Bettybu Skrevet 16. februar 2010 #1 Skrevet 16. februar 2010 Du henter barna dine i barnehagen.. En av de ansatte hjelper et barn med påkledning. Dette barnet begynner å si banneord... Den ansatte overhørere dette, for erfaringsvis bare forsetter dette barnet med de "pene ordene!" Hva tenker du som mor/far om den ansatte...: Hvorfor sier hun ikke noe til barnet? Eller , "Hun vet nok det beste = at de ikke virker." Like greit å tie.. Den ansatte burde nok ha sagt "at jeg liker ikke det du sier"....Og så bare overhørt de neste glosene, for å markere overfor de andre, at dette ikke er akseptert...
Gjest Skrevet 16. februar 2010 #2 Skrevet 16. februar 2010 Jeg tenker at det beste er å ignorere det og at barnet kanskje etterhvert vil slutte å banne når responsen uteblir
Miss Foster Skrevet 16. februar 2010 #3 Skrevet 16. februar 2010 Av egen erfaring så vet jeg at det beste er å ignorere det - gir du det interesse ved å gi beskjed om at det er stygt/ikke akseptabelt, så blir det som en gulrot hos ungen. Så jeg tenker at den ansatte gjør akkurat det jeg ville ha gjort.
Gjest Skrevet 16. februar 2010 #4 Skrevet 16. februar 2010 "Den ansatte burde nok ha sagt "at jeg liker ikke det du sier"....Og så bare overhørt de neste glosene, for å markere overfor de andre, at dette ikke er akseptert... " Du har jo allerede bestemt hva den ansatte skal si og gjøre... Jeg tenker at den ansatte sannsynligvis handler i tråd med en strategi de har lagt i barnehagen for hvordan de skal håndtere banning. Kanskje de kjører en bestemt strategi i forhold til akkurat dette barnet..
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 16. februar 2010 #5 Skrevet 16. februar 2010 Helvete! hører man fra ett barn i bhg... "Ikke si slikt" - det er stygt. Barnet ler og roper FAEN! Ansatt sier igjen: Slik er ikke lov å si, det er stygt å si slik. Man snakker ikke slikt. Barnet får en rå latter og ler den ansatte opp i ansiktet, etterfulgt av et rop som sier: Helvete. Hvor lenge skal det der fortsette??? Skal den ansatte gå rundt og si slikt til EN unge - kommer de andre til å følge etter. Hvilken barnehage ville det etterhvert blitt? Det beste er å overse, for de kommer til å gi seg tilslutt. Og MYE fortere, enn ved å holde på og krangle og le den ansatte i trynet. "Mamma og pappa sier det hjemme". Barn finner på alle mulige unnskyldninger og tåpelige ting å si. Jeg overser og vet at han ikke har noen glede av å si slike ting, når jeg overser. Han får ikke noen oppmerksomhet for ordet. Er ikke gøy å si det da.
melkekua™ Skrevet 16. februar 2010 #6 Skrevet 16. februar 2010 Ignorering er det beste. Dessuten vet ikke vi forhistorien før påkledningsituasjonen.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 16. februar 2010 #7 Skrevet 16. februar 2010 Og dessuten: Alle barn vet at det ikke er lov - så hvorfor skal den ansatte poengtere akkurat den situasjonen hvor foreldre overhører? Hva vet man som foreldre om hva som skjedde på morgenen, ved lunsjtid ++ tidl på dagen? Med alt fra 10-30barn i en avdeling så kommer det banneord.
Bettybu Skrevet 16. februar 2010 Forfatter #8 Skrevet 16. februar 2010 Ble vel en smule "fastlåst" de siste setningene... "Burde KANSKJE ha sagt..." ?? Om de voksne kanskje tenker at å ignorere er best ,...Hva med de barna som overhører dette?? Til noen vil det nok hjelpe å si, at jeg liker ikke de ordene du bruker.. Mens andre vil bare forsette... vil barna tenke at om Petter får lov å si "helvete" så kan jo jeg også gjøre det, uten å få tilsnakk??
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 16. februar 2010 #9 Skrevet 16. februar 2010 Men I en barnehage er det helt umulig å ikke overhøre ting. Sånn er det bare i en bhg. Og det må man godta. Så får man som foreldre på hjemmebane ta opp kampen. Jeg tenker forskjeller ifh til å si det en gang - enn ett barn som hele dagen sier det. Sier ett barn det hele dagen, burde man få tiltak for det barnet det gjelder om det er et stort problem. Med tillegsproblemer.. Men hvorfor lage en så stor sak ut av bare ett ord?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå