Gå til innhold

Amme-politiet, burde de roe seg litt ned?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venninna mi som nettopp har fått barn, har valgt å ikke amme.

Det er ikke det problemet at hun sliter med amminga på noen måter, ikke får melk eller noe sånt; hun bare VIL ikke.

En av grunnene er at hun ikke orker å passe på til enhver tid hva hun spiser, hvor mye av det + at hun røyker. Hun er også en ganske privat person, og synes tanken på amming er ubehagelig, selvom det er verdens mest naturlige ting...

Hun har spurt meg flere ganger hva JEG synes om dette, og jeg svarer at hun bestemmer dette helt selv, og at hvis dette er best for henne så må hun bare gjøre det på den måten.

Det jeg reagerer på er reaksjonen og oppførselen til andre mennesker som får vite at hun ikke ammer; de disser ned på henne, prater stygt til henne, sender henne blikk, og sier ting som "jeg skulle faen hatt dårlig samvittighet om jeg valgte å ikke amme mitt barn" og "stakkars baby...".*

Ser at dette går veldig innpå venninnen min, og synes rett og slett synd på henne! Jordmoren forberedte henne faktisk også på at hun kom til å få "gjennomgå" av andre. Hvor sykt er ikke det?

Hva er problemet? Amming er best for barnet, jada alle vet det!!

Men hvis mor ikke vil, så hvorfor presse??

Hvordan reagerer dere på dem som sier at de rett og slett ikke VIL, uten å ha prøvd engang, og hva tenker dere om disse mødrene?

Fortsetter under...

Skrevet

Tenker at det er mange valg foreldre gjør for barna sine som ikke er optimale, og det går stort sett bra.

Føler ikke behov for å "snakke til rette" mødre som ikke ammer.

Skrevet

Det er hennes valg, og om noen plages av det så får de bare plages:)

Skrevet

Om hun ikke vil amme så er det selvfølgelig hennes rett å la være. Og det er ikke opp til meg å avgjøre hva som er "gode nok grunner" til å ikke amme, men jeg synes likevel det er litt sært å ikke ville amme pga. røyking.

Jeg er også en meget privat person og jeg gruer meg litt til ammingen og det å skulle amme i offentlighet. Men det fins da måter å omgå det? Som å amme på toalettet på cafèen, på badet når man er på besøk osv. Og etterhvert så venner man seg kanskje til det slik at man blir "tøff" nok til å amme der det er andre mennesker.

I tillegg så virker det meget praktisk, enkelt og billig å amme. Så om man får det til så skjønner jeg ikke helt hvorfor man velger det bort. Men som sagt: Det er hennes valg og jeg har ikke noe med hva andre velger og hvorfor de velger som de gjør

Skrevet

Hvis noen ikke vil amme så er det opp til dem, tenker jeg. Man må selv få bestemme det. Selv prøvde jeg å amme en stund, men det gikk ikke, så måtte gi det opp ganske raskt. Ville gjort det hvis jeg hadde greid det.

Det bør bli generelt mer aksept både for oss som ikke får til å amme og for de som av en eller annen grunn velger å ikke amme! Ammepolitiet bør helt klart roe seg ned!

Annonse

Skrevet

hi her igjen

Hva burde venninna mi svare de som slenger med leppa?

...eller burde hun bare ti stille...?

Forslag?

Skrevet

Hun kan jo bare holde fast på at det er hennes valg? At det er så utrolig typisk kjærringer uten noe eget liv at de alltid skla dømme andre og fortelle andre hvordan de skal leve? At de er noen kyllinger som ikke turte å velge noe annet selv? Hadde det vært menn som ammet hadde man ikke stilt så mye spørsmål ved andres valg, men damer vil jo gjerne trykke hverandre ned så mye som mulig. Kvinner er kvinner verst....

Skrevet

Jeg synes det er forkastelig å VELGE å ikke amme sitt barn, spesielt hvis grunnen er at man røyker!!!?? Nei, ærlig talt! Og "privat person"? Må da være mye pinligere å ta seg en røyk i offentlighet enn å amme blant folk? Nei, be henne slutte å røyke, og gi barnet det beste, nemlig MORSMELK!

Skrevet

Enig. Hun står og triller frem og tilbake på vognen med babyen i, med en sneip i kjeften. Så sier en liten jente (eller hva du vil) "du må jo ikke røyke mens du ammer, da", hvorpå venninnen din svarer "host host nei jeg har valgt å ikke amme, så da kan jeg røyke faen meg så mye jeg vil host host".

At hun ikke gidder uten å ha prøvd, for at hun skal kunne spise hva hun vil (jeg åt akkurat som før, utenom løk) og fortsette å ta livet av seg med røyking, samt utsette barnet for andrehåndsrøyking, værsågod.

Tipper hun røykte svangerskapet igjennom, også?

..og dette har ikke noe med ammepoliti å gjøre, synes jeg.

Skrevet

Selvsagt røykte hun gjennom svangerskapet også, hvis hun da ikke begynte å røyke den dagen hun fødte. Hvorfor begynne å tenke på barnets helse først nå?

Det er en ganske god grunn til at jordmødre er på oss med amminga. Men for all del, til dem som ikke får det til; dere er ikke dårlige mødre hvis dere må gi mme! Men når man velger å ikke amme, da blir jeg bare kvalm. Da fortjener man å sitte der med dårlig samvittighet, for ikke fortell meg at de ikke har det, de som velger røyken.

Skrevet

At de som glor stygt på flasken, ikke vet hva som er i flasken - trenger ikke å helle bensin på bålet å si at man gir mme ;) Og hvorfor gir hun flaske? Jo, fordi baby hadde problemer med å ta puppen. Eller at det er mellom henne og legen(e), diskuterer ikke helsen sin eller babyens med hvem som helst :P

Skrevet

Jeg synes folk skal gjøre som de føler selv er best og at andre skal bry seg om sine egne valg og problemer, og ikke alle andre sine.

Nå har det jo seg også sånn at det stadig dukker opp nye ting ang det å amme..

Er ikke så mange uker siden jeg hørte flere forskere og div, som hadde kommet fram til at det faktisk finnes ulemper ved å amme og at det kanskje ikke er så bra som folk vil ha det til.

jada, bare kom med masse motsvar og hysteri, jeg bryr meg nemlig ikke :))

Annonse

Skrevet

"""En av grunnene er at hun ikke orker å passe på til enhver tid hva hun spiser, hvor mye av det + at hun røyker. Hun er også en ganske privat person, og synes tanken på amming er ubehagelig, selvom det er verdens mest naturlige ting..."""

DET VAR DETTE HUN SKREV I HOVEDINNLEGGET! lær dere å lese..

Ser at røyken stadig blir tatt opp i innleggene her, men er jo ikke røyken som er hovedfaktor til hvorfor hun ikke vil amme, men er én av flere grunner!

Jeg vet om maaaaange mødre som røyker, noe som venninna hennes også gjør. Men tror ALDRI at hun står å puster og peser røyken rett i ansiktet på barnet sitt, som flere skal ha det til. Hallo!

Snakker om å bruke røykingen som angrepsvåpen!

Dessuten, alle dere som ammer vet vel at barnet får i seg giftstoffer gjennom MM, som fra feks parfyme, mat mor spiser og masse andre miljøgifter?

Uansett hva man gjør, og hva man velger, så vil barnet aldri gå gjennom livet i ei lita luftboble hvor alt skadelig er utelukket.

Og nei, du er faktisk IKKE en bedre mor som ammer, enn de som gir MME.

Er ikke bare på den fronten man er mødre, vettu...

AMEN!

Skrevet

Først og fremst vil jeg si at jeg overhode ikke dømmer andre som ikke ammer.

Men ang røyking og det å være å være en privat person som grunner til å ikke gi morsmelk, er jeg ikke helt med på da. Til og med blødende brystvorter er ikke god nok unnskyldning egentlig. Hvorfor? Fordi vi har PUMPER! Jeg pumper/ammer 50/50.

Jeg Klarte å holde meg for å røyke i svangerskapet. Men en stund etter fødselen, begynte jeg å ta meg to-tre røyker til dagen. Etter 3 timer er alt fra røyken ute av melken.

Jeg ammer ikke offentlig hvis det ikke er "krise". Jeg har medbrakt morsmelk på flaske.

Brystvortene mine blødde og var helt blå av all den harde suginga i begynnelsen, men med litt avlastning med pumpa, gikk det seg til.

Hva din venninne velger å gjøre, mener jeg er opp til henne. Men ville kanskje ha fortalt henne at det faktisk går an å pumpe seg. Og at de anbefaler å amme selv om man røyker. Og at babyer ikke alltid reagerer på mat i det hele tatt (min gjør ikke, og ikke babyene til venninner heller. (Føler det der er litt oppskrytt..)

Skrevet

Så klart ikke noe bra at hun røker, men har selv røyket og hvet hvor vanskelig det er å slutte. Heldigvis klarte jeg det da jeg ble gravid.

Og morsmelk er så klart det beste for babyen, men å dømme andre å gi dem stygge blikk fordi de ikke vil amme blir for dumt. Kvinner har sine grunner til å ikke amme, er det rett og slett fordi hun ikke vil, så er det hennes sak og gjør henne ikke til en dårlig mor av den grunn. Noen kvinner liker bare ikke å amme, kanskje litt synd, men for all del ikke GALT av den grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...