Pinnus Skrevet 16. februar 2010 #1 Del Skrevet 16. februar 2010 Lurer på om det er noen som har vært gjennom et ks grunnet fysiske utfordringer? Hvordan og når ble denne avgjørelsen tatt? Har selv hofteleddsdysplasi, og opplever at både JM, gyn og fødselsleger ikke kan mye om dette. Har vært på samtale på sykehuset idag (KK på Haukeland), men legen jeg snakket med hadde null peiling på problemstillingen. Hun hadde ikke vært borti noen gravide med denne problemstillingen, og her snakker vi om det nest største sykehuset i Norge. Frustrert...! Jeg ønker ikke selv å måtte ta vurderingen om ks el vaginal fødsel er best, men vil at det skal være en medisinsk vurdering. Har ikke fødselsanst, men frykt for at fødsel skal ødelegge hoftene mine helt og trenger en medisinsk vurdering på mulig utfall. Er det mulig å ta en ren ortopedisk undersøkelse og ta deres vurdering med til samtale? Noe som har vært igjennom noe som helst lignende? Setter veldig stor pris på svar! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141447330-ks-ved-hofte-rygg-eller-bekkenproblemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
69ern Skrevet 21. februar 2010 #2 Del Skrevet 21. februar 2010 Hei ! Jeg har en dårlig rygg og har nettopp fått innvilget keisersnitt. Først var jeg til en samtale på sykehuset hvor legen sa: "Vi anbefaler generelt ikke KS for ryggpasienter, men jeg har ikke greie på rygg". Fantastisk uttalelse med tanke på at timen var bestilt for å diskutere KS pga ryggen. Det hele endte i at jeg tok kontakt med ortoped på sykehuset jeg hadde vært hos tidligere. Han anbefalte sterkt KS. Jeg bestilte da igjen ny time på fødeavd, og ba om at den jeg skulle ha møte med måtte ha "beslutningsmyndighet" i forhold til KS. (Viste seg at 1.legen jeg pratet med var assistentlege). På denne timen møtte jeg en overlege, som da hadde lest alle papirene mine. Jeg trengte da ikke overbevise, - det ble umiddelbart satt opp time til KS pga ortopedens uttalelse. Ergo: Bestill time hos ortoped - få dennes uttalelse og ta med deg til føden - så tidlig som mulig. PS ! Hvis du - som jeg - er redd for usikkerheten ved at hoftene/ryggen kan bli ødelagt ved vaginal fødsel - bør du fortelle ortopeden det - slik at han er obs på at du er positiv ti/evt ønskerl KS. Lykke til ! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141447330-ks-ved-hofte-rygg-eller-bekkenproblemer/#findComment-141476582 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinnus Skrevet 22. februar 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 22. februar 2010 Tusen takk for svar! Har nå bestilt operasjonsbeskrivelsene mine fra alle operasjonene, så får de lese dem og diskutere seg i mellom. Noen der oppe må da ha peiling. Men da tror jeg denne ortopeduttalelsen kan være lur altså. Få en ekspert uttalelse på hofteproblemet, så får de vurdere fødsel ut i fra det. Har positiv innstiling til KS hvis dette kan redde hoftene mine. Har kommer i kontakt med to andre med samme problem, begge har født vaginalt og må skifte hofter. Det er desidert min aller største frykt! Når skal du ha KS? Har også hørt at det er greit å være ute i god tid... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141447330-ks-ved-hofte-rygg-eller-bekkenproblemer/#findComment-141484038 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #4 Del Skrevet 25. februar 2010 Hei. Jeg fikk selv innvilget ks ved Ahus. Jeg har prolapser i ryggen og fikk med uttalelser fra ortoped. Det var aldri noen diskusjon under konsultasjonen, og de satte opp time til ks i full narkose ( da anestesi legen ikke ønsker å stikke i ryggen) Overlegen sa at det rett og slett var uforsvarlig å ta "sjansen" når det fantes en enklere mindre belastende måte å forløse barn på for mor. Legen betrygget meg også med at det slett ikke var noe dårligere løsning for barnet å bli forløst med KS, og at dette gjerne er et argumet for å spare penger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141447330-ks-ved-hofte-rygg-eller-bekkenproblemer/#findComment-141498296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinnus Skrevet 25. februar 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 25. februar 2010 Takk! Ja, mener å ha lest et sted at et KS koster 30.000kr. Derfor mange sykehus er vanskelige på dette. Skjønner de må være streng med fødselsangst, da "hvem som helst" kan pårope seg dette. Men når man har et fysisk problem som kan gi skader og smerter resten av livet, ja da syns jeg de skaprioritere litt annerledes. På fødselssamtalen min så de rett og slett ikke problemet. Hvis jeg ikke var redd for at barnet skulle sitte fast i bekkenet (som jeg forøvrig ikke har problemer med) kunne de jo bare gi epidural som smertelindring for hoftene. Hun forstod liksom ikke at smertene muligens kommer til å henge i resten av livet pga presset under fødselen. Lå i en gyn stol en gang i ca 1,5 time (skulle fjerne noen cyster) og hadde store smerter i 8 mnd etterpå. Og da bare lå jeg der i narkose liksom, ingen press eller noe. Og dete har gjort at jeg har slitt med hoftene siden, snart 4 år senere. Har fått time hos ortoped da, så får se hva utfallet og vurderingen hans blir. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141447330-ks-ved-hofte-rygg-eller-bekkenproblemer/#findComment-141500077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #6 Del Skrevet 25. februar 2010 Jeg skal ha ks på ullevål til uken grunnet 2 prolapser i ryggen. Var ikke noe stort problem å få dette innvilget, de startet med å se ann situasjonen når jeg var inne første gang ca 8 uker før termin, men ved 2 gangs konsultasjon 5 uker før hadde jeg så smerter at legen bare så på meg og satte opp time til snitt. Mange som føder med div plager så må jo vurdere de enkelte tilfellene, men å ikke kunne bevege seg og å ha total gansgsperre gjør ikke akkurat en vaginalfødsel så aktuelt. Legene og jordmødrene jeg har vært i snakk med har bare vært positive til ks, fått saklig info ikke bare skremselspropaganda.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141447330-ks-ved-hofte-rygg-eller-bekkenproblemer/#findComment-141502741 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinnus Skrevet 26. februar 2010 Forfatter #7 Del Skrevet 26. februar 2010 Så bra da! KK er helt utrolige når det kommer til akkurat dette... Men men, skal få en ortopeduttalelse og satser på at han vet best, om det skulle nå ende på det ene eller det andre. Så kan jeg ikke forstå noe annet enn at sykehuset må innrette seg etter det.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141447330-ks-ved-hofte-rygg-eller-bekkenproblemer/#findComment-141503279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
69ern Skrevet 27. februar 2010 #8 Del Skrevet 27. februar 2010 Hei igjen Linn ! Javisst lønner det seg å være ute i god tid, spesielt for at du selv skal kunne føle ro rundt denne problemstillingen. Jeg har ikke fått avklart dette før jeg nå er veldig nærme, noe som har vært veldig stressende... Jeg fikk innvilget ks 9 uker før termin. Veldig bra du har bestilt time hos ortoped, da stiller du MYE sterkere i dialogen med sykehuset. Lykke til !!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141447330-ks-ved-hofte-rygg-eller-bekkenproblemer/#findComment-141512237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinnus Skrevet 31. mars 2010 Forfatter #9 Del Skrevet 31. mars 2010 Ja, nå nærmer det seg time hos ortoped, 6.april. Skal først på sykehuset hvor jeg er operert flere ganger, pluss til en fastlege (tidligere jobbet som ortoped ved sykehuset) 12.april. Så får jeg to uavhengige vurderinger. Var innlagt på KK en natt i forrige uke for en nyrebekkenbetennelse som ikke vil forsvinne. Selv om jeg var der av helt andre grunner passet 3 (!) fødselsleger på å komme inn til meg for å si at vaginal fødsel var best for barnet. Prøvde å si at jeg var fullstendig klar over dette, men ville ha en medisinsk vurdering på hvordan dette ville gå utover hoftene og hva eventuelle konsekvenser kunne bli. Fikk da beskjed om at uansett hva ortopedene kom frem til var det KK som bestemte så jeg måtte nok belage meg på å føde vanlig. Skikkelig motiverende å høre at dem driter i min helse og omtrent ikke er interessert i å høre på ortopedene har å si. Kjenner jeg gruer meg skikkelig til samtale der 11.mai.... Håper jeg treffer på en litt mer mottagelig lege da. Jeg har jo selvfølgelig lyst å føde vaginalt, ikke minst for opplevelsen sin skyld, men har ikke særlig lyst å bruke fødselspermisjon på å være innlagt på sykehuset, operere og sitte i rullestol liksom. Kjekt å få satt inn nye hofter i en alder av 24, som må byttes hvert 15 år, på begge sider.... Kunne de ikke bare ventet med å si noe til jeg hadde fått vurdering på om dette er reel frykt eller noe jeg bare innbiller meg? Blir så sinna altså. Kjente jeg kokte, men bestemte meg for å ikke diskutere før jeg vet om det er hold i det jeg tror. Syns synd på dem som kommer til KK med psykisk-relatert frykt i hvert fall.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141447330-ks-ved-hofte-rygg-eller-bekkenproblemer/#findComment-141663058 Del på andre sider Flere delingsvalg…
69ern Skrevet 1. april 2010 #10 Del Skrevet 1. april 2010 Hei igjen Linn! Ortopeden (avd.overlege) min på sykehuset sa følgende: "Det skal nok mye til for at gynekologene på fødeavd, ikke følger min + din leges anbefaling om keisersnitt, MEN det er de som tar avgjørelsen....". Jeg pratet med assistentlegen som hadde vært negativ til KS, påny etter at ortopeden hadde kommet med sin uttalelse. Denne legen sa da rett ut at ortopedens uttalelse ikke endret hennes syn ! Jeg ble sint og lei meg !!! Jeg ba da om et nytt møte - med lege som hadde beslutningsmyndighet i forhold til å innvilge KS. På dette møtet stilte en overlege på fødeavd, og innvilget mitt ønske - uten diskusjon - på bakgrunn av ortopedens uttalelse. Ergo, JA - det er forskjell på leger. Hvis ortoped anbefaler deg KS, og du alikevel sliter med å få det innvilget. KLAG, klag og klag - helt til du finner en lege med forståelse. - Om det så skulle bety at du må skifte sykehus. Husk - vi har fritt sykehusvalg ! Lykke til !!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141447330-ks-ved-hofte-rygg-eller-bekkenproblemer/#findComment-141666968 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eurecaღmed spireღ Skrevet 6. april 2010 #11 Del Skrevet 6. april 2010 Hei, jeg skal selv søke om keisersnitt, men av andre grunner som hovedarument. Men ville bare dele de erfaringene jeg har så langt, da jeg tilhører Haukeland. Haukeland sykeus er strenget i hele landet har jeg fått beskjed om av fatlege og jordmor. Min fastlege og jordmor støtter meg fullt ut og ønsker begge at jeg skal få innvilet keisersnitt. Derfor søker vi ikke til Haukeand i første omgang. Haukeland har laget en avtale med Voss, om man får avslag på Haukeland, innvilger dem heller ikke på Voss. Om Dem invilger på Voss kan man ikke be om Haukeland i ettertid... Vinn, vinn situasjon for Haukeland! Jeg skal på forsamtale på Haukeland først (antar at det er det du har hatt). Jordmor sier at dem kan da umiddelbart innvilge om dem mener det er riktig og man slipper da å søke. Om jeg da får beskjed om det er liten sjangse for deg å få innvilet KS her, så søker vi på Voss. Erfaringer fra Voss er at dem innvilger på mors ønske. Mitt råd er at du går på neste samtale, er dem ikke samarbeidsvillig, så send søknaden din til Voss Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141447330-ks-ved-hofte-rygg-eller-bekkenproblemer/#findComment-141686827 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinnus Skrevet 7. april 2010 Forfatter #12 Del Skrevet 7. april 2010 Hei og takk for svar! Ja, det er ikke særlig samarbeidsvillige.... Dessverre ble timen jeg skulle hatt til ortoped i går utsatt. Pyton! Men var hos Jm som også jobber på Haukeland (hun var vikar da min JM var syk) som gjerne ville høre hele historien. Gav meg i vei og fortelle, og prøvde nesten å unnskylde meg underveis med at jeg skulle til ortoped og få bekreftet/avkreftet mistankene mine, hvorpå hun sier: "Høres ut som planlagt KS vil være det beste for deg. Det er det veldig liten risiko ved og siden utfallet for helsen din eventuelt kan bli veldig uheldig." Trodde jeg skulle ramle av stolen der jeg satt.... Ble helt sjokkert. Men det er jo veldig kjekt å kunne referere både til jordmor fra KK og hoftespesialister på samtalen med KK 11.mai. Må bare ha alle papirene klare til da. Så hvis dem sier på samtalen i mai at dette får du ikke, kan man da skifte fødeplass til Voss og så søke om KS der? Har jo ikke søkt om noe KS på Haukeland (siden jeg ikke vet hva ortopedene mener enda), bare vært til samtale om forløsning. Men virket som om vi kunne bestemme der og da hva det skulle bli. Hadde samtale med lege, ikke JM da det er medisinske årsaker. JM har vel ikke rett til å innvilge KS kanskje? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141447330-ks-ved-hofte-rygg-eller-bekkenproblemer/#findComment-141692194 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eurecaღmed spireღ Skrevet 8. april 2010 #13 Del Skrevet 8. april 2010 Jeg har blitt henvist til en jordmor på Haukeland, husker ikke navnet, men hun har innflytelse ifølge jordmoren jeg går til. Jeg skal gå gjennom fødselen jeg hadde for 6 år siden med jordmor, og spørre henne om de vil kunne tilby alternativ forløsningsmetode til meg. Vet ikke helt hvordan det fungerer, men fikk beskjed om at jordmor henvender seg til gynekolog på stedet som kan innvilge der og da, eller jeg kan få beskjed om at du vil ha liten sjans å få innvilget her om du velger å søke. Jordmoren min kaller denne timen jeg skal til for en forsamtale. Jordmor sa til meg at så lenge vi ikke har søkt formelt til Haukeland kan vi fritt søke til Voss uavhengig av hva som kommer frem i forsamtalen. Skulle tro du kunne søke deg til Voss om samtalen i mai ikke fører noe sted! Håper du oppdaterer her inne i mai, da jeg selv tilhører Haukeland.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141447330-ks-ved-hofte-rygg-eller-bekkenproblemer/#findComment-141696344 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinnus Skrevet 8. april 2010 Forfatter #14 Del Skrevet 8. april 2010 Ja, da gjenstår det bare å se hva de sier. Skal definitivt oppdatere underveis! Lykke til på samtalen din da, får holde oss oppdatert på hvordan det går:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141447330-ks-ved-hofte-rygg-eller-bekkenproblemer/#findComment-141698532 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinnus Skrevet 12. april 2010 Forfatter #15 Del Skrevet 12. april 2010 Ja, en liten oppdatering herfra; Har vært hos ene ortopeden i dag. Mine røntgen-bilder fra 2006 viste slitasje på begge hoftene, verken hofteskål eller kuleledd så noe særlig bra ut, og ingen av delene hadde den formen det burde ha. Og disse bildene er 4 år gamle.... Slitasjeskader i en alder av 24år, utrolig kjekt... Så da vanker det nok utskifting av hofter på meg med tiden. Blir så utrolig deprimert.... Etter 8 operasjoner trodde jeg helvete skulle være over, men der tok jeg feil gitt. Jeg har i noen uker forsøkt å psyke meg opp til denne beskjeden, psyke meg til mulig ks osv, men knekken kommer uansett... Er så lei av operasjoner. Leste alt mulig om hofteproteser og fikk også en del slag i trynet. Trodde jeg kunne få inn hofteproteser og så ville det være gjort. Men lang rehabilitering, fare for at hoften går ut av ledd ved bøy på 90grader i leddet, dra den på plass evt re-operere og alt drit som følger med. Men den største overraskelsen var at protesene bare varer i 15 år og kan bare byttes ut én gang. Derfor opererer man aller helst ikke unge pasienter. Så det vil si at man kan bli smertepasient, avhengig av medisiner og få problemer med å jobbe dersom man bare må leve med slitasjen. Herlighet for et liv... Og så har man akkurat startet familie man skal ta seg av.... Så var det fødselen da. Ortopeden mente at vaginal fødsel ikke ville forverre slitasjen, ettersom svangerskapet i seg selv tar seg av dette og varer mye lenger enn fødselen vil gjøre. Og faren for å få hoftene ut av ledd var veldig liten. Men smertene.... Og er umulig å svare på hvor lenge disse vil vare og om de noen sinne kommer til å forsvinne. Er så redd for at dette skal ødelegge barseltiden, at jeg blir avhengig av smertestillende medisiner osv. Men spørsmålet er jo ks vil spare meg for dette uansett, og om jeg vil prøve å få igjennom et ks i tilfelle. Ønsker jo ikke ks hvis ikke det vil spare meg for noe. Smertene akkurat under fødselen kan de vel finne på noe for, men smertene i ettertid. I tillegg så ortopeden at det var liten vits i å skrive noen anbefaling eller forklaring, Haukeland gjorde akkurat som de ville og han hadde erfaring med at de ikke tok hensyn til vurderinger som kom utenfra. Så nå må jeg virkelig gå i tenkeboksen her. Ta sjansen på at alt går bra med vaginal fødsel eller prøve meg på ks og håpe dette vil spare hoftene belastning og langvarige smerter. (som jeg uansett kanskje ikke klarer å unngå) Med informasjonen jeg har fått i dag begynner jeg å helle tilbake mot vanlig fødsel igjen... Gidder ikke operere enda engang hvis det ikke er godt for noe... Fordelen er jo at ks kan taes en del før termin og vaginal fødsel kan gå to uker over. 5 uker slitasje og smerter på den tyngste delen av sv.skapet er jo en klar fordel. Uff... Noe som har erfaringer med igangsetting før termin, hensyn til fødestillinger, smertestillende under fødsel osv....? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141447330-ks-ved-hofte-rygg-eller-bekkenproblemer/#findComment-141715047 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AO3 Skrevet 12. april 2010 #16 Del Skrevet 12. april 2010 Jeg kan ikke noe om utskifting av hofter og slike ting - men jeg skjønner godt at dette var en tøff beskjed å få. Å skifte et hofteledd er jo et vesentlig større inngrep enn et ks. Når det gjelder fødsel, kan du kanskje ta kontakt med sykehuset og finne ut om det er noen fødestillinger som er "snille" for hoftene dine? Jeg kan se for meg at for eksempel liggende på rygg kanskje er tøft for hoftene, det anbefales jo blant annet ikke for kvinner med bekkenløsning. En erfaren gynekolog har sikkert vært borte i problemstillingen før. Det går jo an å be om igangsetting før termin hvis du ikke ønsker den ekstra slitasjen ved evt å gå to uker over termin - selv om du da må være klar over at igangsetting ikke nødvendigvis er noen dans på roser (egen erfaring...). Uansett hva du velger, vil det være plusser og minuser ved valget, det er antakelig ikke noen løsning - hverken vaginal fødsel, igangsetting eller keisersnitt - som er uten mulig risiko. Dessverre kan man ikke si på forhånd hvordan det kommer til å gå, uansett... Hovedsaken er vel at du finner en løsning som du føler deg komfortabel med, hva du bør velge, har jeg nok ikke faglig forutsetning for å si. Finnes det noen organisasjon for folk med problemer som ditt, hvor du kanskje kan komme i kontakt med andre som har vært i samme problemstilling? Lykke til, uansett!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141447330-ks-ved-hofte-rygg-eller-bekkenproblemer/#findComment-141715295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinnus Skrevet 13. april 2010 Forfatter #17 Del Skrevet 13. april 2010 Takk for svar og gode ord! Skal på samtale om forløsning del 2 den 11.mai. Men har lyst å ha litt klart for meg hva jeg vil til da. Ellers kommer de nok til å tippe meg akkurat i den retningen som passer dem best... Etter hva jeg har hørt. Fikk også dette inntrykket da jeg var på første samtalen i februar. Virker som det er dårlig kompetanse så lenge det ikke handler om bekkenløsning. Ryggen og magen er det eneste jeg kan ligge på til vanlig, og kan jo ikke akkurat ligge på magen og føde. Sover dels på magen fremdels, i et tårn vi har bygget av saccosekk, dyner og puter. Likevel blir hoftene bare verre og verre. Og nå har ryggen begynt å skape seg også... Sidene er totalt uaktuelt. Ingen av fødselslegene eller gyn jeg har snakket med har foreløpig vært ute for problemstillingen, og hofteforeningen jeg har vært i kontakt med var hovedsakelig for foreldre med barn som har en form for hoftelidelse. Så nå driver jeg å tenker på igangsetting.... Hovedproblemet mitt her er at det kan jo omtrent drøye ut i evigheter, i alle fall på Haukeland, og er redd for belastningen det vil gi på babyen. Hvis hun blir stresset, evt får dårlig hjertelyd/puls/pust og jeg ikke lenger for være i kontroll under fødselen. Da må man bare innfinne seg med å bli snudd på siden og i de stillingene som legene bestemmer for at barnet skal overleve. Er dette som kan bli katastrofalt for min fysikk... Som ene JM jeg snakket med sa, du får være sjefen til du ikke får være det lenger... Forståelig nok, barnes liv er uansett det viktigste. Så det jeg har klart å kokkelure meg frem til i natt da jeg ikke fikk sove... Om man setter i gang fødselen før termin, kan man da få lovnader om lav terskel for ks hvis fremgangen er dårlig? Og kommer de til å holde dette? Vil jo helst slippe ks hvis jeg kan. Har forsøkt å lese litt om å føde i badekar og saccosekk, noe jeg tror vil være det snilleste for hoftene. Men hvordan fungerer dette med overvåkning av babyen? Og kan må få epidural hvis man føder i vann eller i saccosekk? Nå tenker jeg på smertelindring for hoftene altså, ikke riene. Jeg kan jo gå rundt i det aller lengste, det er bedre for hoftene enn sitting og ligging. I motsetning til dem som har bekkenløsning der gåing ofte er problematisk er dette mye mer behagelig for meg enn noe annet, så lenge det ikke er snakk om trapper. Uff, tusen spørsmål her. Forventer så klart ikke noen kvalifiserte svar, men hvis noen vil være med å tenke høyt og har erfaringer med igangsetting og den slags, setter jeg stor pris på det! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141447330-ks-ved-hofte-rygg-eller-bekkenproblemer/#findComment-141718532 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinnus Skrevet 12. mai 2010 Forfatter #18 Del Skrevet 12. mai 2010 Ja, da har jeg vært på samtale på Haukeland og oppdatering kommer som lovet; Fikk selvfølgelig hun sure danske som var der og viftet med pekefingeren da jeg var innlagt. Hun hadde vel håndplukket meg eller noe.... Hun var ikke interessert i å se på røntgenbilder, lese operasjonsbeskrivelser eller epikriser, høre på de ortopediske anbefalingene jeg hadde fått eller i det hele tatt se på/undersøke hoftene mine. Fikk grei beskjed om at deres bord var barnets beste, og det var helt klart å bli født vaginalt. (Arg, jeg vet jo det!) Fikk alt dette slengt i trynet de ti første minuttene, og fikk ikke sagt så mye selv før det ble strigråt. Fikk deretter beskjed om at hvis jeg var sliten måtte jeg gå til fastlegen og få henvisning til psykolog og hvis jeg hadde vondt måtte jeg få meg en resept på smertestillende. Fikk tilbud om å bli innlagt der til avlastning hvis det ble for ille. Avlastning fra hva da liksom? Vonde hofter? Som de har sagt at de ikke bryr seg om? Nei, skal ikke tilbringe mer tid der enn høyst nødvendig.... Når det første sjokket la seg sånn noen lunde, og jeg innså at her er de rett og slett ikke interessert i å høre, kom sjokk nr to. Jenta ligger i seteleie, noe hun har gjort siden uke 20. Derfor lite sannsynlig at hun vil snu seg de siste ukene nå. I tillegg er hun 2 kg, noe som er 500g over standarden for 31 fullførte. Skal på snuingsforsøk i uke 37, noe fastlegen lo litt av og sa at det er veldig sjeldent slikt fungerer. Men men, hva er vel litt smerte fra eller til når kroppen snart ramler fra hverandre likevel...? Så da skal de ha meg til å føde en baby i seteleie, som godt mulig vil bli over 4 kg++ med dårlige hofter til termin. Elsker Haukeland.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141447330-ks-ved-hofte-rygg-eller-bekkenproblemer/#findComment-141846874 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eurecaღmed spireღ Skrevet 12. mai 2010 #19 Del Skrevet 12. mai 2010 Du må få fastlegen eller jordmor til å søke keisersnitt på voss til deg. Herlighet, over 4 kg i seteleie? Jeg har født en gutt på 4600 som ikke var i setelei, gikk ikke uten komplikasjoner.... På voss får du keisersnitt ene og alene for seteleie. Kjenner flere som har fått avslag på haukeland for setelei og blitt tatt i mot med åpne armer på voss. Ikke gi opp, følg magefølelsen din!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141447330-ks-ved-hofte-rygg-eller-bekkenproblemer/#findComment-141848073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinnus Skrevet 12. mai 2010 Forfatter #20 Del Skrevet 12. mai 2010 Hun trenger ikke å bli 4kg, men hun har vært stor hele veien og det er nå dem virkelig begynner å vokse. Jeg var 4kg selv og er født tre uker før tiden. Legen syntes det hørtes rart ut siden jeg er relativt høy, normalvektig og bare har lagt på meg 6-7 kg så langt.at Men UL bekreftet stor jente i seteleie. Nye regler gjør at man ikke kan søke Voss om man får avslag på Haukeland. Men har vel ikke egentlig søkt om keisersnitt da....? Har vel egentlig bare vært til "forløsningssamtale." Er veldig vanskelig å få både fastlege og jm med på noe som helst når Haukeland sier noe annet... Men finner det merkelig at KK kan kjøre sin egen politikk og de store sykehusene på østlandet har en helt annen praksis. I samme medisin-Norge liksom... Planen er å vente til uke 37 og se hvordan snuingen går. Forlanger de setefødsel på en stor baby med alle mine andre utfordringer får jeg prøve meg på Voss eller evt Førde om Voss ikke er et alternativ. En ting jeg ikke helt skjønner da, har lest at man ikke kan gjøre vendingsforsøk når morkaken ligger på fremre vegg? Det har min nemlig gjort hele tiden og den lå fremdeles foran på UL i dag....? Kan se for meg at det blir vanskelig å snu babyen da? Eller fare for å skade morkaken? Unødvendig å ende med akutt ks i uke 37 i stedet for et planlagt litt senere.... Er egentlig mest sjokkert over at de ikke bryr seg om min helse i det hele tatt, så lenge det ikke er noe "farlig." Faren for år med smerter og nye hofteoperasjoner var ikke deres bord. Takk for omtanken liksom.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141447330-ks-ved-hofte-rygg-eller-bekkenproblemer/#findComment-141848539 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eurecaღmed spireღ Skrevet 13. mai 2010 #21 Del Skrevet 13. mai 2010 Forløsningsamtale er ikke det samme som å ha søkt. På grunn av de nye reglene skal jeg på forløsningssamtale før vi søker om keisersnitt til meg. Jeg har heldigvis en jordmor og en fastlege som mener jeg bør ha keisersnitt. Jormor som har lagt opp strategien her i gården. Etter forløsningssamtalen bestemmer jeg meg sammen med jordmor, hvor vi skal søke. Men jeg har jo et håp om å få det innvilget på forløsningssamtalen, som også kan skje, om dem mener på haukeland at jeg bør ha keisersnitt. Skal på samtale den 26 mai, jeg er ganske spent ja.... eg ville ikke ventet til uke 37. Hadde ringt selv til Voss og hørt hvordan du bør gå frem for å bli flyttet over dit. Dem jeg kjenner har selv ringt til voss pga motstand. Men hvordan dem har løst det etterpå vet jeg ikke, må vel ha henvisning fra lege ... Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141447330-ks-ved-hofte-rygg-eller-bekkenproblemer/#findComment-141849849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinnus Skrevet 13. mai 2010 Forfatter #22 Del Skrevet 13. mai 2010 Ah, skulle ønske jeg også hadde en jordmor med tak i... Har bare vært tre ganger, og hos forskjellige pga hun jeg skal ha er langtidssykemeldt. Går vel kanskje an å få en lignende samtale på Voss da? Høre hva de mener og så søke der hvis de har helt andre meninger. Orker ikke søke Voss om de sier det samme der... Kan også spørre om hvor lenge før man eventuelt bør søke. Må vel sikkert ha en henvisning, men det får jeg nok av fastlegen. 26.mai ja, håper du er heldigere enn meg! Hun jeg traff på første samtalen virket egentlig veldig ok. Får du en streng, bestemt danske er det bare å trekke pusten godt ned i magen og fokusere på hvorfor du er der. I følge henne var det kun morkake-svikt og svangerskapsforgiftning som var grunn til keisersnitt. Blir helt oppgitt av dette, det verste er å ikke vite syns jeg.... Når har du termin? Masse lykke til på samtalen! Håper du oppdaterer på hvordan det går! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141447330-ks-ved-hofte-rygg-eller-bekkenproblemer/#findComment-141850382 Del på andre sider Flere delingsvalg…
meg83 Skrevet 14. mai 2010 #23 Del Skrevet 14. mai 2010 Det er sjokkerende hvordan det går an å behandle andre mennesker!! Og spesielt mennesker i en ekstra sårbar situasjon... Vi skal etter planen til Voss når fødselen er i gang, og jeg må bare si at det er de flotteste menneskene jeg noen gang har truffet i det offentlige!! Jeg tviler på at noen der vil behandle deg så respektløst som du opplevde på Haukeland. Det er i hvert fall verdt et forsøk =) Masse lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141447330-ks-ved-hofte-rygg-eller-bekkenproblemer/#findComment-141853336 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eurecaღmed spireღ Skrevet 14. mai 2010 #24 Del Skrevet 14. mai 2010 Jeg har termin 11 oktober, skal oppdatere. Ring til voss direkte selv, har bare hørt positivt om de. Som fastlegen min sa, han har aldri fått avslag om keisersnitt på Voss ennå... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141447330-ks-ved-hofte-rygg-eller-bekkenproblemer/#findComment-141854085 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinnus Skrevet 14. mai 2010 Forfatter #25 Del Skrevet 14. mai 2010 Så kjekt å høre meg83! Har du fått vite noe om småen din ligger i seteleie eller? Så du skal føde der? Jeg går til fastlegen over helgen og får en henvisning til poliklinisk time på Voss. Tar med meg papirer og røntgenbilder, og hører hva de mener om saken. Hvis de sier det samme som Haukeland, lar jeg saken være og ser det an i uke 37. Om de anbefaler keisersnitt, enten pga hofter eller stort barn i seteleie (eller kombinasjonen av de to), søker jeg meg over der. Fastlegen kan vel komme med litt veiledning hvordan jeg bør gå frem, er vel han som søker fødeplass? Hadde vært kjekt å få en ny vurdering uansett, bare for å få bekreftet om det er jeg som er riv ruskende tullete eller om det er Haukeland. Utrolig rart at det skal være så forskjellig praksis i samme land, og i alle fall i samme helseforetak! Takk for støtten jenter, godt å ha noen som forstår i alle fall:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141447330-ks-ved-hofte-rygg-eller-bekkenproblemer/#findComment-141854352 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå