Gå til innhold

Lurer på noe på vegne av søsteren min som er gravid, ang permisjonspenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søsteren min begynte i ny jobb 12 november, hun var da nettopp blitt gravid, og i uke 5 ble hun sykemeldt i tilsammens 3 uker. Dersom hun skulle bli sykemeldt igjen for andre svangerskapsplager eller andre ting før det er gått 6 måneder som man må jobbe for og opparbeide seg nye sykepenge rettigheter vil hun da kunne få utbetalt foreldrepenger?

Hun var redd hun ikke ville få noe penger om hun ikke klarte og stå i jobb i 6 måneder i strekk frem til permisjon, og ikke har hun råd og ta permisjon uten og få penger i permisjon.

Noen som kan litt om dette??

Fortsetter under...

Skrevet

rett til foreldrepenger opptjenes ved å ha pensjonsgivende inntekt, sykepenger er pensjonsgivende. Jeg var sykemeldt fra uke 7 og ut svangerskapet så trodde og jeg da ville miste foreldrepengene, men gjorde ikke det :)

Skrevet

Har hun vært sykemeldt så mye tidligere at hun må jobbe seg opp ny rett?

Har hun vært i jobb i 4 uker kan hun være sykemeldt opp til 52 uker.

Sykepengene teller også som opptjening til foreldrepenger.

Skrevet

Dette høres helt feil ut.

Man har rett på sykepenger etter 4 uker i jobb,og kan da være sykmeldt i ca 1 år før man når maksdato.det er etter 1 år sykemelding man må jobbe i 26 uker for å få nye sykepengerettigheter.

Så om hun det siste året KUN har vært sykmeldt i 3 uker er dette feil.

Har hun derimot vært sykemeldt i nesten 1 år+disse 3 ukene, slik at det til sammen blir ett år stemmer det. Det har ingenting med sykdommen eller plagene å gjøre, men den totale sykemelding perioden.

Men da skal det komme inn andre regler som attføring osv.

Skrevet

Hi her! Hun var sykemeldt i 8 måneder før hun begynte i ny jobb 12 november, derfor er hun redd hun ikke har rett på foreldrepenger siden hun var sykemeldt så lenge i fjor.

Ikke våger hun ringe nav heller og høre om hun har rett på foreldrepenger.

Men hun har jo lest at for og tjene opp rett til nye sykepenger så må man jobbe fulltid 6 måneder, eller 26 uker for og tjene opp rett til 52 uker med sykepenger.

Skrevet

Da bør hun sjekke med legen om hun kan kvalifisere til svangerskap penger isteden for sykepenger. Man får svangerskap penger om jobben eller sykdommen er farlig for fosteret.

Annonse

Skrevet

Så om hun har vært sykemeldt i 8 mnd og så nå 3 uker har hun ca. 3 mnd og 1 uke hun kan være sykemeldt før hun må jobbe 26 uker sammenhengende.

Hun får satse på at hun ikke blir syk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...