Gå til innhold

Baby/barne cafe! Hva hadde du ønsket deg på ett sånt sted?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi driver å jobber med en ide om å starte cafe for foreldre med baby/barn. Hvor det skal bli lagt vekt på at barn også kan kose seg på cafe :) Hvilke ting skulle dere ønske at var på en sånn plass? Hva anser dere at dere savner på vandlige spise/kaffe-steder?

Er kjempe takknemlig for svar! Det finnes ingen som kan gi oss så mye bra tips som dere mammaer der ute :)

Fortsetter under...

Skrevet

Det er en sånn en her i byen og de er flinke på lekeområder for barna og god plass til mange vogner.

Men maten må være god for at jeg skal gidde å spise et sånt sted. God lunsjmat får du mange barselgjester på! :)

Skrevet

Og god kaffe og te også selvfølgelig;)

Skrevet

Mitt beste råd er å skrinlegge prosjektet. ;-)

Hvis du ikke har masse penger og har lyst på tidsfordriv. Tror neppe du klarer å leve av en slik cafe - dessverre...

Gjest irismor
Skrevet

Måtte være en litt variert og spennende barnemeny.

Ikke bare pomme frites, hamburgere og pølser.

God plass, eller eget sted for parkering av barnevogner.

Skrevet

Hehe, solstråle! Hyggelig med litt positiv oppmutring :)

Jeg har flere tileggs ideer i bakhånd :) Så det blir ikke bare cafe! Mulig jeg går helt på trynet, men da har jeg hvertfall prøvd :) å jeg har AS så jeg får ikke noe personlige problemer!

Annonse

Skrevet

Skal du også fks selge barnemat så ikke ha sånn ekstremt dyre priser, en cafe jeg var på en gang som var en slik cafe så skulle de ha 25 kr for en sånn frultpuree youghurt, får jo 4 for rundt samme pris i butikken.

God mat

lekeområdet for barn

god plass til barnevogner

skikkelig barnestoler, med sele, savner dette på mange cafer/spiseplasser, da mitt lille troll ikke klarer og sitte i ro:P

Skrevet

* God plass til barnevogner og lett tilgjengelig lokale

* Gode lekemuligheter for barna (leker, tegnesaker, etc) - og at det er lett for foreldrene og følge med barna som leker fra plassen sin.

* God mat og drikke, ikke bare kaker men også sunne alternativer (smoothie, godt brød med pålegg etc).

Skrevet

Jeg tror aldri jeg ville dratt på et sånt sted med en baby. Kanskje en eldre en, men så lenge jeg har baby så vil jeg spise god lunsj uten 30 unger som skriker :P

Skrevet

Hvis dere skal trekke barselmammaer, så er det en god ide med sofaer isteden for små stoler. Da kan man legge babyene ved siden av seg, sitte komfortabelt med barna på fanget, osv.

Servere mat som ammende kan spise uten at babyen blir dårlig i magen. Det kan jo være så mangt, men utsatte ting som løk, f.eks, kan jo servres ved siden av.

Det bør være babymat/melk til salgs, samt at dere er behjelpelige med å varme opp dette.

Fine lekeområder til litt større barn.

Sitteplassene burde være plassert sånn at man slipper å sitte til utstilling i vinduene til de som går forbi ute når man ammer.

Bla.a. enkel fingermat som er lett å spise med barn på fanget og bare en arm tilgjengelig.

Kaffe latte, masse god te, amme-te.

Skrevet

Vi har en cafe i Bergen som egner seg veldig godt til babyer. Der er god plass til vogner (en gang var der 51 vogner på en gang, da slet de litt hehe), stort lekerom for de litt større så de kan krype og herje, og en god salatbar. Virker som om mødre i perm foretrekker salat og latte hehe. Lekerommet har og bord og stoler, så en kan sitte der inne og spise om en vil.De har og barneporsjoner av middag, så slipper å kjøpe pølser og chips til barna. kan legge til at barn under 3 år ikke skal ha i seg nitritt, som det finnes masser av i pølser, så det er uansett ikke egnet barnemat nei hehe. De har også pappaonsdager, da pappa og barn får rabatt på enkelte måltider og kake. Det eneste negative med denne cafeen i Bergen er at stellerommet er ganske lite, og med bare 1 toalett. Greit å kunne gå på do uten at noen må passe babyen, slik at en kan spise lunsj der uten å måtte ha med mann eller venninner.

Skrevet

Det jeg har savnet er:

- Et sted å sette vogna, det trenger ikke være plass innendørs, men gjerne et sted hvor man for eksempel kan sikre vogna med sykkellås og så ta med bag og barn inn.

- Et lekeområde hvor de litt større barna kan holde på med sitt, type tegne og pusle og kanskje et lite klatrestativ.

- Mulighet til å varme opp medbrakt babymat selv uten å måtte bry de ansatte.

Skrevet

Men når det er sagt er det sant som solstråle sier, det er vanskelig å overleve med et rent "baby og barn" konsept. Men hvis du noensinne er i Nittedal kan jeg anbefale deg en tur innom Tid kafe. Den driver bra og kombinerer barnevennlig kafe med voksenvennlig kafe ;)

Annonse

Skrevet

Vi hadde en kjempekoselig mor/barn cafè i trondheim som dessverre er nedlagt nå, men jeg synes konseptet dems var kjempebra og veldig godt tilrettelagt for alle, både mor og barn. Men noen forbedringer ville jeg nok gjort...Lokalene kunne godt vært større, som det ble nevnt over her ville jeg hatt flere sofagrupper.

Det "Det Lune Rede" hadde lagt vekt på var:

- tumleplass på gulvet for de aller minste, med yogamatter og litt leker.

- lukket bakgård med plass til vogner, med glassvegger overalt slik at barn kunne sove ute i vogna, mens foreldrene kunne se vogna hele tiden.

- eget stellerom med 3 stellematter, vask og bleiebøtte. Samt desinfeksjon osv. Her var det hengt opp masse smokker som barn hadde hengt igjen, og som var fint for de små å titte opp på, samt masse fine bilder osv. koselig.

- stort toalett med minitoalett (synes å huske det...?) plass til vogna om man ville.

- lite butikkhjørne med mammaklær, ammeklær, kule gadgets for barn, og babyklær, stellevesker osv.

- god lunchmat, og hjemmelagde store boller med sjokobiter i (nammm...).

Ellers ville jeg ha satset på sunne retter, mødre vil jo gjerne gå ned i vekt og spise sunt, så salatbar er jo genialt.

Lekerom med liten rutsjebane eller noe sånt er fint, med masse tengesaker o.l.

Skrevet

Åhhh høres ut som en drøm:)

Vognplass

Sofa

Deilige småretter

Lekerom for de litt større barna

Bra stelleplass

Rydd unna alt etter klkken 16 og kjør et helt annet konsept....de fleste småbarnsmødre sitter lenge, bruker lite penger i forhold til tiden de sitter.

Jeg kunne ønsket meg en plass der jeg kunne tatt med noen bakevarer hjem, kjøpt litt strikkevarer....Svenskene er flink til sånne blandingskonsept, der man har litt flere bein og stå på :)

Masse lykke til!!!!

Skrevet

Tusen takk alle sammen for så fine tips!

Dette blir ikke bare en barne cafe, men my mye mer :) koselig at du sier svensker er så flinke Marbella, jeg har nemlig bodd i stockholm i mange år og har nok sanket litt ideer der også:)

Skrevet

Vi har vært på barnebursdag i Amsterdam på en kjempe søt kafe som er spesielt tilrettelagt barn. Det morsomme er at barna er med på kjøkkenet og lager maten selv! De får selvfølgelig hjelp av kokken, men de får pynte kakene, rulle deig, legge fyll på pizza osv. Akkurat en slik kafe savner jeg her i Oslo :)

Skrevet

For foreldrene:

-"båser" man sitter i så man får ammet i fred, men også for å kunne sitte litt privat i liten gruppe

- Plass til barnevogn(er) ved bordene

- Variert meny, mat for ammende

-Lydplater i takene, hehe

-god atmosfære med spreke happy farger

- ingen spiseplikt

For barna

- riktige, trygge og gode stoler

- lekerom

- gode menyer og mulighet for å kunne spise både lunsj og middag

-barnesikring på dør/ vinduer, hehe

-Sansevegger- leker langs veggene "oppdagelsesreise"

-at ting er tilrettelagt for barn høydemessig- også toaletter/ vasker

- kanskje en "tante" som er der for å passe litt på og aktivisere så det ikke blir kaos?

Skrevet

Signerer det meste her, med unntak av negative kommentarer.

Stellerom med toalett... Ikke bare stellebord utenfor toalettbåsene.

God kaffe er viktig :o).

Mecca i Oslo har klart å kombinere småbarnskafe og kafe for folk uten barn... De hadde mange ikeabarnestoler samt stoler som kan festes på bordet. Så studenter som hadde kollokvier og barselgrupper i fin forening... De hadde lekeplass i en krok slik at de største barna ikke gikk i veien for personalet.

Kan også være lurt å tenke på å la det være barselgruppe/barnevognvennlig på dagtid og så litt mer for alle på ettermiddag/kveld.

Har lekt med tanken om å gjøre noe sånn selv, men kommer aldri til å være tøff nok. Stå på!!

Skrevet

Husker du hva denne kaféen heter? Eventuelt hvor den ligger? Vi har tenkt oss en tur til Amsterdam snart, hadde vært gøy å latt mini lage maten selv. :o)

Skrevet

Den heter Kinderkok og ligger rett utenfor Vondelpark, den største parken i byen. Hvis du har peiling på dutch:

http://www.kinderkok.nl/

Skrevet

Takk for svar. :o)

Det ser perfekt ut, har hatt mange trilleturer i Vondelpark. Gøy med noe barnevennlig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...