Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #1 Skrevet 16. februar 2010 Lurer litt på hvordan vi skal løse dette rett praktisk når det kommer til penger, hvem lån skal stå på osv. Saken er den at jeg er student, mottar OS osv i 12 mnd etter at vi flytter sammen, da har jeg en inntekt på rundt 18000, når jeg er ferdig utdannet om 12 mnd vil jeg nok få noen lunde det samme i lønn. Kjæresten min er lege og tjener ca 60000 netto i mnd. Jeg har 500000 i egenkapital som skal spyttes inn i huset, han ingen kapital. Hvordan blir dette sånn rent praktisk?? Siden han står sterkere økonomisk og derfor vil betale for det meste av utgifter skal da min kapital liksom "godtgjøre" for min dårlige økonomi? Har ikke peil, så hadde satt pris på noen råd her før vi tar turen i banken
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #2 Skrevet 16. februar 2010 En er hovedlåner, og en er medlånetaker.. Da står lånet på begge. Dere bør og tinglyse at begge eier huset. Så bør dere ha en samboerkontrakt (Helst med advokat), sånn at det blir papirer på at du har gått inn med en egenkapital. Det har ganske mye å si om det skulle bli slutt, og huset skal selges, for da får du pengene dine igjen. Din kapital skal ikke godtgjøre din dårlige økonomi. Men vet ikke om det er noen spes regler på det, eller hva mannen din synes om det da.. Men du stiller hvertfall sterkere ved ett brudd om dere har en kontrakt på det, og at du får de pengene igjen. Dere er gode venner nå, men ved et mulig brudd så kan det skjære seg totalt. (Ikke noe man liker å tenke på, men man vet aldri hva fremtiden bringer)
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #3 Skrevet 16. februar 2010 Takk for svar Noen andre med innspill/råd om hvordan gjøre dette mest mulig smertefritt?
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #4 Skrevet 16. februar 2010 http://www.huseierforbundet.no/site/images/stories/huseier/2005/Huseierinfo-3-05.pdf side 8
Lunapuna1985 Skrevet 16. februar 2010 #5 Skrevet 16. februar 2010 Hmmm.. synes dette var litt vanskelig jeg. Hvis dere skal fordele utgiftene ca 50% så er det selvsagt rettferdig at dere skriver særeie på de pengene du går inn med boligen i. Dersom det ender opp med at samboeren din må ta seg av det meste av utgifter så blir det heller ikke riktig at du skriver særeie på hele beløpet synes jeg. Kanskje en rådgiver i banken har noen gode løsninger for dere? Jeg tror nok det er like greit at at både lånet og boligen står på dere begge.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #6 Skrevet 16. februar 2010 Det var liksom det Lunapuna, vi kommer nok til å ha noenlunde felles økonmoi hvor vi bidrar etter evne, altså vil ha betale mye mer enn meg når hans inntekt er så mye høyere. Da blir det kanskje litt urettferdig for ham om jeg eier enn % del tilsvarende 50000 som særeie...men samtidig er liksom denne egenkapitalen noe jeg har klart å skaffe selv, og vil ikke miste dem heller ved et evt brudd. Hmm..ikke så lett dette her!
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #7 Skrevet 16. februar 2010 Hvis dere er enige om å være samboere med felles økonomi så kommer jo innskuddet ditt til å jevne seg ut etter en stund, fordi han hele tiden bidrar med mer enn deg. Men samtidig, hvis det blir slutt så drar han med sin gode lønn og du med din dårlige lønn, og begge skal klare seg, så da er det jo en fordel om du har en halv mill i egenkapital til å starte på nytt. Jeg synes dere skal snakke om dette, og være helt enige om hvordan dere gjør det når dere går i banken i hvert fall. Formuler det dere er blitt enige om hos en advokat og få det inn i en kontrakt. Putt den i en skuff, lev lykkelig, og håp dere aldri får bruk for å ta den frem igjen:)
Lunapuna1985 Skrevet 16. februar 2010 #8 Skrevet 16. februar 2010 Kan man skrive en særeie i inntil 5 år f.eks da? Hvis dere pga hans høye inntekt vil betale ned en bra sum på lånet, noe som selvsagt lønner seg pga rentene så vil dere muligens komme ganske likt ut av det.. Du kan jo forklare han at du ønsker det som en sikkerhet siden man aldri kan vite... Forresten forsto jeg som at det var 500.000kr i første innlegg, men at du i det siste skriver 50.000. Hvis det kun er 50.000kr så hadde jeg ikke brydd meg med det, det har jo han tjent inn på 1 1/2 mnd uansett (eventuelt brukt på møbler du kan sette i ditt eget navn). Hvis det er en halv million er kanskje det første forslaget tingen.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #9 Skrevet 16. februar 2010 Hi skrev en halv million i første innlegg. Hvis dette er riktig, blir følgende metode den mest korrekte juridisk; Dere kjøper et hus til f eks to millioner. En halv million er din egenkapital. Lånesum er da enogenhalv million. Han tjener tre ganger mere enn deg, og skal således betale tre ganger mere enn deg på lånet. Hvis dere skiller lag, blir regnestykket slik : Huset selges for f eks to en halv million Megler skal først ha sitt, og så skal du ha igjen din halve million. Så skal banken ha sitt. Hvis det da blir f eks 800 000 i verskudd skal du ha kr. 200 000 av disse, mens din eksmann skal ha kr. 600 000 siden han har betalt tre ganger mer av lånet. Hvis du kommer i en situasjon hvor du tjener mere bør samboerkontrakt endres underveis. Dette er situasjon flere og flere bruker i da da det skaper litt rettferdighet hvor den ene parten bruker langt mere av sin inntekt enn den andre. I situasjoner hvor samboerforholdet har vart lenge kan inngangssummer også indeksreguleres. NB; Skal du være hjemme med barn, så få endret samboerkontrakt slik at din hjemmeinnsats tilsvarer slik og slik på lånet. Dreier det seg her om kun 50 000 så anbefales disse brukt til større forbruksvarer som blir kjøpt i ditt navn og som det gies garanti på i ditt navn. Altså kjøleskap, komfyr, fryseskap, vaskemaskin, oppvaskmaskin, tv, stereoanlegg etc. Ved et brudd er det enkelt å ta med disse ut igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå