Gå til innhold

trisomi 13,18 eller 21

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Trisomi 21 er downs syndrom, som de fleste kjenner til

Trisomi 18 gir barnet misdannelser som feks hjertefeil, cyster på hjernen, leppe/ganespalte, misformede hender osv. Hadde foster med sistenevnte for to år siden, fikk da beskjed om at hvis de klarer graviditeten lever de ofte ikke mer enn noen dager, eller måneder om du er heldig.

Trisomi 13 er, såvidt jeg har skjønt, noe ala det samme som 18.

Vi har 23 kromosompar. En trisomi vil si at det i stedet for to stk i et par er tre stk. Det som kalles trisomi 13, 18 eller 21 vil da si at det i kromosompar 13 er tre kromosomer i stedet for to. Det kan oppstå trisomier i alle kromosomparene, men det vil da bety så store feil hos foster at det vil ende med spontanabort eller intrauterin død. Men disse "kjente" trisomiene vil kunne ende i et levendefødt barn.

Vi fikk en gutt med trisomi 18 som levde i 4 mnd. Han kan du lese om her http://www.frodehund.com/side_010.asp

Trisomi 21 er kjent som Downs syndrom. Trisomi 13 og 18 er dødelige kromosomfeil. Mer om disse kan du lese om på www.frambu.no.

Kjære GuriMalla

For en utrolig vakker gutt Olve var.

Jeg får veldig vondt av å lese dette, har tatt flere pauser underveis.

Jeg kan aldri fatte hvordan dette var for dere.

Jeg skulle bare ønske av hele mitt hjerte at sånt ikke skjedde .

Lille vakre gutten, en hjerteknuser.

Hvil i fred Olve.

Kjære Gurimalla!

Jeg har også vært inne og lest dagboken deres, og sitter her nå med tårene i fri flyt,men med en usigelig glede over å ha fått lov til å lese historien deres. For en nydelig men utrolig trist dagbok. Godt å se hvilken kjærlighet og trygghet han var omgitt med,men så vondt at dere bare fikk 4 mnd. Er klar over at det var lenge iforhold til hva dere ble forespeilet,men ingen tid er lang nok med disse vakre små som har stjålet hjertene våre.

Jeg mener ikke å være en som titter inn i andres liv,men fikk selv et bra svar etter fostervannsprøve i dag, og har gått så lenge og lurt på hvilken beskjed som ville komme, at nå følte jeg for å lese de andres historier......!!! Blir så takknemlig når man får beskjed om at alt er bra,men vet som dere at det ikke er en rett eller garanti.

Har en gutt på 2.5 år som var frisk ved fødsel, men som senere ble diagnostisert med en meget stor arachnoidal cyste. Han er operert 2 ganger og fungerer veldig bra,men vi har jo ingen garantier for fremtiden. Enig med deg om at vi betaler vår skatt med glede. Har vært ut og inn av sykehus i ett år nå, og har gått igjennom alt med pleiepenger og andre rettigheter og synes Norge er et fantastisk land!!!!

Takk igjen for en utrolig fantastisk fin historie om en av verdens nydeligste engler som var til låns fra himmelen kun en kort stund!

Historien deres vil nok bli med meg for alltid!

• 6 måneder senere...

Annonse

Jeg fødte en datter med trisomi 18 den 15.04.2010. Vi fikk vite etter duotest og fostervannprøve i uke 15 at barnet hadde denne diagnosen, og vi valgte å fortsette svangerskapet. Vår lille jente levde i tre dager, vi har skrevet litt om trisomi 18 og våre opplevelser på vår hjemmeside http://www.evykristine.com

Kjære SFB!

Jeg vil takke deg for at du er den du er. Jeg leste innlegget ditt her og måtte gå til hjemmesiden din i går kveld og lese mer om din lille Evy.

Evy var en vakker jente som jeg synes lignet veldig søsknene sine. Hun hadde et verdig liv og et verdig død. Du skriver så vakkert om hennes kort liv med din familie, hennes død og begravelse, og jeg vil takke deg for det.

Jeg mistet mitt første barn for snart 10,5 år siden i dødfødsel, og jeg skulle ønske at jeg hadde visst at jeg kunne hatt min jente hjemme hos meg, kjørte henne til graven, og i det hele tatt hadde henne nærmere meg i den tiden vi hadde før begravelsen. Dessverre var jeg ny i landet og skjønte ingenting, og vi var også midt i flyttingen fra Finnmark til Østlandet.

Jeg vet ikke helt hvordan uttrykke meg helt riktig, men jeg takker deg og Evy, for gjennom dere og det du skrev, så opplever sorgen over min datter igjen på en måte jeg fryktet var borte etter så lang tid.

Evy var en nydelig jente, og du har æret henne med dine nydelige og vakre ord og bilder.

Tusen takk.

Klem fra mamma'n til Kayla Colleen, 19. april 2000

jeg sitter her å strigråter etter å ha lest historiene deres, å miste et barn er så utenkelig, jeg kan ikke forestille meg hvordan der har det, men jeg er så inpoert over hvordan dere har gjort det korte livet til barnet deres så vakkert og så minnerikt.. Tusen takk for at dere deler historien med oss..

Kjære Gurimalla

Vil også si at nå har jeg lest om din lille Olve, og du også skriver så vakkert om gutten din og hans liv. Jeg takker deg også for at du deler ham med oss andre, og minner meg om min egen datter og hvor heldige vi er når vi får et frisk barn.

Olve var en nydelig gutt, veldig sjarmerende på bildene - bare til å spise ham opp. :-)

Klem fra mamma'n til Kayla Colleen, 19. april 2000

• 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...