Gå til innhold

Kan noen som vet ang operasjon av korsbånd se hit?? Please:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har spurt tidligere, men ingen svar da...

Har røket fremre korsbånd i kneet (pluss delvis avrevet leddbånd, kraftig brist, og gjerne menisk).

Skal operere krosbåndet regner jeg med, det anbefaler i alle fall fysioterapeuten.

Det jeg da lurer på er hvor lenge er det vanlig å gå på krykker? Hva med videre opptrening og hvor lenge sykemeldt.

Jobber i bhg, så ikkje bare bare og humpe rundt på krykker der...

Jeg hadde sett for meg et par uker på krykker, men har nå hørt noen nevner flere mnd:( Så, hva er vanlig??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet jeg ikke hva som er vanlig, så jeg kan bare svare ut fra hva som skjedde med meg. Det er 10 år siden nå, så mulig jeg ikke husker helt nøyaktig.

Jeg ble sykemeldt i 8 uker etter operasjonen (hadde kontorjobb, så mulig du må sykemeldes lenger, da du jo er nødt til å bevege deg en del på jobben). Husker ikke helt hvor lenge jeg gikk på krykker, men det var nok kanskje et par-tre uker. Problemet når du er nyoperert er at du ikke klarer å bøye beinet med en gang, for det reparerte korsbåndet er veldig "stramt". Jeg måtte gjøre tøyeøvelser 3x45 min hver dag + sykle en time på ergometersykkel. Det var utrolig kjedelig, men veldig verdt det i ettertid.

Lykke til!

Skrevet

Kunne forresten begynne med aerobic og den slags ca 5 mnd etter operasjonen.

Skrevet

Ok, takk for svar:)

Vet det er lang opptrening, men som du sier får en vel igjen for det siden:)

Skrevet

Hei!

Jeg røk både korsbåndet og menisken i kneet mitt. Jeg ble operet 24 november-08, og kunne endelig begynne på jobb igjen 1 april-09 (altså sykemdlt 6 mnd). Jobber også i barnehage, så derfor var jeg sykemeldt så lenge. Hadde jeg hatt f.eks kontorjobb, kunne jeg begynnt å jobbe lenge før. Men siden en kryper mye, sitter på gulvet, bøyer seg, går på tur o.l, ble det veldig vanskelig. Jeg gikk på krykker ca 1 mnds tid. Jeg fikk ispose som jeg skulle ha 24 timer i døgnet på kneet de første to ukene. Denne posen var slik som en slags badering, bare med vann. Når vannet inne i posen ble lunket, tømte jeg det ut og fyllte på med isvann. Dette var få å få ned hevelsen! Hadde med meg en slags bøtte med slange som ble brukt for å fylle på med isvann. Så ufattelig dumt ut når jeg gikk på krykker med den svære posen på utsiden av buksen (hadde nemlig ikke sjans til å få den under buksen) og samboeren min gikk og bærte bøtten for meg. Jeg trente hele tiden hos fysioterapeut mens jeg var sykemeldt. Heldigvis er det gratis, staten dekker det. Fikk også dekket taxiutgifter frem og tilbake til fysioen, siden det var altfor langt å gå, og kunne ikkje kjøre bil. Klarte ikke å trykke inn clutchen;) Var skikkelig drittlei i slutten, men det er veldig viktig å trene!! Brukte lang tid på å bare kunne¨strekke foten helt ut, fordi den var så hoven! Jeg er fortsatt ikke god i kneet. Kjenner det når jeg går mye, og når det er kaldt. Skal på ny MR, pga har klart å skade kneet igjen. Litt kjipt med arr og på kneet, men men..sånn er det bare..

Skrevet

Jeg gikk 6 uker på krykker og var sykemeldt 4,5 mnd. Gikk til fysioterapeut 3 ganger i uken fra første uke. Lang opptrening, men du har mye å tape på å slurve med denne! Lykke til:)

Skrevet

Takk for svar alle:)

Ser ut som det blir lenger tid både sykemeldt og på krykker enn jeg hadde beregnt...

Så nå får jeg bare håpe på en rask operasjon så jeg er ferdig med det.

Vet dere hvor lang tid det tok før dere fikk operasjon?

Skrevet

Du er normalt sykemeldt i 6-8 uker - og i den perioden har du oppfølging av fysioterapeut for opptrening. Er det behov for ytterligere sykemelding får du det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...