurdere annen stol når den tid kommer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå