Little.miss.sunshine&Adrian Skrevet 17. februar 2010 #76 Skrevet 17. februar 2010 Hahaha, og det er disse barna som skal ta seg av oss på gamlehjemmet. Payback!!!!!!!!!!! Snakk om bortskjemte unger!
Frøken*Fryd har blitt veggpryd Skrevet 17. februar 2010 #77 Skrevet 17. februar 2010 I vår barnehage har de gitt beskjed om at våpen ikke er tillatt (selvfølgelig, synes nå jeg) så en trenger ikke ha temakarneval for å unngå det! Enig med tosøtesmåh - det er ikke alle som er så kreative og fantasifulle at de bare kan lage et helt kostyme av noe en har i skuffen.
Nurse80 Skrevet 17. februar 2010 #78 Skrevet 17. februar 2010 Dei fleste bruker dei kostymene som dem har hjemme, få har ork til å lage selv og gidder kanskje ikke bruke penger på en tiger-drakt som ikke blir brukt mer enn en dag.
Gjest Skrevet 17. februar 2010 #79 Skrevet 17. februar 2010 Mange artige utklednings/påklednings/karnevalsdebatter om dagen. Her er jeg enig med HI altså. Og synes solstråle69 sier det så bra at jeg gjerne signerer. (Uenige forleden, enige i dag:-) Er det tema-karneval, altså en "dresskode" så respekterer man det.Noen har tross alt planlagt noe, og det med gode hensikter! Er det fritt frem så synes jeg barna kan velge selv. Selvsagt innen rimelighetens grenser; de kan jo f.eks ikke kreve å få de dyreste kostymer dersom foreldrene ikke ønsker å prioritere dette...
2søtesmåh Skrevet 17. februar 2010 #80 Skrevet 17. februar 2010 Så hva skal vi gjøre vi som ikke får kjøpt dyrekostymer og ikke er i stand til å lage selv? Jeg må bare innrømme at jeg KAN ikke slike ting..MEn spør meg om et bedriftesregnskapsmessig spørsmål og jeg skal gi deg svar med en gang..ELler om jeg kan oversette en setnign til spansk, så skal jge få det til ganske fort.. MEn spør meg om hva som er fine farger sammen, strikke en gryteklut eller skjerf, eller lage noe fint av det du finner i skogen og jeg skal love deg du blir skuffet...... Skulle jeg holdt velsa hjemme fra karneval den dagen? Eller sendt henne UTEN kostyme? Barnehagen hadde IKKE ansitksmaling eller reservekostymer..Ansikstmaling hadde de fått påkrevd fjernet av noen foreldre..Fordi ungene deres tålte det ikke.....SÅ jeg visste at hun måtte ha med kostyme hjemmefra....Og jeg er som sagt ikke istand til å SELV male en tiger eller ape i ansiktet på en annen person...Samme hvor mye bruksanvisning jeg bruker."Kundene" mine blir seende ut osm noe kjøttkverna nektet og ta mot.... Men vet jo nå at OM det skjer igjen, så holder jeg ungene hjemme, frefor å støte noen foreldre ved å ikke følge "kleskoden" i barnehagen..
Gjest Skrevet 17. februar 2010 #81 Skrevet 17. februar 2010 De fleste får beskjed om karneval i god tid, da også om eventuelt tema. Hvis man står fast har man god tid til å spørre noen, foreksempel her inne. Det er det utroligste som kan lages uten at man trenger være knakende god til å sy osv. Hvis man prøver å være løsningsfokusert får man det gjerne til. Dessuten må man ikke bruke ansiktsmaling (være flink til å tegne) for å kle ut ungene sine.
Pengetreet Skrevet 17. februar 2010 #82 Skrevet 17. februar 2010 Jeg synes det fantastisk å se foreldre som legger masse energi i å selv lage kostyme og jeg skulle så gjerne gjort det selv. Det kunne jeg kanskje klart hvis jeg hadde sittet oppe halve natta og tråklet sammen noe hehe... Men problemet mitt er faktisk TID. Når frøkna har lagt seg om kvelden så er det å få rydde etter maten, sette på klesvask, vaske opp osv.. Etterpå sitter jeg med lekser og oppgaver til "altforsent". Jeg vil ha meg frabedt å bli kalt tiltaksløs! Når det gjelder hva debatten egentlig dreier seg om synes jeg at barna ikke har vondt av å følge det planlagte opplegget, men synes at barnehagen ikke bør legge opp til alt for avanserte temaer som krever store mengder av penger eller tid.
Gjest Skrevet 17. februar 2010 #83 Skrevet 17. februar 2010 Nei, jeg skjønner faktisk godt det med å ikke være flink til å lage selv. Men kanskje noen andre kan hjelpe, en mormor, tante, nabo, søster, onkel, fetter...? Ikke vet jeg, jeg er heller ikke kreativ, og hadde vel endt opp med å spørre min mor om hjelp med sying. Og kanskje en annen barnehagemamma om hjelp til sminken. Men da blir det et viktig poeng at barnehagen må informere om slike planer god tid i forveien, slik at man får tid til å ordne. Har ikke lest hele tråden, men leste nå et par av dine innlegg 2søtesmåh, og ser at du bor i en liten by. Kanskje det hadde vært mulig å finne og bestille noe utstyr på nettet? Vel og merke med varsel fra bhg i god tid. Synes ikke du skal holde barna hjemme dersom det ikke er mulig å ordne kostyme nei! SÅ viktig er det dog ikke - tror hverken jeg eller andre foreldre vil gjøre dette til en så stor sak at det går ut over barna!
2søtesmåh Skrevet 17. februar 2010 #84 Skrevet 17. februar 2010 Man antar da at det skal være fort gjort å få i på butiken. Vi har tross alt 3 lekebutikker, samt 2 Nille og en Europris...ALLE har kostymer, men flere foreldre fant ut at dyrekostymer var man tom for..JEg er kun "til byn" på lørdager..OG skulle ta det lørdagen før karneval, som var påfølgende onsdag.... Ingen familie/venner hadde noe liggende, og ingen hadde "tips" om andre løsninger....Og hvor mye tid og krefter skal man da legge inn i det? KUNNE ha gjort ting annerledes, og hadde jeg VISST at det var umulig og få kjøpt et kostyme hadde jeg begynt mye tidligere, og evt bestil på nettet, fått slekt andre steder fra til å kjøpe og sende i poste f.eks...Men DET kunne jeg ikke forutse... ER tross alt en liten barnehage jenta gikk på, og trodde virkelig ikke at "alle barnehager" i kommunen hadde tema-karneval..Noe som nok måtte være tilfelle, for alle butikker hadde "hatt mange kostymer"....og at det derfor skulle være umulig og oppdrive noe slikt i EN av butikkene.... Hadde man kunne handle i etterpåklokskapens ånd hele tiden hadde man sluppet veldig lett unna her i livet..Men sånn var det altså ikke.... Men jenta hadde hatt det kjempegøy, og da var hensikten med karneval oppnådd synes jeg.. Og ja, jeg følger kleskoder om det skulle være det på bryllup eller andre tilstelninger vi blir bedt på......Og jeg viser respekt for skolens og barnehagens bestemmelser..Kan ikke komme på andre punkt jeg har "brutt", enn denne "dresskoden" en gang på karneval..Alle andre gang har det ordnet seg......
Gjest Skrevet 17. februar 2010 #85 Skrevet 17. februar 2010 Vel, da var det jo i ditt tilfelle bare masse uflaks på en gang, sånt skjer, men heldigvis ikke så ofte. Høres ut som du har lagt ned bra med innsats for å forsøke i hvert fall. Og det er det ikke alle som gidder dessverre.... At jenta di hadde det gøy er, som du sier, det viktigste ja!
miranda&gullungene*08&09* Skrevet 17. februar 2010 #86 Skrevet 17. februar 2010 Er det mulig? Nå har jeg jobbet i barnehage i 8 år og hvis jeg hadde vist at foreldrene vil bestemme hva barna skal være på karneval bare fordi vi har laget ett tema så hadde vi nok ikke gjort det. Vi lager tema for at det skal være annerledes i barnehagen ( gjør om ett helt rom til jungel eller sirkus osv..) og for å lage en ramme rundt det som barna kan se fram til. Også er det jo selvølgelig rom for alle mulige kostymer. Jeg som voksen i barnehagen føler jo ikke at det er respektløst at en 4åring har funnet ut at han har lyst til å kle seg ut som spidermann hvis temaet er "på slotte" Handler ikke dette om fantasi og utfoldelse? Det får da være grenser for hvilke kamper vi skal kjempe.
Little.miss.sunshine&Adrian Skrevet 17. februar 2010 #87 Skrevet 17. februar 2010 Godt poeng;-) Og flott at det er rom for utfoldelse! Men, jeg syns fortsatt ikke de har vondt av å følge et opplegg som er satt. Og da tenker jeg på at vi har en generasjon med "forhandlerbarn". Har man ikke noe som passer i det hele tatt, greit, men om man kommer i prinsessekjole fordi man har hylt seg til det- så nei, ikke greit. Men da handler dette om hva man syns er ok barneoppdragelse, og det er vel en diskusjon man aldri ser enden av. Håper ungene hadde det gøy i alle fall ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå