Gå til innhold

Vurderer tøybleier, trenger råd for å komme i gang!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lyst å gi tøybleier en sjans når barnet mitt kommer til verden. Men vet ikke hvor jeg skal begynne.. Har dere tips til butikker/ nettbutikker som selger rimelige "startpakker" for sånne som meg? Og tips til hvilke tøybleier jeg bør prøve? Bruker dere de helt fra barnet er nyfødt? Vil ikke handle inn for mange tusen kroner om jeg ikke synes det fungerer, men har veldig lyst å prøve, så håper på noen gode råd!

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å melde deg inn på tøybleier.no :) Der kan du lære masse!:)

Og bleieboden.no er den mest populære nettbutikken som selger tøybleier.Står også endel info der:) Eller så er det lurt å søke på tøybleier eller cloth diapers på youtube:)

Lykke til:)

Skrevet

Tusen takk! Men har du erfaring med disse bleiene selv? Har sett litt på nettsidene, men føler det er best å få tips fra "uavhengige" folk som har egne erfaringer ;-)

Skrevet

på tettinntil.no er det tøybleie forum og her er det mange som selv har brukt og erfart..

Skrevet

Hei!

Jeg brukte tettinntil.no som informasjonskilde mens vi vurderte om vi skulle bruke tøybleier eller ikke til Trollet. Masse god informasjon. bleieboden.no (nettbutikk) har god informasjon og masse bilder, et bra tillegg til tettinntil. Men som du sier, ikke det samme som å faktisk snakke med noen, og jeg brukte nok litt for mye penger "i vitenskapens interesse" ved å handle litt av alt.

Basert på 1 års erfaring av en lat mor og lite praktisk anlagt far med veldig aktiv gutt som bruker tøy på dagen og engangs om natten har jeg kommet til følgende konklusjon/abefaling om jeg skulle få et barn til eller om noen jeg kjenner skulle få barn og vurdere tøybleier:

De første 3 mndr skifter man bleie i ett og babyen beveger seg lite: Masse (masse!!!) brettebleier og 4 PUL-overtrekk. Brettebleier er kjempeenkle å brette, selv min mann klarte det (!), billige og helt greie. Jeg syntes ullbukser ble for mye styr (jeg er som kjent lat), PUL ser dessuten nettere ut under klærne og mannen syntes ull var skummelt. Kanskje et par skrytebleier, men ikke for mange, der brukte vi alfor mye penger for ingenting.

Etter hvert som babyen blir større, ville jeg gått over til formsydde med PUL-overtrekk. Formsydde funker bedre når babyen begynner å bevege seg mer, og med overtrekk er det ganske lekkasjesikkert. Gutten tisset MYE i perioden 3-6 mndr. Jeg ville også begynne så smått med lommebleier i one size, selv om det blir litt klumpete.

Fra rundt 6 mndr, ville jeg gradvis gå over til lommebleier i one size. De er lettere å ta på viltre småbarn, lettere å bruke for barnehager, lettere å justere i forhold til tissemengden, bare lettere generelt. Jeg liker godt Bum Genious lommebleier, god valuta for pengene, men Blueberry/Swaddlebee er mine desidert favoritt bleier.

Og skal jeg få et barn til, vil vi ikke ha det tullet med engangs om natten. Formsydd + PUL-bukse hele veien fra 3 mndr. Vi får så mye tisselekkasjer av engangsbleier om natten!!!! Men engangs- på tur og ferie, det går greit for vår del.

Jeg har nok bleier til å vaske hver 3. dag. Latskap! Tørker i trommel, bretter mens jeg ser på tv. Mannen klarer også det, jeg har nettop vært borte i 1 uke og han klarte seg helt fint.

Men som sagt, andre vil sikkert mene noe helt annet. F. eks. mtp ullbukser, som vi syntes ble for "alternativt" for oss vanlige mennesker. Vi ville ha en lettvint og effektiv løsning, ikke nødvendigvis billigst mulig.

Send gjerne en mail om du lurer på noe mer.

Skrevet

forrige gang vi hadde bleiebarn:vi kjente ikke mange som brukte tøybleier, så vi prøvde oss frem.

jeg synes brettebleier virket styrete, vill ha noe mer "fancy", så vi kjøpte alt i ett bleier som vi startet med etter ca 4 mnd, brukte engangs før det. så gikk vi over til lommebleier, da vi ikek var så fornøyde med alt i ett, de tørker sakte og lakk ganske mye.

denne gangen: skal vi bruke brettebleier og onesize fra start av, da jeg føler meg litt mer dreven nå. og ullbukser synes jeg fungerer helt topp om natta, for de puster mye bedre enn de PUL-bleiene. men brukte pul lommebleier i barnehagen og på dagtid og var veldig fornøyd med dem, pluss at de er veldig fine i farger og form, og tynne. bruker formsydde uten yttertrekk om natta inni ullbuksa når baby er litt større, da dette er lettvint og praktisk, og fyller bare på med innlegg hvis det lekker. er du litt hendig av deg, så kan du sy innlegg av gamle håndklær/kluter og spare litt penger på det pluss at de fungerer like bra som kjøpeinnlegg. du bør ha ca 20 bleier, jeg har vel ca 30, for da trenger jeg ikke vaske så ofte.

en superbonusfordel er at barna ofte slutter mye tidligere med tøybleier, vi sluttet med bleier etter 2,5 år, kjenner mange som bruker papirbleier i en alder av 3,5 til 4,5, og det er utrolig deilig å slippe det!! anbefaler dermed tøybleier!!

Skrevet

Jeg anbefaler formsydde bleier og lange ullbukser(korte på sommerstid). Enkelt, behagelig og billigere enn PUL-bleier. Vi brukte tøybleier fra nyfødt, men startet med brettebleier(billig) og hjemmestrikkede ullbukser. Suplerte etter hvert som vi så behov. Kjøpte litt brukt, og litt nytt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...