Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #1 Skrevet 16. februar 2010 Lurer litt på hvordan vi skal løse dette rett praktisk når det kommer til penger, hvem lån skal stå på osv. Saken er den at jeg er student, mottar OS osv i 12 mnd etter at vi flytter sammen, da har jeg en inntekt på rundt 18000, når jeg er ferdig utdannet om 12 mnd vil jeg nok få noen lunde det samme i lønn. Kjæresten min er lege og tjener ca 60000 netto i mnd. Jeg har 500000 i egenkapital som skal spyttes inn i huset, han ingen kapital. Hvordan blir dette sånn rent praktisk?? Siden han står sterkere økonomisk og derfor vil betale for det meste av utgifter skal da min kapital liksom "godtgjøre" for min dårlige økonomi? Har ikke peil, så hadde satt pris på noen råd her før vi tar turen i banken
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #2 Skrevet 16. februar 2010 En er hovedlåner, og en er medlånetaker.. Da står lånet på begge. Dere bør og tinglyse at begge eier huset. Så bør dere ha en samboerkontrakt (Helst med advokat), sånn at det blir papirer på at du har gått inn med en egenkapital. Det har ganske mye å si om det skulle bli slutt, og huset skal selges, for da får du pengene dine igjen. Din kapital skal ikke godtgjøre din dårlige økonomi. Men vet ikke om det er noen spes regler på det, eller hva mannen din synes om det da.. Men du stiller hvertfall sterkere ved ett brudd om dere har en kontrakt på det, og at du får de pengene igjen. Dere er gode venner nå, men ved et mulig brudd så kan det skjære seg totalt. (Ikke noe man liker å tenke på, men man vet aldri hva fremtiden bringer)
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #3 Skrevet 16. februar 2010 Takk for svar Noen andre med innspill/råd om hvordan gjøre dette mest mulig smertefritt?
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #4 Skrevet 16. februar 2010 http://www.huseierforbundet.no/site/images/stories/huseier/2005/Huseierinfo-3-05.pdf side 8