Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #3 Skrevet 16. februar 2010 56. Ti av dem til mannen din, og tre før termindato. Ferie aner jeg ikke..5? Jeg skal ikke ha ferie.
Guttemamma75 Skrevet 16. februar 2010 #4 Skrevet 16. februar 2010 56 uker totalt ja, 3 må taes før termin - føder du før mister du resterende av disse. 10 uker til mannen og du kan maks ta ut 4 uker og 1 dag ferie i permisjonen..
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #5 Skrevet 16. februar 2010 Når det gjelder ferie så har alle rett på 5 uker ferie (for ute lærere som har 4 uker og 2 dager lovpålagt ferie) i løpet av året. Men, det er ingen som sier du har rett på lønn i desse ukene. Dette er avhengig av hva du har opptent deg i løpet av året før.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #6 Skrevet 16. februar 2010 Dette er ikke for å være vanskelig eller tverr, men hvor står det at man kan ta ut maks 4 uker og 1 dag ferie i løpet av permisjonstiden? Hadde vært fint å fått en avklaring på dette da det har mye å si i forhold til permisjonen min.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #7 Skrevet 16. februar 2010 56 uker tilsammen, fordelt mellom far og mor. minst 10 til far. Ferie kommer an på oppspart ferie fra året før. Hvor mey ferie du har i 2010 kommer altså an på hvor mye ferie du inntjent i løpet av 2009.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #8 Skrevet 16. februar 2010 Ok, takk for mange svar. Jeg fikk bare 4 uker ferie ser det ut som. veldig rart?! ¨ har valgt 80 dekningsgrad.
ellen-propellen Skrevet 16. februar 2010 #9 Skrevet 16. februar 2010 Ang ferie så spørs det på om du jobber ett sted med tariff avtale eller ikke. Er det tariffavtale så har du rett på 5 uker ferie, er det ikke tariff så følger du ferieloven som er 4 uker ferie. Feriepenger ble opptjent i fjor og ferien blir opptjent i år. Om du tar ferie i permisjonstiden så blir jo permisjonen det lenger (på ett vis) Altså permisjon- så ferie- så permisjon igjen.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #10 Skrevet 16. februar 2010 § 14-11 Første ledd bokstav a) - utsettelse på grunn av lovbestemt ferie [Endret 6/09] Foreldrepengeperioden kan utsettes på grunn av lovbestemt ferie. Med lovbestemt ferie menes ferie som følger av ferieloven. Avtalefestet ferie, som for eksempel tariff-festet ferie, gir ikke rett til utsettelse. 5 uker ferie er en tariff festet ferie og man kan derfor ikke ta ut mer enn lovbestemt ferie som er 4 uker og 1 dag
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #11 Skrevet 16. februar 2010 Sikkert bare je som er forvirret, men når jeg går inn på Ferieloven så finner jeg dette. Og det får jeg ikke heilt til å stemme med det dere skriver. Hva er riktig? § 5. Feriefritidens lengde (1) (Den alminnelige feriefritid) Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år, jf. likevel denne paragraf nr. 5, § 7 nr. 3 første ledd og § 9 nr. 1 og 2. Som virkedager regnes alle dager som ikke er søndager eller lovbestemte helge- eller høytidsdager. Virkedager i ferien som etter arbeidstidsordningen likevel ville vært fridager for vedkommende arbeidstaker, regnes som feriefritid og går til fradrag i dagtallet etter første punktum, samt nr. 2 og 3.
ellen-propellen Skrevet 16. februar 2010 #12 Skrevet 16. februar 2010 En ferieuke er 6 dager;-) Så det blir 4,1 uke
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #13 Skrevet 16. februar 2010 25 virkedager er mandag til og med lørdag. Altså 6 dager er en uke ferie.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #14 Skrevet 16. februar 2010 Der ser du ) Det er jeg som er fulstendig forvirret....
ellen-propellen Skrevet 16. februar 2010 #15 Skrevet 16. februar 2010 hehe,det gjelder de fleste ang ferieloven og andre lover;-) Ferieloven er skikkelig gammel, og kom når det var vanlig med 6 dagers uke. Dette er en av de tingene som ikke er omskrevet i den.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #16 Skrevet 16. februar 2010 Jeg lurer på noe også... Da man sier at hvis man føder før termin, si en uke da... Og da går ukene før tapt? Hvorfor gjør det det egentlig? Hvis jeg tar ut permisjon 3 uker før, føder etter å hatt to uker perm. før fødsel, betyr ikke dette bare at jeg får en uke mindre å forbrede meg på og en uke ekstra med tulla mi? Jeg har vel like mange uker perm uansett?
ellen-propellen Skrevet 16. februar 2010 #17 Skrevet 16. februar 2010 La oss si at du har 56 uker med permisjon. 3 av disse skal taes før fødsel. (Du kan velge å jobbe,men du får fortsatt penger fra permisjonstiden din) Du har da 53 uker igjen etter fødsel. Om du føder 1 uke før tiden (altså etter å ha brukt 2 uker permisjon) så har du 53 uker igjen av permisjonen. Før fødsel betyr før fødsel,og ja man mister resten. Dette er fordi: 3 uker før fødsel er for å redusere stress hos babyen. Så de er ikke til mor, men til babyen. Når babyen er født så trenger den jo ikke ro inne i magen lenger, og derfor går man mister man resterende av disse ukene. Veldig merklig,men sånn er permisjonsreglene:-(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå