Lykkelill 84 g03 & j10 Skrevet 16. februar 2010 #1 Skrevet 16. februar 2010 Jeg er så "heldig" å ha den sjeldne blodtypen - o rhesus minus - Far er - o rhesus pluss - Nå husker jeg ikke hva vi gjorde i forrige svangerskap for 7 år siden, men bør jeg nå allerede få oppfølging med sprøyter for å hindre antistoffer mor bebisen vår? Jeg er i dag 4+4. Hilsen glemsom. =)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 16. februar 2010 #2 Skrevet 16. februar 2010 Jeg er også rh negativ, mens min mann er rh positiv. Mener bestemt at jeg ikke fikk noen spesiell oppfølging hos legen før etter uke 12, tror det bare var snakk om en ekstra blodprøve eller to midtveis i svangerskapet. Eneste er hvis du har hatt noen SA/ MA i mellomtiden, da er kanskje situasjonen en litt annen. Ring til legekontoret og hør hvis du er veldig usikker=)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 16. februar 2010 #3 Skrevet 16. februar 2010 Jeg er forresten 9 uker på vei med nr 2 nå, og har enda ikke vært hos legen (skal på kontroll om en uke)
Lykkelill 84 g03 & j10 Skrevet 16. februar 2010 Forfatter #4 Skrevet 16. februar 2010 Mener å huske at det var snakk om i alt 3 blodprøver forrige gang :/ Får ringe legekontoret i morgen =)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 16. februar 2010 #5 Skrevet 16. februar 2010 Ja, det kan nok stemme. En i uke 12, så en midtveis ca og en på slutten. Men ring og hør du, for sikkerhets skyld=)
Arie Skrevet 16. februar 2010 #6 Skrevet 16. februar 2010 Jeg har den blodtypen jeg også. Hvis du har født før har du muligens antistoffer. Derfor må du sjekke det. Jeg har ikke født, ble skjekket for antistoffer i uke 10, hadde det ikke, og får en ny oppfølging i uke 30 el no. det oppstår antistoffer hvis barnets blod har positiv resus og det kommer i kontakt med ditt. Det skjer nesten bare når du har født. Derfor er det viktigst med oppfølging i 2. svangerskap. Så kan hende du allerede har antistoffer. Spør legen din du.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 16. februar 2010 #7 Skrevet 16. februar 2010 Jenta mi fikk også blodtype rh minus, så for min del har ikke forrige fødsel noe å si tror jeg=)
Lykkelill 84 g03 & j10 Skrevet 17. februar 2010 Forfatter #8 Skrevet 17. februar 2010 Ringte legekontoret i morges og fikk time til 2.mars. Hun sekretæren skjønte ikke så mye av dette, men ga meg en time. Syns det er for dårlig at de ikke er mer opplyst på ett av Bergens største legesenter... Får hvertfall snakket med lege og sjekket litt om 2 uker :/ Takker for svar =)
Cmoi Skrevet 17. februar 2010 #9 Skrevet 17. februar 2010 Jeg har også rh- 0, og dette er mitt 4 barn. Du skal ta blodprøve i uke 12, og så får du beskjed underveis om du skal ta flere senere i sv skapet. Rett etter fødsel får du en sprøyte for ikke å danne antistoffer til neste barn. Er egentlig ikke noe ekstra hokus pokus, det står i journalen di, så de følger med. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå