Gå til innhold

Hva synes dere om hjelpepleiere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor lurer du på det??

Jeg synes det er fantastisk at noen gjør denne jobben, på linje med sykepleiere og leger osv.. ja det er jo forskjell på stillingene, men hva skulle vi gjort uten dem??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er sykepleier og har aldri sittet på "ræwa" på jobb som du skriver anonym 21.00.

Nå vaskes ikke bekken med kost akkurat, men hvis du mener å sette bekken inn i maskinen og ta dem ut igjen etter vask så har jeg gjort det.

Skiftet bandasje, løftet pasienter, skiftet på senger og løpt hele vakten har jeg også gjort.

Hjelpepleiere har mye å gjøre på jobb akkurat som alle andre. Det er jo det de blir betalt for.

Synes du virkelig ikke at man skal lønnes etter utdanning? Man lønnes jo etter erfaring etterhvert som årene går, men personer med høyere utdanning i helsevesenet har faktisk mer ansvar og ikke minst mer studielån!

Skrevet

Ofte, skal jeg si deg. Vi deler på disse oppgavene. De eneste oppgavene det er oftere at hjelpepleierene gjør er å smøre på frokosten og å få middagen over på fatene, dette mens jeg deler ut medisiner. Oppvasken etter måltid tar vi sammen.

Jeg jobber på sykehjem og der er nok "drittjobb" som du kaller det til alle sammen.

Ingen av hjelpepleierne på jobb som mener de vasker mer dritt enn sykepleiere.

Skrevet

Står faktisk en artikkel i siste utgave av Sykepleien om profesjonskampen mellom hjelpepleiere og sykepleiere. Den har alltid vært der, og vil alltid være der!

Skrevet

Ja du virker jo rimelig oppegående og intelligent - det må jeg si. Med slike holdninger. Du er en av de som gir sykepleierne en dårlig image og som bekrefter regelen om at dere tror at dere er så mye mer viktigere enn hjelpepleiere og andre ansatte på et sykehus.

Og ikke tro at du er så forbanna mye bedre eller viktigere enn hjelpepleierne. Kan hende de ikke har så mange år som deg på skolebenken - men det er heller ikke så forbanna vanskelig å komme inn på sykepleierstudiet - det kreves ikke så altfor mye det heller. Mange idioter som går der også.

Dosering av medisiner, smertestillende og administrer intravenøse væsker gjorde også hjelpepleierne før. Så er det det du er så sur for så burde du vel heller ta det opp med de som tok i fra dem den jobben.

Men du har rett i at de blir erstattet av sykepleiere etterhvert - det er sant - men samtidig så kan vel de le deg og dine opp i trynet da det heller ikke er så mange nye faste 100% sykepleierstillinger heller.

Skrevet

Eh... og hvor leser du at jeg skriver at man ikke skal lønnes etter utdanning? Det jeg sier er at hjelpepleierne får for dårlig betalt i forhold til den jobben de gjør.

Hvorfor tror du at de fleste sykmeldte og uføretrygdede har jobbet i helsesektoren - jo pga at det er en mye tyngre jobb som utføres der enn i de fleste andre yrker. Og med tanke på at man faktisk sliter seg ut og helsen kan bli dårligere så får de får lite betalt.

Jeg har ikke skrevet NOEN plass at jeg synes sykepleiere får for mye betalt.

Skrevet

Forstå dette, vær så snill: Sykepleier og hjelpepleier er 2 forskjellige yrker. Det er ikke slik at en hjelpepleier er en "liksomsykepleier" som gjør samme jobben som sykepleieren, bare dårligere. Hjelpepleieutdannelsen er en grundig utdannelse i grunnleggende sykepleie. Det et hjelpepleieren som har BEST kompetanse på akkurat dette området; grunnleggende sykepleie. Hjelpepleiere vasker ikke gulv, ingenting i fagplanen sier at en hjelpepleier skal vaske noe annet enn pasienten og det som er relatert til stell og hygiene.

Jeg har en hjelpepleieutdannelse og en sykepleierutdannelse. Kan derfor si at hjelpepleierutdannelsen er av høy kvalitet og gull verdt for helsevesenet. Jeg er stolt av hjelpepleierutdannelsen min, og nevner det i samme åndedrag i det jeg forteller at jeg er sykepleier. Folk som tror at hjelpepleiere kan erstattes av pleieassistenter vet ikke hva de snakker om, og dermed ikke verdt å høre på.

Skrevet

Hvis du er anonym 21.00 så misforsto jeg deg sikkert da du skrev :

"Og med tanke på den jobben de gjør så har de for lav lønn ja. Det går ikke på flest mulig år på skolebenken."

Tolket det som om årene man bruker på skole/utdanning ikke har betydning for hvordan man lønnes.

Skrevet

På hvilket grunnlag kan du si at hjelpepleieren har BEST kompetanse på grunnleggende sykepleie?

Skrevet

Har stor respekt for hjelpepleiere fordi de gjør en viktig jobb som jeg selv ikke hadde orket, tror jeg.. Noen sier at det kan gjøres av alle, og det vet jeg ikke så mye om, men selv om det KUNNE blitt gjort av alle, så er det hjelpepleierne som GJØR det!

Hatten av!!

Skrevet

Du sykepleier som skriver at du må ta emot pasienter, ta alle samtaler med pårørende osv... Dette er jo ting som også hjelpepleiere kan gjøre. Jeg tror alle jobber mye og ingen sitter på ræva, men fordelingen er ikke alltid bra. Sykepleiere kan godt delegere mere til flinke hjelpepleiere.

Jeg er hj.pl og har hatt mange pårørendesamtaler og tatt emot mange pas.

Skrevet

Det er det ingen hjelpepleiere hos oss som gidder å gjøre ihvertfall.

Og jeg opplever daglig at mens jeg løper som en gal, så sitter hjelpepleierne og skvaldrer over kaffekopp nr.5 den dagen.

Skrevet

oi! ja da er det forskjell fra sted til sted skjønner jeg. Sånt har jeg gjort masse av! det er jo kjipt da. Hva med å delegere å se hva de sier da! Dere lærer vel ikke mere om å snakke med pårørende på spl skolen enn hj pl?

Skrevet

Har ikke tenkt over hva jeg synes om hjelpepleiere.

Skrevet

Lengteretterennybaby; Fordi at det er det hjelpepleieren er utdannet til. Og fordi jeg har erfart det selv gjennom begge utdanningene. Sykepleieren har selvfølgelig god kompetanse i grunnleggende sykepleie, men de tar sykepleierfaget lengre, feks spesialsykepleie og medikamenter. De har et større område å konsentere seg om.

Skrevet

Hva skal man med tannpleiere når man har tannleger? Hva skal man med leger når man har kirurger?

Ja, folk kan ta lengre utdanning og få bedre kompetanse og dermed kvalifikasjoner til å få mer ansvar og flere arbeidsoppgaver. Det betyr ikke at de andre yrkene med kortere utdanning er unødvendige.

Skrevet

fjaps, du vet ikke hva du snakker om..

Dessuten er lege og kirurg to sider av samme sak.

Det er som operasjonssykepleier og intensivsykepleier, begge er sykepleiere

Skrevet

Hva skal man med tannpleiere? Rense tenner er noe jeg faktisk synes tannlegen kunne ha gjort.

Skrevet

Tannpleiere er tannlegens slave

Hjelpepleiere er sykepleierens slave

Ikke fatter jeg at folk gidder å utdanne seg til slaver

Skrevet

Jeg er kokk og har tenkt å ta hjelpepleiern nå! (eller helsefagarbeider som det nå heter)

=)

Skrevet

en hjelpepleier kan gjøre mye av det du skriver her sykepleieren!

bla dele ut medisiner

Skrevet

IKKE gjør det...

Ta heller sykepleien så får du en myyye mer spennende og utfordrende jobbhverdag!!

Skrevet

Hva er primært en hjelpepleiers oppgave, hva slags utdanning har de og hva er normal lønn for 100% jobb?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...