Gå til innhold

Hvor mye sover 5 åringene deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gutt på snart 5 år som legger seg kl 19 på kvelden. (Han er i seng og lyset slukkes kl 19) Vi har lenge trodd at dette var en grei leggetid ettersom han som regel har sovnet fort. Om morgenen må vi vekke han kl 06.30 når han skal i bhg og da er han helt i tåka og kjempetrøtt. Derfor har vi tenkt at han må legge seg tidlig for å få nok søvn. Men nå har vi funnet ut at han antagelig er våken en time eller to mange netter hvor han ikke får sove igjen. Da ligger han bare våken i sengen sin stakkar.

Legger vi han for tidlig?

Når legger deres 5 åringer seg? og hvor mange timer sover de om natten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han legger seg sånn rundt kl.20 og sover til rundt kl.7.30 hvis han ikke skal tidlig opp. Når han skal i bhg vekker jeg han rundt 7. Noen ganger spør han om å legge seg. Men tar som regel litt tid før han sovner. Han er ganske trøtt når han må vekkes kl.7. Men tror det er grei antall timer for han. De sier vel rundt 11 timer tror jeg til den alderen.

Skrevet

MIn 5-åring legger seg ca 19.30 og sover til vi vekker han eller han våkner av seg selv kl.7 neste morgen, altså ca.11,5timer. Han er også ganske trett når han våkner, men kommer seg ganske fort. Hvis jeg legger han rundt kl.20 sovner han seinere å er enda trøttere når vi vekker han neste morgen.

Du kan jo ev. prøve deg fram med f.eks å legge han en halvtime seinere.

Skrevet

Ja, tror vi skal prøve med halv åtte først. Jeg har hele tiden tenkt at søvn avler søvn, men kanskje bare til et visst punkt.

Takk for svar.

Skrevet

Guten vår nærmar seg 4 1/2. Han har aldri sove mykje, berre rundt 12 (maks 13 t) i døgnet som nyfødd.

No legg han seg kl 20, men han sovnar aldri før 21 og sjeldan før 21.30. Ofte er han våken til 22. Han våknar som regel rundt kl 7 om morgonen.

I går begynte vi med ein ny regel, at lyset skal av kl 21. Han roa seg ganske kjapt i går (og sov forholdsvis lenge i dag), så kanskje det har noko for seg.

Guten vår søv altså ca 10 t i døgnet. Det er umulig å vite grunne til at guten din ligg våken om natta, men det høyrest fornuftig ut å prøve å drøye leggetida litt, sånn i tilfelle det hjelper.

Skrevet

Storesøster sover vel 10-11 timer. Hun legger seg i 19-20 tiden, kommer an på når vi skal opp. Skal jeg vekke barna kl.6 legger hun seg kl.19, men sovner jo aldri med en gang, men det er litt med å roe seg ned også. Har jeg fri, kan hun være oppe til kl.20 om hun ikke er trøtt.

Jeg kan legge henne kl.19, hun ligger våken til 21. Eller jeg kan legge henne kl.20, hun ligger våken til 21.30.

Hun er trøtt, men styrer litt masse nå for tiden.

Det er litt rart også, hun har alltid sovet masse. Frem til hun nesten var 3 år, sov hun 12-13 timer om natten og 3 timer på dagen. Men det snudde før jeg fikk sukk for meg. Da var hun oppe før kl.6. Hun har vært litt morgenfugl siden den gang =/

Skrevet

Min datter på 5 (snart 6) legger seg sammen med lillebror kl 19. Da er hun stuptøtt, så det er ikke fordi hun ikke kan være oppe en halvtime eller time lenger for min del, hun vil legge seg da. Sovner nesten med en gang, og sover til 7-8. Det er litt merkelig, for som baby sov hun veldig lite, var vanskelig å få til å sove, og slutta og sove på dagen veldig tidlig.

Nå tar hun igjen søvnen. He he.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...